Terug naar zoekresultaten

2.19.202 Inventaris van het archief van de Stichting Individuele Bankaanspraken Sjoa, 2000-2008

Voer een zoekterm in
VorigeVolgende

Archief

Titel

2.19.202
Inventaris van het archief van de Stichting Individuele Bankaanspraken Sjoa, 2000-2008

Auteur

CAS 1182

Versie

17-01-2020

Copyright

Nationaal Archief, Den Haag
2009 cc0
( Geanonimiseerde versie. [met niet openbare bijlage] )

Beschrijving van het archief

Naam archiefblok

Stichting Individuele Bankaanspraken SJOA (SIBS)
SJOA

Periodisering

oudste stuk - jongste stuk: 2000-2008

Archiefbloknummer

I71

Omvang

; 118 inventarisnummer(s) 5,00 meter

Taal van het archiefmateriaal

De stukken zijn in het,,engesteld.
Nederlands
Engels
Duits
Hebreeuws (Ivriet)

Soort archiefmateriaal

Normale geschreven, getypte en gedrukte documenten, geen bijzondere handschriften.

Archiefdienst

Nationaal Archief

Locatie

Den Haag

Archiefvormers

Stichting Individuele Bankaanspraken Sjoa

Samenvatting van de inhoud van het archief

De Stichting Individuele Bankaanspraken Sjoa hield zich bezig met de beoordeling en afhandeling van bij haar ingediende aanspraken op bij banken in Nederland achtergebleven tegoeden van in de Tweede Wereldoorlog vervolgde dan wel beroofde Joden. Het archief bevat dossiers inzake de behandeling van aanvragen, stukken betreffende goedkeuring van aanvragen door het bestuur, en een serie beroepsdossiers. Daarnaast onder meer agenda's van bestuursvergaderingen, correspondentie, en stukken betreffende de oprichting van de stichting, financiële aangelegenheden en publiciteit en voorlichting. Er zijn beperkingen ten aanzien van de openbaarheid van het archief.

Archiefvorming

Geschiedenis van de archiefvormer
Inleiding
Medio jaren '90 van de vorige eeuw verscheen de kwestie van de Joodse oorlogstegoeden internationaal op de agenda. Vragen over geroofd goud en geroofd Joods bezit, over slapende bankrekeningen en over verzekeringspolissen leidden tot onderzoeken in diverse Europese landen. In Nederland werden, mede op aandringen van de Joodse gemeenschap, door de overheid vijf commissies in het leven geroepen om te onderzoeken wat er in de oorlog met de eigendommen van de Joodse bevolking was gebeurd en hoe na de oorlog het rechtsherstel was verlopen. Deze diepgaande onderzoeken, aangevuld met gegevens uit door de Joodse gemeenschap zelf geëntameerd onderzoek, maakten duidelijk dat het rechtsherstel in de naoorlogse jaren gebrekkig was geweest en dat "Joodse gelden" bij financiële instellingen waren achtergebleven.
Een van de onderzoeken betrof het door het Centraal Joods Overleg (CJO), de Stichting Platform Israël (SPI) en de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) overeengekomen onderzoek naar de aard en de omvang van eventueel nog resterende financiële tegoeden van Joodse vervolgingsslachtoffers bij de Nederlandse banken. Als resultaat van dit onderzoek, uitgevoerd door PricewaterhouseCoopers, is een lijst van 3.323 rekeninghouders opgesteld van wie nog geïdentificeerde tegoeden bij Nederlandse banken aanwezig waren.
In juli 2000 sloten CJO en SPI een overeenkomst (Vaststellingsovereenkomst) met de NVB. De Amsterdamse beurs AEX en haar voorganger de Vereniging voor de Effectenhandel (VvdE) ( Zie inv.nr. 16 ) . In de Vaststellingsovereenkomst heeft de NVB toegezegd € 22.689.011 (50 miljoen gulden) ter beschikking te zullen stellen als vergoeding voor bij de Nederlandse banken niet-opgevraagde tegoeden van Joodse vervolgingsslachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog alsmede voor de in verband met de systematische roof door de Duitse bezetter door de banken tijdens de oorlog ontvangen commissies, provisies en in rekening gebrachte bedragen. Tevens hebben de NVB, de Amsterdamse beurs AEX en VvdE gezamenlijk een bedrag ter beschikking gesteld van € 119.797.977 (264 miljoen gulden) ter vergoeding van het tekort in het Effectenrechtsherstel van 1953.
In de Vaststellingsovereenkomst werd afgesproken dat NVB, CJO en SPI een stichting zouden oprichten die individuele claims met betrekking tot niet opgevraagde creditgelden in behandeling zou nemen. De Stichting Individuele Bankaanspraken Sjoa (de stichting) werd op 11 maart 2002 opgericht en hield zich bezig met het beoordelen en bij gebleken gegrondheid honoreren en uitkeren van bij haar ingediende aanspraken op bij banken in Nederland achtergebleven tegoeden van in de Tweede Wereldoorlog vervolgde dan wel beroofde Joden. De stichting behandelde eveneens aanspraken op niet-opgevraagde tegoeden van rekeninghouders die door een andere oorzaak terecht zijn gekomen op de door de stichting gepubliceerde lijst van 3.323 rekeninghouders, welke lijst onderdeel is van de Vaststellingsovereenkomst. De termijn voor het indienen van claims werd in de Vaststellingsovereenkomst bepaald op 31 december 2002.
Uit de totale vergoeding is door partijen € 2.268.901 (5 miljoen gulden) gereserveerd om deze claims te kunnen behandelen. Tussen 14 augustus 2000 en 11 maart 2002 werd een rente opgebouwd van ongeveer € 169.000 (372.000 gulden) zodat de stichting bij aanvang een startkapitaal kreeg van € 2.437.000 (5.372.000 gulden). Behalve voor het uitbetalen van claims was dit budget ook bestemd ter dekking van alle kosten, zoals behandelingskosten en kosten voor het geven van voorlichting. In de jaarrekeningen werd gedetailleerd verantwoording afgelegd over de inkomsten en uitgaven van de stichting ( Zie inv.nrs. 29-32 ) .
Start van de stichting
Aan de oprichting op 1 maart 2002 was een periode van intensieve voorbereiding vooraf gegaan waarin het opstellen van de statuten en het Uitkeringsreglement van de stichting centraal stond ( Zie inv.nrs. 21-22 ) . In deze stukken was opgenomen dat mensen die een aanvraag bij de stichting wilden indienen de stichting zelf moesten benaderen en tevens zelf moesten zorgdragen voor een gedocumenteerde onderbouwing van hun aanvraag. Na de oprichting werd bekendheid gegeven aan het bestaan van de stichting onder de doelgroepen: Joden in Nederland en Joden van Nederlandse afkomst die in het buitenland wonen. Via advertenties in Nederlandse dagbladen en Joodse periodieken werd het publiek geattendeerd op de mogelijkheid om claims bij de stichting in te dienen ( Zie inv.nr. 34 ) . Gelijksoortige advertenties werden uitgebracht in Israël, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Australië. Coupons bij de advertenties gaven geïnteresseerden de mogelijkheid een aanvraagformulier bij de stichting aan te vragen ( Zie inv.nrs. 38-42 ) In april 2002 ging de website van de stichting online waardoor ook via internet een aanvraagformulier kon worden opgevraagd ( Zie inv.nr. 37 )
Daarnaast werd op www.sib-sjoa.nl in het Engels en Nederlands ruime achtergrondinformatie gegeven over de stichting.
Vanaf mei 2002 kwam de aanvraagprocedure goed op gang.
Behandeling van claims: toetsing van de aanvragen en besluiten
Na ontvangst bij de stichting van de aanvraagformulieren begon het eigenlijke werk: het toetsen van de aanvragen. Voor zover gegevens ontbraken werden aanvragers verzocht deze alsnog te verstrekken. De tijd nodig voor toetsing en het nemen van een besluit varieerde van enige weken tot enkele maanden afhankelijk van de complexiteit van de aanspraak en de beschikbare gegevens.
In totaal werden bij de stichting 875 aanvragen ingediend. Alle aanvragen waren ultimo 2005 afgehandeld.
Beleid en uitvoering
Het bestuur van de stichting werd sinds de oprichting gevormd door mevrouw W. Sorgdrager (voorzitter), Y. Yannay (secretaris, voorgedragen door SPI), mr. H.H. Behrendt (penningmeester, voorgedragen door CJO) en de heren H.A. Blom en drs. H.G.M. Blocks (beiden voorgedragen door de NVB). Laatstgenoemde was als directeur van de NVB nauw betrokken bij de totstandkoming van de Vaststellingsovereenkomst. De heer Blom is afkomstig van de SNS Bank, bij welke organisatie een groot deel van de in de namenlijst gepubliceerde rekeningen is teruggevonden.
Voor de uitvoering van alle dagelijkse werkzaamheden werd het accountants- en advieskantoor PricewaterhouseCoopers (PwC) ingehuurd.
Het team van PwC bestond uit een kernteam van circa drie medewerkers die werkzaamheden voor de Stichting verrichten, aangevuld met enkele ondersteunende krachten. Het team behandelde alle aanvragen en bracht hierover preadvies uit aan het bestuur.
Commissie van Beroep
In de zomer en het najaar van 2002 werd door het bestuur gesproken over mogelijke kandidaten die, conform de statuten van de stichting, plaats zouden dienen te nemen in de Commissie van Beroep als lid of plaatsvervangend lid. In 2003 werd de Commissie van Beroep geïnstalleerd. Dit orgaan deed, onafhankelijk van het stichtingsbestuur en van de oprichters van de stichting uitspraken over beroepen die waren aangetekend door claimanten na een eerdere beslissing op hun aanvraag door het bestuur van de stichting. De beslissingen die de Commissie van Beroep nam, waren bindend voor de stichting en de claimant.
Afronding werkzaamheden
De werkzaamheden van de stichting (afhandeling van de aanvragen) werden in 2005 beëindigd. Ter afronding van de werkzaamheden werd op 18 oktober 2005 een bestuursbesluit genomen tot het uitvoeren van de nog resterende werkzaamheden:
  1. Het opheffen van de website van de stichting;
  2. Het archiveren van de dossiers van de stichting bij het Nationaal Archief. De condities waaronder het archief aan het Nationaal Archief zal worden overgedragen, zullen worden vastgelegd in een acte van overbrenging.
  3. Het opstellen van het financieel eindverslag van de stichting.
Voorafgaande aan opheffing van de stichting wordt het alsdan resterende vermogen aan de door CJO en SPI aangewezen stichtingen uitgekeerd. Naar verwachting wordt de stichting in 2007 opgeheven.
Geschiedenis van het archiefbeheer
Bij de uitoefeningen van de taken van de SIBS ontstonden diverse te archiveren bescheiden. De stichting is geen zorgdrager in de zin van de Archiefwet, aangezien zij geen ZBO is en geen wettelijke taken uitvoerde.
In de statuten van de stichting ( Statuten, art. 9, lid 2 ) is opgenomen dat het bestuur verplicht is de vermogenstoestand van de stichting en van alles betreffende de werkzaamheden van de stichting, naar de eisen die voortvloeien uit deze werkzaamheden, op zodanige wijze een administratie te voeren en de daartoe behorende boeken, bescheiden en andere gegevensdragers op zodanige wijze te bewaren, dat te allen tijde de rechten en verplichtingen van de stichting kunnen worden gekend.
Bovenstaande resulteerde in een goed geordend archief.
De volgende soorten werk- en andere documenten werden gearchiveerd:
  • Persoonsgebonden: individuele aanvragen in de breedste zin des woords;
  • Bestuurlijk: verslagen van vergaderingen, algemene administratie, correspondentie;
  • Overig: verhandelingen van Commissie van Beroep.
Het gehele archiefblok is krachtens artikel 9, lid 5 van de statuten van de stichting aan het Nationaal Archief overgedragen.
Schenking (van een niet overheidsarchief)

Inhoud en structuur van het archief

Inhoud
De SIBS heeft veel aanvragen bewerkt en meestal uitgebreid gedocumenteerd en geregistreerd. Naast het bewerken van de aanvragen zijn er documenten met betrekking tot organisatorische en administratieve aspecten.
Het archiefblok kan grotendeels gekenmerkt worden als uitvoeringsarchief.
Selectie en vernietiging
Tijdens de bewerking zijn geen archiefbescheiden verwijderd ter vernietiging.
Niet opgenomen in deze inventaris zijn de financiële bescheiden (bankafschriften en boekingsstukken).
Aanvullingen
Het archief kan grotendeels als afgesloten worden beschouwd aangezien alle aanvragen zijn afgehandeld. Het (financieel) eindverslag wordt nog aan het archief toegevoegd voordat de stichting wordt opgeheven.
Verantwoording van de bewerking
Het eindproduct van de bewerking is een nieuwe klassieke inventaris betreffende het gehele archief dat voor overdracht naar het Nationaal Archief in aanmerking komt.
Facturen en bankafschriften zijn buiten de klassieke inventaris gehouden.
De door de archiefbeheerder samengestelde series, zoals de correspondentie van het bestuur en de bestuursvergaderingen zijn niet op documentniveau beschreven en in de toegang opgenomen, maar op macroniveau. Hierbij kreeg elke eenheid een uniek inventarisnummer.
Ordening van het archief
Beschrijvingen van de series en de archiefbestanddelen vonden plaats op basis van de door de archiefbeheerder gehanteerde ordening.
De in omvang meest omvangrijke serie aanvraagdossiers was en is hierdoor numeriek geordend.
Overige series (o.a. de correspondentie en de bestuursvergaderingen) zijn chronologisch geordend.
Bij de inventaris is 1 bijlage gevoegd.
  • De bijlage betreft een overzicht van de belangrijkste agendapunten en de hieruit voortvloeiende documenten van de bestuursvergaderingen.
  • De niet-openbare toegang 2.19.202.01 bevat een overzicht met namen van claimanten en bijbehorende dossiernummers dat als toegang tot het dossierarchief dient.

Aanwijzingen voor de gebruiker

Openbaarheidsbeperkingen
Deels openbaar, deels beperkt openbaar (B).
Beperkingen aan het gebruik
Reproductie van originele bescheiden uit dit archief is, behoudens de algemene regels die gelden voor het kopiëren van stukken, niet aan beperkingen onderhevig. Er zijn geen beperkingen krachtens het auteursrecht.
Materiële beperkingen
Het archief kent geen beperkingen voor het raadplegen van stukken als gevolg van slechte materiële staat.
Aanvraaginstructie
Openbare archiefstukken kunnen online worden aangevraagd en gereserveerd. U kunt dit ook via de terminals in de studiezaal van het Nationaal Archief doen. Om te kunnen reserveren dient u de volgende stappen te volgen:
  1. Creëer een account of log in.
  2. Selecteer in de archiefinventaris een archiefstuk.
  3. Klik op ‘Reserveer’ en kies een tijdstip van inzage.
Citeerinstructie
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste éénmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Nationaal Archief, Den Haag, Stichting Individuele Bankaanspraken SJOA (SIBS), nummer toegang 2.19.202, inventarisnummer ...
VERKORT:
NL-HaNA, SJOA, 2.19.202, inv.nr. ...

Verwant materiaal

Beschikbaarheid van kopieën
Inventarisnummers van dit archief zijn niet in kopievorm beschikbaar

Bijlagen

Overzicht behandelde onderwerpen tijdens bestuursvergaderingen.
Zie voor de bestuursvergaderingen de inv.nrs. 1-13.
  1. 22 november 2001:
    • Inleiding
      • Dagelijks Bestuur benoemen
      • Historie
      • Uit te voeren werkzaamheden
    • Toelichting op aantal stukken
      • matrices
      • beslissingsbomen
      • stamboom
    • Akkoord door bestuur op aangeleverde stukken
      • reglement
      • statuten
    • Planning
    • Diversen
    • Te maken kosten door stichting
    • Proposal PricewaterhouseCoopers
  2. 12 februari 2002:
    • Database
    • Steundesk
    • Plaatsing advertentie in Israël
    • Aanvragen via internet
    • Brieven van aanvragers n.a.v. advertentie
    • Overzicht coupons/vragenlijst formulier retour
    • Kostenoverzicht financiële verplichtingen Sie-Sjoa
    • Kostenvergoeding bestuursleden
    • Behandelingsprocedure
  3. 15 april 2002:
    • Historie oprichtingsperikelen van de stichting sinds vorige vergadering
    • Voortgang en planning van de uitkeringsprocedure
    • Advertentie kranten Israël
    • Bespreken concept persbericht
    • Bespreken concept brief ontvangstbevestiging
    • Gevolgen uitkering SIBS t.a.v. fiscaliteit en sociale uitkering
  4. 27 mei 2002:
    • Behandeling afwijkende correspondentie
    • Begeleidende brief mailing Centraal Meldpunt
    • Parameters afhandeling aanvragen
    • Seminar in Israël 11 juni 2002
    • Uitkering eventuele overschotten
    • Samenstelling beroepscommissie
  5. 4 juli 2002:
    • Categorie brieven
    • Overzicht ingediende aanvraagformulieren en overzicht verzoeken toezending
    • Concept beslissingsboom en matrices
    • Afhandeling ingediende aanvragen (dossiernrs. 1, 7, 13, 19, 86-89 en 102)
  6. 23 juni 2002:
    • Afhandeling ingediende aanvragen (dossiernrs. 2-3, 5, 6, 8, 12, 18, 20, 21, 22, 24, 26, 28-30, 32, 33, 77)
  7. 23 september 2002:
    • Stand van zaken afhandeling aanvragen
    • Opstelling instructies voor afhandeling aanvragen
    • Afhandeling ingediende aanvragen: enkele cases
      • Case 1: dossiernrs. 18, 59, 82 en 112
      • Case 2: dossiernr. 123
      • Case 3: dossiernrs. 72, 115 en 121
      • Case 4: dossiernrs. 22, 26 en 77
    • Procedure betaling gehonoreerde aanvragen
    • Financieel overzicht SIBS
  8. 18 november 2002:
    • Stand van zaken ingediende aanvragen
    • Stand van zaken afhandeling aanvragen
    • Stand van zaken bankonderzoeken
    • Beslissingsmatrix
    • Afhandeling ingediende aanvragen: enkele cases
      • Case A: dossiernr. 1
      • Case B: dossiernr. 5
      • Case C: dossiernrs. 10 en 99
      • Case D: dossiernrs. 25 en 27
      • Case E: dossiernrs. 88 en 183
      • Case F: dossiernr. 93
      • Case G: dossiernr. 224
      • Case H: dossiernrs. 18, 59, 82, 112, 207, 209 en 233
      • Case I: dossiernrs. 78, 162, 216, 264 en 502
      • Case J: dossiernrs. 64 en 201
      • Case K: dossiernr. 40
      • Case L: dossiernrs. 63, 238 en 355
      • Case M: dossiernr. 194
      • Case N: dossiernr. 196
    • Financieel overzicht SIBS
  9. 14 januari 2003:
    • Stand van zaken ingediende aanvragen
    • Stand van zaken afhandeling aanvragen
    • Stand van zaken bankonderzoeken
    • Beslissingsmatrix
    • Procedure meerdere voorletters
    • Afhandeling ingediende aanvragen: enkele cases
      • dossiernr. 7
      • dossiernr. 112
      • dossiernrs. 90/379
      • dossiernrs. 74-76/531
      • dossiernrs. 47/362
  10. 1 mei 2003:
    • Stand van zaken ingediende aanvragen
    • Stand van zaken afhandeling aanvragen
    • Stand van zaken bankonderzoeken
    • Procedure overige erfgenamen
    • Afhandeling ingediende aanvragen: enkele cases
      • dossiernrs. 473 en 538
      • dossiernrs. 640-641
      • dossiernrs. 699-701
      • dossiernr. 164
      • dossiernr. 528
  11. 16 juni 2003:
    • Stand van zaken afhandeling aanvragen
    • Stand van zaken bankonderzoeken
    • Afhandeling ingediende aanvragen: enkele cases
      • pandbrieven (Fortis)
      • dossiernrs. 49-50
      • dossiernr. 142
      • dossiernrs. 782-783
    • Financieel overzicht SIBS
    • Uitkering overschot
    • Commissie van Beroep
  12. 1 oktober 2003:
    • Stand van zaken afhandeling aanvragen
    • Stand van zaken bankonderzoeken
    • Pandbrieven
    • Afhandeling ingediende aanvragen: enkele cases
      • dossiernrs. 115 en 718
      • dossiernrs. 257-263, 327, 331, 401, 402, 403 en 404
      • dossiernrs. 559-562
      • dossiernr. 664
      • dossiernrs. 669-701
      • dossiernr. 761
      • dossiernr. 795
      • dossiernr. 677
      • dossiernr. 814
    • Nieuw te behandelen dossiers: 513, 554, 637, 756-757-758, 871-872
    • Financieel overzicht SIBS
    • Uitkering overschot
    • Commissie van Beroep (status beroepszaken)
    • Jaarverslag
  13. 18 december 2003:
    • Stand van zaken afhandeling aanvragen
    • Pandbrieven
    • Te behandelen dossiers:
      • dossiernr. 260
      • dossiernr. 262
      • dossiernr. 401
      • dossiernr. 404
      • dossiernr. 559
      • dossiernr. 572
      • dossiernrs. 756-758
      • dossiernr. 795
    • Financiën
    • Commissie van Beroep
    • Bestuursverslag (jaarverslag)