Top 6 Geschiedenisleraar 2019 bekend

Klas op bezoek in het Nationaal Archief. Foto: Anne Reitsma
4 juni 2019

Zes toptalenten uit het voortgezet onderwijs zijn genomineerd voor de titel Geschiedenisleraar van het jaar. Een prijs die het Rijksmuseum, in samenwerking met NTR en het Nationaal Archief, dit jaar voor de zesde keer uitreikt.

De kanshebbers zijn geselecteerd door een vakjury onder leiding van journalist en presentator Noraly Beyer. De winnaar van de titel Geschiedenisleraar 2019 wordt op 9 november in het Rijksmuseum bekendgemaakt.       

De zes genomineerden zijn:

  • Chantal Kleve - OBC Bemmel, Bemmel
  • Jules Ramakers - Trevianum Scholengroep, Sittard
  • Klaas Niers - Hondsrug College, Emmen
  • Marike Barendse - Vossius Gymnasium, Amsterdam
  • Patrick van Sermondt - RSG Slingerbos, Harderwijk
  • Willem Kiggen - Nuenens College, Nuenen

Juryvoorzitter Noraly Beyer: Ik ben onder de indruk van deze jonge leraren die het belang van geschiedenis met zo veel liefde doorgeven. Leerlingen leren hun verleden kennen en krijgen begrip voor wie ze zijn. Ze worden kritische denkers die goed voorbereid zijn op hun toekomst.

De verkiezing

De verkiezing van de beste geschiedenisleraar wordt dit jaar voor de zesde keer georganiseerd door het Rijksmuseum, de NTR en het Nationaal Archief (sinds 2015). De zoektocht naar de beste geschiedenisleraar begon in maart van dit jaar. Leerlingen, directies en collega’s stuurden meer dan honderd formulieren in waarin ze een leraar voordroegen. 

De Top 6

Een jury van prominente didactici en historici onder leiding van juryvoorzitter Noraly Beyer selecteerde uit de aanmeldingen 15 leraren. De jury bezocht hen op school en woonde hun lessen bij. Dit leverde een shortlist op van zes leraren waarvan videoportretten worden gemaakt. De zes leraren zijn volgens de jury zeer bevlogen en hebben uitzonderlijke kwaliteiten. De jury selecteert eind oktober drie finalisten.

Prijsuitreiking 

De uiteindelijke winnaar wordt 9 november 2019 bekend gemaakt in het Rijksmuseum. De winnende leraar is een jaar lang de ambassadeur van het geschiedenisonderwijs, neemt een lesvideo op, én mag met drie klassen naar het Rijksmuseum. Nummer twee en drie mogen met hun leerlingen naar het Nationaal Archief in Den Haag.

De Jury

De jury wordt voorgezeten door Noraly Beyer, journalist en presentator:
Geschiedenis helpt om te weten wie en wat we zijn. Weten waar we vandaan komen en wat er allemaal aan goed en kwaad achter ons ligt, versterkt begrip voor het heden en bevordert inzicht om nu en in de toekomst niet in herhaling te vallen.’

De jury bestaat daarnaast uit:

  • Hanneke Tuithof, lector vakdidactiek gammavakken Hogeschool Fontys en vakdidacticus UU
  • Rein Tielens, VWO 5, O.R.S. Lek en Linge, Culemborg
  • Florian Brouwer, VWO 5, O.R.S. Lek en Linge, Culemborg
  • Ton van der Schans, voorzitter Vereniging Geschiedenisleraren Nederland
  • Lucelle Deneer-Comvalius, Leraar van het Jaar voortgezet onderwijs 2019
  • Anne Tabak, docent Humanities International School Den Haag
  • Maria Holtrop, conservator geschiedenis Rijksmuseum
  • Hasan Evrengun, adjunct-eindredacteur Andere Tijden omroep NTR
  • Ina Dijkman, hoofd Dienstverlening Nationaal Archief
  • Valentijn Rambonnet, educator Rijksmuseum