Terug naar zoekresultaten

2.15.117 Inventaris van het archief van de Accountantsdienst van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid , 1992-2004

Voer een zoekterm in
VorigeVolgende

Archief

Titel

2.15.117
Inventaris van het archief van de Accountantsdienst van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid , 1992-2004

Auteur

Doc-Direkt

Versie

09-04-2025

Copyright

Nationaal Archief, Den Haag
2019
Auteursrecht voorbehouden

Beschrijving van het archief

Naam archiefblok

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid: Accountantsdienst
Raad Werk en Inkomen

Periodisering

archiefvorming: 1992-2004
oudste stuk - jongste stuk: 1992-2004

Archiefbloknummer

S86

Omvang

238 inventarisnummer(s) 9,38 meter

Taal van het archiefmateriaal

Het merendeel der stukken is in het.
Nederlands

Soort archiefmateriaal

Normale geschreven, getypte en gedrukte documenten. Geen bijzondere handschriften.

Archiefdienst

Nationaal Archief, Den Haag

Locatie

Den Haag

Archiefvormers

Accountantsdienst (, 1991 - 2005)

Samenvatting van de inhoud van het archief

Het archief bevat neerslag van de taken van de voormalige Accountantsdienst van SZW. Het betreft hier voornamelijk controle op projectdossiers in het kader van subsidies door het Europees Sociaal Fonds (ESF). In de periode 1994-1999 hebben er onregelmatigheden plaatsgevonden bij de besteding van deze subsidies. Verder zijn er enkele dossiers over de organisatie van de Accountantsdienst.

Archiefvorming

Geschiedenis van de archiefvormer
De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) beheert het begrotingshoofdstuk van het ministerie van SZW en is volgens de Comptabiliteitswet primair verantwoordelijk voor de beleidsvoorbereiding en het beheer van dat hoofdstuk. Voor de uitvoering hiervan beschikte de minister van SZW tot 1 januari 2005 over een ambtelijk apparaat dat o.a. bestond uit een Accountantsdienst. Per 12 januari 2005 is de Accountantsdienst met terugwerkende kracht tot 1 januari 2005 formeel opgegaan in de Auditdienst.
De Accountantsdienst werd in 1981 (volgens de Staatsalmanak, 1980 volgens TOCO) onder toen nog het Ministerie van Sociale Zaken opgericht. De Accountantsdienst was verantwoordelijk voor de uitvoering van de taken van de departementale Accountantsdienst zoals omschreven in de Comptabiliteitswet en het Besluit DAD (Departementale Accountantsdienst), alsmede de daarop berustende regelgeving.
Taak:
  • Controleren van de financiële verantwoording van de departementsonderdelen en het beheer dat daaraan ten grondslag ligt;
  • Geven van adviezen op het gebied van financieel beheer;
  • Uitvoeren van controletaken ex artikel 26 van de Comptabiliteitswet 1976 zoals laatst gewijzigd Stb. 1986, 605 en nader uitgewerkt in het Besluit taak departementale Accountantsdienst (STB. 1987, 384).
De Accountantsdienst kende de volgende afdelingen:
  • Bureau Bedrijfsvoering (AD/BB);
  • Afdeling EDP-Audit en Vaktechniek (AD/EA&VT)
    Taak:
    • Beoordelen van de kwaliteit van de geautomatiseerde informatievoorziening en adviseren hierover;
    • Adviseren van de directie over de gevolgen van beleidsbeslissingen en wijzigingen in wet- en regelgeving voor het te voeren controlebeleid;
  • Afdeling Controle/Advies Bijstandsuitgaven c.a. (AD/BU)
    Werkterrein: De Afdeling Controle/Advies Materiële Bijstandsuitgaven c.a heeft als werkterrein de algemene Bijstandswet, de Banenpools en de Jeugdwerkgarantie.
    Taak:
    • Het verrichten van 'reviews' bij accountants van gemeenten op accountantverklaringen die zijn verstrekt bij declaraties van bijstandsuitgaven.
  • Afdeling Controle/Advies Zelfstandige Bestuursorganen en Sociale Werkvoorziening (AD/ZBOSW)
    Werkterrein: De Afdeling Controle/Advies Zelfstandige Bestuursorganen en Sociale Werkvoorziening heeft als werkterrein de Algemene Kinderbijslagwet, sociale verzekeringen (met name de Toeslagenwet en de samenloop WSW met WAC/AAW) en de Wet Sociale Werkvoorziening.
  • Afdeling Controle/Advies Financiële Verantwoording en Personele Uitgaven (AD/F&P)
    Werkterrein: De Afdeling Controle/Advies Financiële Verantwoording en Personele Uitgaven heeft als werkterrein de personeelsuitgaven van de directies, de Directie Financieel-Economische Zaken en de Directie Tewerkstelling Erkende Gewetensbezwaarden Militaire Dienst, de Begrotingsuitvoeringsrapportages (BUR’s), de jaarlijkse financiële verantwoording.
  • Afdeling Controle/Advies Materiële Uitgaven en Subsidies (AD/M&S)
    Werkterrein: De Afdeling Controle/Advies Materiële Uitgaven en Subsidies heeft als werkterrein de materiële uitgaven van het departement en de uitgaven ten behoeve van subsidies.
Vanaf 2005 werd de naam Accountantsdienst gewijzigd in Auditdienst maar bleven de taken hetzelfde:
  • De Auditdienst controleert de financiële verantwoording van de departementsonderdelen en het beheer dat daaraan ten grondslag ligt;
  • De Auditdienst geeft adviezen op het gebied van financieel beheer.
Het Europees Sociaal Fonds (ESF)
De Europese Unie kent structuurfondsen waaruit de lidstaten subsidie kunnen verkrijgen. Het ESF is bedoeld om op economisch en sociaal gebied meer gelijkheid in kansen voor de burgers van de lidstaten te bevorderen. Het Europese structuurbeleid in de periode 1994–1999 was gericht op een zestal doelstellingen:
  • Doelstelling 1
    Bevordering van ontwikkeling en structurele aanpassing van regio's met een ontwikkelingsachterstand.
  • Doelstelling 2
    Bieden van ondersteuning bij de omschakeling van regio's die zijn getroffen door de achteruitgang van de industrie.
  • Doelstelling 3
    Bestrijding van langdurige werkloosheid, bevordering van de inschakeling in het arbeidsproces van jongeren en integratie van met uitsluiting van de arbeidsmarkt bedreigde personen. Voorts de bevordering van gelijke kansen voor vrouwen en mannen op de arbeidsmarkt.
  • Doelstelling 4
    Bevordering van de aanpassing van werknemers aan de gewijzigde omstandigheden in het bedrijfsleven en aan de ontwikkeling van de productiestelsels.
  • Doelstelling 5a
    Aanpassing van de landbouwstructuren in het kader van de hervorming van het gemeenschappelijk landbouwbeleid en herstructurering van de visserijsector.
  • Doelstelling 5b
    Ontwikkeling van en structurele aanpassing (economische diversificatie) in kwetsbare plattelandsgebieden.
  • Doelstelling 6
    Bevordering van de ontwikkeling en structurele aanpassing van regio's met een extreem lage bevolkingsdichtheid (niet van toepassing in Nederland).
De Accountantsdienst had tot taak om de besteding van deze subsidies door de Nederlandse overheid te controleren. Slechts een kwart van de Nederlandse werkgelegenheidsprojecten die zijn betaald met subsidies uit het ESF is volgens de regels uitgevoerd. Daarbij gaat het om bijna 1 miljard gulden. Bij de rest van de projecten was soms sprake van echte misstanden, maar bij veel projecten kon niet worden vastgesteld of ze volgens de regels zijn uitgevoerd of niet. Dit staat bekend als de ESF-fraude.
Geschiedenis van het archiefbeheer
Tot in het midden van de jaren 2000 heeft het archief van de Accountantsdienst in het centrale depot van SZW te Den Haag gestaan. Daarna werd het archief overgebracht en beheerd in het depot van de Centrale Archief Selectiedienst (CAS) in Winschoten. Na opheffing van de CAS nam Doc-Direkt het beheer van de archieven in Winschoten over.
De verwerving van het archief
Het archief is in 2019 door Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid overgebracht naar het Nationaal Archief, krachtens artikel 12 van de Archiefwet 1995

Inhoud en structuur van het archief

Inhoud
Het archief bestaat uit de neerslag van de taken van de Accountantsdienst en bestaat voornamelijk uit uitvoeringsarchief. Het archief bevat verslagen van vergaderingen en dossiers met onderzoeken naar financieel beheer, controle op toegekende subsidies fondsen en beurzen en stukken betreffende het opstellen van de begroting en controle op de salarisadministratie.
De begincesuur van het te bewerken archief is bepaald op 1991, de eindcesuur is 2005, het jaar waarin de Accountantsdienst ophield te bestaan en de Auditdienst werd geïnstalleerd.
Selectie en vernietiging
De selectie heeft plaats gevonden aan de hand van de volgende Basisselectiedocumenten:
  • Beheer van de Rijksbegroting, 1945-2000, RIO 15 (Stcrt 2005, 62);
  • Overheidsinformatievoorziening, 1945-1999, RIO 92 (Stcrt 2003, 202);
  • Cultuurbeheer, 1945-, RIO 125 (Stcrt 2004, 208);
  • Organisatie rijksoverheid, 1945-1999, RIO 143 (Stcrt 2005, 245).
De meeste dossiers in deze inventaris zijn bewaard op grond van artikel 5e van het Archiefbesluit 1995. Het betreft hier dossiers inzake extra controles vanwege de fraude met de gelden van het Europees Sociaal Fonds (ESF). De onderzochte periode loopt van 1994-1999. Deze affaire is reden voor permanente bewaring.
Aanvullingen
Voor dit archief worden geen aanvullingen verwacht
Verantwoording van de bewerking
In 2018 en 2019 is het archief van de Accountantsdienst bewerkt door Doc-Direkt in Rijswijk. Bij aanvang van de bewerking was de omvang van het archief 25 meter, waarvan 9,375 meter wordt bewaard. Er is 15,5 meter vernietigd. Er is 0,125 meter VOT-archief. Er is geen vreemd archief aangetroffen.
Alle stukken zijn van nietjes, plakband en overige hechtmiddelen ontdaan en verpakt in zuurvrije omslagen en zuurvrije archiefdozen. Ze zijn daarna genummerd volgens de inventaris. De omslagen en dozen zijn voorzien van etiketten. Van de te vernietigen stukken zijn vernietigingslijsten opgesteld en deze zijn aan het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid overgedragen.
Ordening van het archief
Het archief is primair geordend op onderwerp. Secundair is er sprake van een chronologische ordening.

Aanwijzingen voor de gebruiker

Openbaarheidsbeperkingen
Volledig openbaar.
Beperkingen aan het gebruik
Reproductie van originele bescheiden uit dit archief is, behoudens de algemene regels die gelden voor het kopiëren van stukken, niet aan beperkingen onderhevig. Er zijn geen beperkingen krachtens het Auteursrecht.
Materiële beperkingen
Het archief kent geen beperkingen voor het raadplegen van stukken als gevolg van kwetsbare of slechte materiële staat.
Andere toegang
Voor dit archief is geen andere toegang beschikbaar
Aanvraaginstructie
Openbare archiefstukken kunnen online worden aangevraagd en gereserveerd. U kunt dit ook via de terminals in de studiezaal van het Nationaal Archief doen. Om te kunnen reserveren dient u de volgende stappen te volgen:
  1. Creëer een account of log in.
  2. Selecteer in de archiefinventaris een archiefstuk.
  3. Klik op ‘Reserveer’ en kies een tijdstip van inzage.
Citeerinstructie
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste éénmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Nationaal Archief, Den Haag, Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid: Accountantsdienst, nummer toegang 2.15.117, inventarisnummer ...
VERKORT:
NL-HaNA, Raad Werk en Inkomen, 2.15.117, inv.nr. ...

Verwant materiaal

Bewaarplaats van originelen
Niet van toepassing
Beschikbaarheid van kopieën
Inventarisnummers van dit archief zijn niet in kopievorm beschikbaar
Afgescheiden archiefmateriaal
Niet van toepassing
Verwante archieven
  • 2.04.108, Inventaris van het archief van de Accountantsdienst en taakvoorgangers van het Ministerie van Binnenlandse Zaken, 1980-2005;
  • 2.27.5167, Inventaris van het archief van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport: Accountantsdienst, 1968-1997;
  • 2.06.174, Inventaris van het archief van de Auditdienst, voorheen Accountantsdienst van het Ministerie van Economische Zaken, 1996-2006.

Bijlagen

Geen bijlagen

Archiefbestanddelen