Terug naar zoekresultaten

2.06.074.01 Inventaris van de archieven van de Afdeling Algemeen Secretariaat van de Ministeries van Economische Zaken en van Landbouw en Visserij en hun voorgangers, 1918-1945

Voer een zoekterm in
VorigeVolgende

Archief

Titel

2.06.074.01
Inventaris van de archieven van de Afdeling Algemeen Secretariaat van de Ministeries van Economische Zaken en van Landbouw en Visserij en hun voorgangers, 1918-1945

Auteur

H.A.J. van Schie

Versie

06-07-2021

Copyright

Nationaal Archief, Den Haag
1995 cc0

Beschrijving van het archief

Naam archiefblok

Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Visserij en Voorgangers: Afdeling Algemeen Secretariaat
EZ / LV / Algemeen Secretariaat

Periodisering

oudste stuk - jongste stuk: 1918-1945

Archiefbloknummer

E23283

Omvang

; 164 inventarisnummer(s) 7,25 meter

Taal van het archiefmateriaal

Het merendeel der stukken is in het
Nederlands

Archiefdienst

Nationaal Archief

Locatie

Den Haag

Archiefvormers

Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Visserij en Voorgangers / Afdeling Algemeen Secretariaat Dit archief is gevormd door de volgende archiefvormers Ministerie van Arbeid, Afdeling Algemeen Secretariaat Ministerie van Arbeid, Handel en Nijverheid, Afdeling Algemeen Secretariaat Ministerie van Economische Zaken, Afdeling Algemeen Secretariaat Ministerie van Economische Zaken en Arbeid, Afdeling Algemeen Secretariaat Ministerie van Handel, Nijverheid en Scheepvaart, Afdeling Algemeen Secretariaat Ministerie van Handel, Nijverheid en Scheepvaart, Algemene Dienst Ministerie van Landbouw en Visserij, Afdeling Algemeen Secretariaat Ministerie van Landbouw en Visserij, Algemene Dienst, 1918-1945

Samenvatting van de inhoud van het archief

De taken van de afdeling Algemeen Secretariaat van de Ministeries van Economische Zaken en van Landbouw en Visserij en hun voorgangers (1918-1945) lagen op het terrein van het beheer van het ministerie. Het Algemeen Secretariaat droeg onder andere zorg voor de interne administratie (inkoop, huisvesting, archivering en dergelijke), de behandeling van geheime zaken en het regelde de toegang tot de ministers. Het archief van het Algemeen Secretariaat bevat naar onderwerp en niet naar onderwerp geordende stukken. De niet naar onderwerp geordende stukken zijn toegankelijk via klappers op namen of trefwoorden en (kabinets)agenda's. De naar onderwerp geordende stukken zijn ingedeeld in de volgende rubrieken: Organisme (ondermeer instelling, ontwikkeling, opheffing, betrekkingen, functioneren, personeel, onderscheidingen) en Taakuitvoering (onder andere belastingen, openbare orde, zedelijkheid en gezondheid, economische aangelegenheden, landsverdediging).

Archiefvorming

Geschiedenis van de archiefvormer
Organisatie
Ministeries of departementen zijn vrijwel altijd organisatorisch onderverdeeld in directies, afdelingen en bureaus. Elk daarvan heeft een specifiek werkterrein. De beleidsdirecties en -afdelingen behandelen die zaken, waarvoor het hoofd van het departement politiek verantwoordelijk is. Daarnaast kent elk ministerie een of meer beheersafdelingen. Tot 1940 waren er meestal twee: de Afdeling Algemeen Secretariaat en de Afdeling Comptabiliteit. Uit deze beheersafdelingen zijn sinds 1940 geleidelijke andere beheersafdelingen afgesplitst: b.v. de Afdeling Personeel, de Afdeling Voorlichting, de Afdeling Organisatie en Efficiency.
De tegenwoordige Ministeries van Economische Zaken, van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij en van Sociale Zaken en Werkgelegenheid hebben gemeenschappelijke voorlopers gekend. De sociaal-economische politiek van de centrale overheid begon zich in het laatste kwart van de negentiende eeuw geleidelijk aan te ontwikkelingen. Economische crises maakten het onvermijdelijk dat de overheid steeds meer regulerend ingreep in het sociaal-economisch leven in Nederland. Dit had zijn weerslag op de omvang van de overheidstaak en, noodzakelijkerwijs, op de organisatie van de centrale overheid. Met de toeneming van het aantal aandachtsgebieden groeide ook het aantal ministeries, directies en afdelingen. De eerste vermeerdering van het aantal ministeries was de afsplitsing van het Ministerie van Waterstaat, Handel en Nijverheid van dat van Binnenlandse Zaken in 1877. Dit ministerie werd in 1905 weer gesplitst in het Ministerie van Waterstaat en het Ministerie van Landbouw, Nijverheid en Handel, terwijl in 1918 van dit laatste ministerie het Ministerie van Arbeid werd afgesplitst.
Nu is de indeling in ministeries, de departementale indeling, niet uitsluitend een gevolg van de toeneming of vermindering van de overheidstaak. Wijzigingen in de samenstelling van de Staten-Generaal na algemene verkiezingen veroorzaakten wijzigingen in de krachtsverhoudingen tussen de verschillende politieke partijen. Die konden wel eens van dien aard zijn dat deze niet tot uitdrukking gebracht konden worden bij de samenstelling van de regering. De verdeling van de ministersposten over de partijen die regeringsverantwoordelijkheid gingen dragen, weerspiegelden gewoonlijk de krachtsverhoudingen tussen die partijen. Twee methoden kon een formateur van een nieuwe regering dan volgen: het opheffen van een ministerspost of het creëren van een nieuwe ministerspost, danwel het verzwaren van een ministerspost door overheveling van taken. Beide methoden zijn in de jaren 1920-1950 veelvuldig toegepast en met name bij de zgn. sociaal-economische departementen. Dat is niet vreemd als men let op de enorme problemen die deze ministeries in de crisis- en bezettingstijd geacht werden op te lossen. Het gevolg hiervan was dat ministeries werden opgeheven en werden (her)opgericht.
Met verwaarlozing van de details ziet het schema van deze departementale reorganisaties er als volgt uit:
Embedded Image
Toelichting op het schematisch overzicht.
De kolommen geven de ministeries weer, die tussen 1877 en 1947 belast zijn geweest met de zorg voor de handel en nijverheid, de landbouw en visserij en de sociale wetgeving en de arbeidsverhoudingen. Waar de kolommen met elkaar verbonden zijn, is sprake van één administratieve organisatie voor twee of drie ministeries.
De pijlen geven de richting aan van de overgang van belangrijke beleidsterreinen van het ene naar het andere ministerie als gevolg van oprichting en opheffing van ministeries. Kleinere verschuivingen in het takenpakket van ministeries zijn niet vermeld.
De arcering duidt op de ministeries, waarvan de archieven van de afdelingen Algemeen Secretariaat en Comptabiliteit in deze inventaris 2.06.074 zijn beschreven.
De cursief vermelde nummers van 'toegangen' verwijzen naar de inventarissen bij het Algemeen Rijksarchief, waarin de archieven van de afdelingen Algemeen Secretariaat en Comptabiliteit van verwante ministeries zijn beschreven.
Deze reorganisaties hadden ook consequenties voor de archiefvorming bij de ministeries, zij het slechts op beperkte schaal. Bij oprichting of opheffing van een ministerie bleven de beleidsdirecties bestaan. Deze verhuisden slechts van het ene naar het andere ministerie, zoals dat vele malen is gebeurd met b.v. de Directie van Handel en Nijverheid en de Directie van de Landbouw. De beheersafdelingen daarentegen, in deze periode nog beperkt tot de Afdeling Algemeen Secretariaat en de Afdeling Comptabiliteit, waren wel nauw verbonden met de lotgevallen van een ministerie. Toen dan ook in 1918 een nieuw Ministerie van Arbeid werd opgericht, werd bij dat ministerie dan ook terstond een Afdeling Algemeen Secretariaat en een Afdeling Comptabiliteit opgericht. Evenzo verdwenen per 1 januari 1923 de gelijknamige afdelingen van het op die datum opgeheven Ministerie van Landbouw, Nijverheid en Handel. Bij de reorganisaties in de jaren dertig werd dit iets anders aangepakt. Toen in 1933 het Ministerie van Sociale Zaken werd afgesplitst van het Ministerie van Economische Zaken en Arbeid, werden geen beheersafdelingen ingesteld bij het nieuw opgerichte ministerie. De beide bestaande beheersafdelingen functioneerden ook voor het Ministerie van Sociale Zaken. Evenzo geschiedde in 1935 en 1940 bij de oprichting van het Ministerie van Landbouw en Visserij. De opheffing van dit Ministerie in 1937 en in 1945 was dus zeer eenvoudig, want er behoefden geen ambtenaren overgeplaatst of ontslagen te worden! Het nadeel was wel dat de ambtenaren van deze beheersafdelingen zaken moesten behandelen voor twee of drie ministers. Zo kon één ambtenaar twee of drie gelijkluidende circulaires op zijn bureau krijgen ter behandeling. Deze ambtenaar schreef dan veelal twee of drie vrijwel gelijkluidende concepten van de antwoordbrief, welke vervolgens door de twee of drie ministers werden geparafeerd, waarna er twee of drie gelijkluidende brieven uitgingen, die slechts van elkaar verschilden in ondertekening, briefhoofd en agendanummering. Deze situatie veranderde in 1940, toen bij het Departement van Sociale Zaken eigen beheersafdelingen werden opgericht en in 1945 na de splitsing van het Ministerie van Handel, Nijverheid en Landbouw. Sindsdien beschikt ieder ministerie over eigen beheersafdelingen.
Taken
De taken van de Afdelingen Algemeen Secretariaat en Comptabiliteit lagen op het terrein van het beheer van het ministerie. Zij droegen zorg voor de materiële, financiële en personele middelen en voor de formele organisatie, kortom zij maakten het de beleidsafdelingen mogelijk hun werkzaamheden naar behoren te verrichten.
De Afdeling Algemeen Secretariaat verrichtte in hoofdzaak de volgende taken:
  • behandeling van geheime zaken, vnl. koninklijke onderscheidingen;
  • regelen van audiënties bij de minister;
  • vaststelling van interne administratieve voorschriften;
  • huishouding van het ministerie, w.o. aankoop van kantoorbenodigdheden;
  • beheer der bibliotheek;
  • verzorging van het drukwerk;
  • behandeling van post- en archiefzaken, telefoon;
  • huisvesting van het ministerie, w.o. de luchtbeschermingsdienst;
  • behandeling van zaken, die niet tot het werkterrein van een der andere afdelingen behoren, b.v. ministerraadstukken.
De Afdeling Comptabiliteit verrichtte in hoofdzaak de volgende taken:
  • begroting, boekhouding, betalingen en rekening en verantwoording;
  • salarisadministratie van het ministerie en de buitendiensten;
  • rechtspositieregeling van ambtenaren en arbeidscontractanten van het ministerie en de buitendiensten;
  • personeelsadministratie van het ministerie, zonder de buiten diensten.
De personeelsadministratie van de buitendiensten werd verricht door de beleidsafdelingen waaronder die buitendiensten ressorteerden.
Geschiedenis van het archiefbeheer
De archieven
Bij de splitsing van de afdelingen in 1940 en in 1945 zijn ook de archieven gesplitst en verdeeld over de drie ministeries. Deze archiefdelen zijn vervolgens toegevoegd aan de archieven van hun opvolgers. Uit deze archieven is zeer veel vernietigd. Gesteld kan worden dat slechts enkele fragmenten bewaard zijn gebleven. In de jaren 1982 en 1985 hebben de Ministeries van Economische Zaken, van Landbouw en Visserij en van Sociale Zaken en Werkgelegenheid de restanten van deze archiefdelen overgedragen, waarna ze in het Algemeen Rijksarchief weer zijn samengevoegd.
De verwerving van het archief
Overbrenging van een overheidsarchief

Inhoud en structuur van het archief

Verantwoording van de bewerking
De inventarisatie
De oorspronkelijke orde, die aanvankelijk chronologisch en later rubriekmatig geweest moet zijn, was geheel verbroken. Van de archiefbescheiden zijn dossiers of verzameldossiers gevormd, welke zijn ingedeeld in rubrieken, gebaseerd op de standaard archiefcode. Binnen de rubrieken zijn de archiefbestanddelen chronologisch geordend.

Aanwijzingen voor de gebruiker

Openbaarheidsbeperkingen
Volledig openbaar.
Beperkingen aan het gebruik
Reproductie van originele bescheiden uit dit archief is, behoudens de algemene regels die gelden voor het kopiëren van stukken, niet aan beperkingen onderhevig. Er zijn geen beperkingen krachtens het auteursrecht.
Materiële beperkingen
Het archief kent geen beperkingen voor het raadplegen van stukken als gevolg van slechte materiële staat.
Andere toegang
De stukken betreffende het verlenen van koninklijke onderscheidingen zijn tamelijk volledig bewaard gebleven. Deze dossiers, voorzover afkomstig van de Ministeries van Arbeid, Handel en Nijverheid, van Economische Zaken en Arbeid en van Sociale Zaken zijn afzonderlijk gehouden en geïnventariseerd (nummer toegang: 2.15.14).
Aanvraaginstructie
Openbare archiefstukken kunnen online worden aangevraagd en gereserveerd. U kunt dit ook via de terminals in de studiezaal van het Nationaal Archief doen. Om te kunnen reserveren dient u de volgende stappen te volgen:
  1. Creëer een account of log in.
  2. Selecteer in de archiefinventaris een archiefstuk.
  3. Klik op ‘Reserveer’ en kies een tijdstip van inzage.
Citeerinstructie
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste éénmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Nationaal Archief, Den Haag, Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Visserij en Voorgangers: Afdeling Algemeen Secretariaat, nummer toegang 2.06.074.01, inventarisnummer ...
VERKORT:
NL-HaNA, EZ / LV / Algemeen Secretariaat, 2.06.074.01, inv.nr. ...

Verwant materiaal

Beschikbaarheid van kopieën
Inventarisnummers van dit archief zijn niet in kopievorm beschikbaar

Archiefbestanddelen