Succesvolle community vormen in coronatijd - hoe doe je dat?

Best practice kennisplatform Dienstverlening KIA
Foto van Ellen Nieboer (links) en Hannah Jansen.
6 mei 2021

Corona brengt veel uitdagingen met zich mee. Het niet fysiek bijeen kunnen zijn om ideeën uit te wisselen, workshops te volgen, kennis te delen en te sparren is er een van. Hannah Jansen, webredacteur bij Het Utrechts Archief, en Ellen Nieboer, publieksarchivaris bij het Regionaal Archief Nijmegen, zijn samen aanjagers van het kennisplatform Dienstverlening op kia.pleio.nl. En hebben het platform tijdens de lockdown populairder gemaakt dan ooit. In een interview op kia.pleio.nl leggen ze uit hoe je communities ook online kunt motiveren. En actief kunt betrekken bij een gezamenlijk doel.

Usability onderzoek websites

Een van die doelen was het verbeteren van (archief)websites voor bezoekers met usability testing. Jansen en Nieboer hebben hiervoor een toolkit ontwikkeld samen met een aantal betrokken leden. Usability testing gaat over het testen van de bruikbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van een website voor klanten. Bijvoorbeeld de zoekfuncties en de routing; de manier waarop de website is opgebouwd. Aan het onderzoek hebben diverse archiefinstellingen en websitebezoekers meegewerkt.

Zelf aan de slag?

Het usability onderzoek heeft veel goede, direct bruikbare resultaten opgeleverd. Zelf aan de slag? De toolkit is (na aanmelden) vrij beschikbaar. Ga naar het kennisplatform Dienstverlening op kia.pleio.nl voor alle documentatie over het usability onderzoek

Lees hier het volledige artikel. Op kia.pleio.nl zijn meerdere best practices te vinden. Ga hiervoor naar de KIA-website.