Nationaal Archief (Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap)

Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander opent het nieuwe publiekscentrum van het Nationaal Archief

Op dinsdag 15 oktober opent Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander het nieuwe publiekscentrum van het Nationaal Archief. De tentoonstelling Het geheugenpaleis – met je hoofd in de archieven markeert de opening. In deze eerste tentoonstelling in eigen huis wordt de omvangrijke archiefcollectie op verrassende en interactieve wijze gepresenteerd. Naast de tentoonstelling omvat het publiekscentrum een informatiecentrum volgens een geheel nieuw concept, een moderne studiezaal en een multifunctionele ruimte voor workshops en educatieve activiteiten. Directeur van het Nationaal Archief Martin Berendse is trots: 'Een bezoek aan het publiekscentrum is een ontdekkingsreis door het verre en recente verleden van ons land.'

Nieuw publiekscentrum

Met het nieuwe publiekscentrum wil het Nationaal Archief iedereen bereiken die in geschiedenis is geïnteresseerd. En dat zijn veel mensen, getuige de grote belangstelling voor historische boeken, films en televisieprogramma's. In het gerenoveerde gebouw zijn alle voorzieningen aanwezig om het grote publiek te ontvangen en hen het verleden op verschillende manieren te laten beleven. In de grote tentoonstellingsruimte vertellen originele documenten, foto's en kaarten de verhalen die in archieven verborgen liggen. De workshopruimte is zo uitgerust dat schoolgroepen er verschillende lesprogramma's kunnen volgen. Jong en oud kunnen hier deelnemen aan workshops als zegels maken, papierrestauratie en kalligraferen. Voor elk wat wils! Zelf onderzoek doen kan in de vernieuwde studiezaal. Een heel nieuw concept is het informatiecentrum, waar iedereen op zoek kan naar het verleden van Nederland. Rondom het informatiecentrum staat een aantal verrassende presentaties waar belangrijke delen van de collecties als fotografie en kaarten digitaal te bekijken en doorzoeken zijn. De interactieve stamboom laat de bezoeker zien hoe spannend familieonderzoek is.

Het geheugenpaleis – met je hoofd in de archieven

'De impact van een historisch verhaal is zoveel groter als je oog in oog hebt gestaan met het fysieke stuk', zegt Berendse. De openingstentoonstelling Het geheugenpaleis neemt de bezoekers in elf grote en kleine verhalen mee op een reis langs bijna duizend jaar Nederlandse geschiedenis, van de Middeleeuwen tot de jaren '80 van de twintigste eeuw. De tentoonstelling laat zien dat begrippen als imagebuilding, watermanagement en Haagse affaires niet alleen op deze tijd van toepassing zijn, maar ook op het verleden. Het Nationaal Archief vertelt de elf bijzondere geschiedenissen niet alleen aan de hand van documenten, maar vroeg ook een aantal creatieve mensen – van landschapsarchitect tot theatermaker - hun interpretatie van een verhaal te geven. Zo kruipt acteur en regisseur Helmert Woudenberg in de huid van Johan van Oldenbarnevelt, zingt Ricky Koole over VOC-vrouwen en laat acteursgroep Wunderbaum zien wat een worsteling een scheiding was voor 1971.

De tentoonstelling is te bezichtigen vanaf 16 oktober 2013 tot en met 29 juni 2014.

Creatieve partners

De kunstenaars die een belangrijke inbreng hebben in de tentoonstelling zijn: Bruno Doedens/SLeM, Los Digitalos, Helmert Woudenberg, Ricky Koole, Stout & Smits, Jaime Ibanez en Jornt Duyx, Ad van Liempt, Christina Garcia Martin, Ola Szostak en Willemijn Schellekens, Wunderbaum.
Bij 6 verhalen van de tentoonstelling verschijnt in samenwerking met Uitgeverij Balans een publicatie waaronder Het land van verhalen van auteur Jan Blokker. Een 7e verhaal wordt door uitgeverij Xtra verwerkt tot een graphic novel.
Samen met Prodemos richt het Nationaal Archief zich met zijn lesprogramma's op het bereiken van onderwijsgroepen.

Ontwerp

Multidisciplinair ontwerpbureau Van Eijk & Van der Lubbe is verantwoordelijk voor het interieur van het nieuwe publiekscentrum. Het bureau heeft diverse belangrijke projecten op zijn naam staan waaronder het Muziekgebouw in Eindhoven en de presentatie van de vaste collectie van het nieuwe Stedelijk Museum in Den Bosch. Terry van der Heide architecten maakte het basisontwerp waarmee zij het Nationaal Archief transformeerde tot een open en publieksvriendelijk gebouw. Het ontwerp van de tentoonstelling Het geheugenpaleis is van Studio Louter & Todd van Hulzen.

Fondsen

Het geheugenpaleis – met je hoofd in de archieven is mede mogelijk gemaakt door: het vfonds, het Mondriaan fonds, het Prins Bernhard Cultuurfonds, Fonds 1818, de Morrenstichting, het kf Heinfonds, Stichting Zabawas, de J.E. Jurriaanse Stichting en het Genootschap voor het Nationaal Archief.

Het publiekscentrum is vanaf 16 oktober geopend op:
Maandag 10.00 – 17.00 alleen voor schoolgroepen, op afspraak
Dinsdag 10:00 - 21:00 uur
Woensdag t/m vrijdag 10:00 - 17:00 uur
Zaterdag en zondag 11:00 - 17:00 uur
Let op: de studiezaal is in het weekeinde niet geopend.

Contactpersoon

Jacqueline van Walbeek (e-mail jacqueline.van.walbeek@nationaalarchief.nl; telefoon 070-3345404/06-50520543)