Terug naar zoekresultaten

2.27.19 Inventaris van het archief van het Ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk, (1910) 1965 - 1982 (1990) [GEANONIMISEERDE VERSIE]

Voer een zoekterm in
VorigeVolgende

Archief

Titel

2.27.19
Inventaris van het archief van het Ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk, (1910) 1965 - 1982 (1990) [GEANONIMISEERDE VERSIE]

Auteur

CAS 1477

Versie

20-11-2023

Copyright

Nationaal Archief, Den Haag
2010 cc0
( Deels geanonimiseerde versie [geboortedata en woonplaatsen verwijderd] )

Beschrijving van het archief

Naam archiefblok

Ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk
CRM

Periodisering

archiefvorming: 1965-1982
oudste stuk - jongste stuk: 1910-1990

Archiefbloknummer

X11

Omvang

19414 inventarisnummer(s); 291,30 meter

Taal van het archiefmateriaal

Het merendeel der stukken is in het
Nederlands

Soort archiefmateriaal

Normale geschreven, getypte en gedrukte documenten, geen bijzondere handschriften.

Archiefdienst

Den Haag

Locatie

Den Haag

Archiefvormers

Ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk, 1965-1982

Samenvatting van de inhoud van het archief

Het archief beslaat de periode van het bestaan van het Ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk. Het ministerie was de opvolger van het Ministerie van Maatschappelijk Werk, dat in 1965 werd uitgebreid met een aantal taken van het Ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen (onder meer: kunsten, natuurbehoud, jeugdwerk, volksontwikkeling, sport, radio en televisie). Met het instellen van het Ministerie van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur in 1982 kwam hier door een andere indeling van taken over de ministeries een einde aan.

Archiefvorming

Geschiedenis van de archiefvormer
Bij Koninklijk Besluit van 14 april 1965 (Stb. 146) werd het Ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk (CRM) ingesteld. Het Ministerie van Maatschappelijk Werk (MaWe) werd daarmee opgeheven. Doelstelling van dit ministerie was de samenleving leefbaar maken en houden. Alle vraagstukken werden eerst bekeken vanuit het oogpunt van het welzijn van de mensen.
Het nieuwe ministerie werd om diverse redenen ingesteld. Enerzijds om politieke redenen. Na de val van het kabinet Marijnen (februari 1965) verwachtte men moeilijkheden ten aanzien van de zetelverdeling. De PvdA wilde graag bemoeienis met culturele zaken, maar de KVP wilde geen socialistische minister op Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen (OKW) hebben in verband met het belang voor het bijzonder onderwijs. De PvdA echter wilde alleen de post van MaWe bezetten als de taken verzwaard zouden worden: het Ministerie van MaWe had, zo vond men wel een erg klein takenpakket. Anderzijds waren de taken op het Ministerie van OKW te veel geworden en werden de afdelingen Kunsten, Oudheidkunde een Natuurbehoud, Vrijetijdsbesteding, Jeugdvorming, Bijzonder Jeugdwerk in internaatsverband, Volksontwikkeling, Lichamelijke Vorming, Sport, Radio, Televisie en Pers afgesplitst en aan CRM toegevoegd.
Aan het eind van de jaren zeventig, begin jaren tachtig stond niet alleen de verzorgingsstaat ter discussie maar ook het slecht functioneren van het overheidsapparaat. Het moest doeltreffender en doelmatiger. Gebrek aan coördinatie sprong vooral in het oog. Een departementale herindeling zou een van de oplossingen kunnen zijn. Het Ministerie van Volksgezondheid en Milieuhygiëne werd daarom gesplitst. Volksgezondheid ging naar CRM en Milieuhygiëne naar Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (VRO). CRM moest zich vervolgens terugtrekken van het milieuterrein door natuurbehoud en andere onderdelen eveneens naar VRO over te brengen. Zodoende zou een centraal milieuministerie ontstaan waarin alle drie de onderdelen milieubeleid-milieuhygiëne, natuurbehoud en ruimtelijke ordening zouden samenkomen. Daarnaast werd volksgezondheid met het welzijnsgebied van CRM geïntegreerd vanwege de samenhang tussen lichamelijk, geestelijk, cultureel en maatschappelijk welzijn groot was. Hierdoor vond de constructie Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur (WVC) doorgang, en ging de Directie Natuurbehoud over naar het Ministerie van Landbouw en Visserij en de Directie Bijstand naar het Ministerie van Sociale Zaken. Bij KB van 4 november 1982 (Stb. 613) werd het Ministerie van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur ingesteld.
Hoofdstructuur van de organisatie
Taakvoorgangers
Van het Ministerie van MaWe kwamen de afdelingen Hoofdafdeling Maatschappelijke Voorzieningen en de Hoofdafdeling Individueel Maatschappelijk Werk en Maatschappelijk Opbouwwerk.
Van het Ministerie van OKW kwamen de volgende afdelingen: Kunsten, Oudheidkunde (archiefwezen, musea) en Natuurbehoud, Vrijetijdsbesteding, Jeugdvorming, Bijzonder Jeugdwerk in internaatsverband, Volksontwikkeling, Lichamelijke Vorming, Sport en de Afdeling Radio, Televisie en Pers.
Organisatie
Tijdens het zeventien jarige bestaan van het ministerie was de organisatie van het ministerie aan diverse wijzigingen onderhevig. Hieronder is de hoofdstructuur uit 1982 weergegeven met daarachter en tussen haakjes de structuur zoals zij het in het verleden opgesteld was.
  • Centrale Afdelingen (1965 - 1982)
    Hieronder ressorteerden:
    • Bureau Secretaris-Generaal
    • Algemene Zaken
    • Voorlichting, Documentatie en Bibliotheek
    • Organisatie en Efficiency
    • Personeelszaken en Arbeidsvoorwaarden
    • Financieel en Economisch Zaken
    • Accountantsdienst (in 1968 ingesteld)
    • Wetgeving en Juridische Zaken
    • Civiele verdediging en beveiliging (in 1968 ingesteld)
    • Internationale Betrekkingen (voor 1968 Afdeling Internationale Betrekkingen Maatschappelijk Werk en Afdeling Internationale Culturele Betrekkingen )
    • Planning en Coördinatie (in 1976 ingesteld)
  • Directie Maatschappelijke Ontwikkeling (1965), Directoraat-Generaal Maatschappelijke Ontwikkeling (1966 - 1982)
    Hieronder ressorteerden:
    • Directie Maatschappelijke Dienstverlening, Directie Opbouwwerk( 1965 - 1972), Directie Sociaal Cultureel Werk (1973 - 1982)
    • Hoofdafdeling Culturele Minderheden (1976 - 1977), Directie Culturele Minderheden, (1978 - 1982)
  • Directie Coördinatie Emancipatiebeleid (in 1978 ingesteld en in 1980 overgegaan naar het Ministerie van Sociale Zaken)
  • Directie Bijstandszaken (1967 - 1981), (in 1981 overgegaan naar het Ministerie van Sociale Zaken), Directie Maatschappelijke Voorzieningen (1965 - 1966)
    Hieronder ressorteerden:
    • Hoofdafdeling Bijstandszaken
    • Hoofdafdeling Bijzondere Voorzieningen
  • Directoraat-Generaal voor de Kunsten (1965), Directoraat-Generaal Culturele Zaken, (1966 - 1982)
    Hieronder ressorteerden:
    • Hoofdafdeling Kunsten (1965 - 1970), Directie Kunsten (1971 - 1982)
    • Afdeling Oudheidkunde en Natuurbescherming (1965), Directie Oudheidkunde en Natuurbescherming (1966 - 1970), Directie Musea, Monumenten en Archieven (1971 - 1982);
      In 1971 gaat het beleid t.a.v. natuurbehoud naar Directoraat-Generaal Volksontwikkeling en Openluchtrecreatie.
  • Directoraat-Generaal Volksontwikkeling en Openluchtrecreatie (1965 - 1975), Directoraat-Generaal voor Natuurbehoud, Recreatie en Media ( 1976)
    Hieronder ressorteerden:
    • Directie Jeugdzaken, Volksontwikkeling en Sport (1965 - 1975);
      In 1976 ging het beleid ten aanzien van jeugdzaken naar het Directoraat-Generaal Maatschappelijke Ontwikkelingen.
    • Hoofdafdeling Sportzaken (1973 - 1978), Directie Sportzaken (1979 - 1982)
    • Hoofdafdeling Openluchtrecreatie (1965 - 1970), Directie Natuurbehoud en Openluchtrecreatie (1971 - 1982)
    • Hoofdafdeling Radio, Televisie en Pers (1965 - 1968), Directie Radio, Televisie en Pers (1969 - 1982)
  • Hoofdafdeling Verzetsdeelnemers en vervolgden (1974 - 1978), Directie Verzetsdeelnemers en vervolgden (1979 - 1982)
    (Vanaf 1974 onderdeel bij de Directie Bijstandszaken)
  • Afdeling Landelijk Contact, Hoofdbureau Landelijk Contact (1970 - 1982)
Taken en doelstellingen
Bureau van de Secretaris-Generaal (1965-1981)
Het bureau ( De taakomschrijvingen van de organisatieonderdelen zijn geheel of gedeeltelijk overgenomen uit: ) Staatsalmanak voor het Koninkrijk der Nederlanden ( 1982, T 4 - T . ) is in het algemeen belast met assistentie van de Secretaris-generaal en de plaatsvervangend Secretaris-generaal. Dit houdt in het bijzonder in planning en voortgangsbewaking van de besluitvorming, coördinatie van de activiteiten van beleidssectoren, secretariaatswerkzaamheden o.m. ten behoeve van stafbesprekingen, audiënties, parlementaire zaken en de behandeling van kamervragen en ministerraadstukken. Daarnaast werden speciale opdrachten van bewindslieden uitgevoerd en gaf men leiding aan de verschillende Directoraten-Generaal, commissariaten, directies en hoofdafdelingen.
Centrale Afdelingen
Centrale Afdeling Algemene Zaken
Afdeling Kabinetszaken
Het voorbereiden en regelen van Koninklijke onderscheidingen; het voeren van correspondentie met betrekking tot de representatieve verplichtingen van de minister en de staatssecretaris; het adviseren met betrekking tot aangelegenheden van protocollaire aard; legalisatie en het verrichten van werkzaamheden van algemene en/of geheime aard.
Afdeling Gebouwen en Materieel, en Interne dienst
Het ten behoeve van het ministerie en de daaronder ressorterende diensten en instellingen ontwikkelen en zorgdragen voor een doelmatig huisvesting- en aanschaffingsbeleid.
Afdeling Intendance
De afdeling heeft tot taak het tot stand brengen en handhaven van een situatie waarin optimale waarborgen aanwezig zijn voor de bescherming van de in CRM gebouwen te Rijswijk (het toenmalige ministerie) verblijvende personen en goederen.
Algemene Secretarie
De vorming en het beheer van het dynamisch- en het semi-statische archief, de zorg voor de algemene administratieve verwerking van de departementscorrespondentie; de administratieve verwerking van Koninklijke besluiten, wetsontwerpen en algemene maatregelen van bestuur; de reprografie; het geven van voorlichting, instructie en opleiding op het vakgebied van de afdeling: het formulierenbeheer; het toezien op een uniform archiefbeheer bij de onder het ministerie ressorterende diensten en instellingen.
Centrale Hoofdafdeling Financiële en Economische Zaken (1965-1973), Centrale Directie Financi:ele en Economische Zaken (1974-1982)
Het bestuderen en adviseren over: het sociaal - economisch beleid en de gevolgen daarvan op het welzijnsbeleid; de raming van de structurele ontwikkeling van de uitgaven en het opstellen van langere termijnplannen, voorzover voor dit departement van belang; de werkzaamheden op het terrein van de ontwikkeling en uitvoering van de beleidsanalyse. De interne en externe coördinatie en wetenschappelijke voorbereiding van de dataverzameling en dataverwerking voor het totale departement.
Het verrichten van: economisch-statistische analyses; uitgaven en het doen van ontvangsten, het beheer van de desbetreffende postrekeningen.
Afdeling Statistiek, Afdeling Algemene Economische vraagstukken
Afdeling Preventief Toezicht en Begrotingszaken
Afdeling Verificatie en Interne Controle
Afdeling Administratieve en Algemene Zaken
Accountantsdienst (1968 - 1982)
Centrale Directie Organisatie & Efficiency
Het geven van advies op het gebied van vraagstukken van organisatie en gebruik van moderne administratieve hulpmiddelen ten behoeve van het ministerie en van de daaronder ressorterende diensten en instellingen.
Sector Organisatie
Sector Informatievoorziening
Afdeling personeelszaken (1965 - 1979), Centrale Directie Personeelszaken en Arbeidsvoorwaarden (1980 - 1982)
De personeelsvoorziening, het personeelsbeheer, de personeelszorg en de personeels en salarisadministratie. Het behartigen van zaken betreffende de rechtspositie, personeelsformatie en personeelsbegroting.
Het voeren van het personeelsbeleid ten behoeve van het ministerie en van de daaronder ressorterende diensten en instellingen.
De harmonisatie en de coördinatie van het arbeidsvoorwaardenbeleid ten aanzien van het personeel van door het ministerie gesubsidieerde instellingen.
Stafbureau
Afdeling Formatiebeleid
Afdeling Personeelsvoorziening en -begeleiding
Bureau Bedrijfmaatschappelijk Werk
Afdeling Rechtspositie
Personeelsbeheer en Salarisadministratie
Afdeling Arbeidsvoorwaardenbeleid
Centrale Directie Voorlichting, Documentatie en Bibliotheek (1965 - 1982)
De voorlichting aan binnen en buitenlandse pers, radio, televisie, organisaties, instellingen en personen. Ontvangst van groepen, interne voorlichting. Het geven van advies inzake de voorlichting ten behoeve van het ministerie en van de daaronder ressorterende diensten en instellingen. Belast met zaken betreffende de Wet en het Besluit Openbaarheid van Bestuur (WOB). Het verstrekken van documentaire informatie en het beheer van de bibliotheek.
Afdeling Voorlichting
Het verstrekken en vergaren van informatie en andere voorlichtingsactiviteiten.
Afdeling Documentatie en Bibliotheek
Het verzamelen, selecteren en toegankelijk maken van literatuur, het verstrekken van documentaire informatie. Samenstellen van het documentatieblad. Samenwerking met bibliotheek- en documentatie instellingen in binnen en buitenland met betrekking tot cultuur recreatie en maatschappelijke ontwikkeling. Het beheren van de centrale bibliotheek en de instellingendocumentatie. Advies en voorlichting betreffende bibliotheek en documentatiezaken aan diensten en instellingen van het departement.
Centrale Directie Wetgeving en Juridische Zaken (1965 - 1982)
Het geven van advies inzake de wetgeving ten behoeve van het ministerie en de daaronder ressorterende diensten en instellingen. Het in samenwerking met de betrokken beleidseenheden voorbereiden van wetten, algemene maatregelen van bestuur en ministeriële beschikkingen. Het behandelen van juridische aspecten van op het departement in behandeling zijnde onderwerpen en van administratiefrechtelijke beroepen.
Centrale Directie Planning en Coördinatie (1976 - 1982)
Het ondersteunen van de minister in zijn rol van coördinerend minister van Welzijnsbeleid. Het in samenwerking met andere sectoren van het departement procesmatig ontwikkelen van een departementaal beleid, dat enerzijds is gericht op harmonisatie, coördinatie en integratie, anderzijds op democratisering en decentralisatie van het welzijnsbeleid.
Het bijdragen aan voor deze ontwikkelingen instrumenten op het terrein van wetgeving, planning en financiering. De coördinatie van de departementale inbreng in het werkgelegenheidsbeleid. Het behartigen van een aantal generale taken, te weten stedelijk beleid, regionaal beleid en accommodatie beleid.
Algemeen Directiesecretariaat
Hoofdafdeling Beleid Regionaal Beleid en Accommodatiezaken
Algemene ondersteuning van het hoofd van de directie, organisatie en secretariaat van werkbesprekingen met bewindslieden: van directiestaf- en teambesprekingen en van directieconferenties. Algemene voortgangsbewaking met betrekking tot de besluitvorming; administratieve, organisatorische en redactionele coördinatie. Secretariaat en lidmaatschap van commissies en werkgroepen van algemene aard. Voorlichting met betrekking tot het beleidsterrein van de directie. Behandeling en coördinatie van personeelsaangelegenheden.
Stafbureau Regionale Beleidsvoorbereiding
Beleidsondersteuning onder meer door bestudering van en advisering over vraagstukken van regionale, ruimtelijke en meer algemene aard, toegespitst op de sociale en culturele aspecten daarvan per regio. De taak wordt verricht in zowel departementaal als interdepartementaal verband. Hiertoe behoort bijvoorbeeld de studiewerkgroep van de Commissie Bijzonder Regionaal Welzijnsbeleid
Afdeling Regionaal Beleid
De ontwikkeling van een algemeen regionaal beleid. Het secretariaat van de Interdepartementale Commissie Bijzonder Regionaal Welzijnsbeleid, alsmede het contactadres op rijksniveau ten behoeve van de kleine kernen. Coördinatie van de departementale inbreng in het regionaal economisch beleid en van de inbreng in specifiek regionale programma’s. Behandelen van vraagstukken met betrekking tot de groeikernen, streekplanontwikkeling en de kleine kernen; bijdragen aan het nationale beleid ten aanzien van de ruimtelijke ordening.
Afdeling Algemeen Accommodatiebeleid
De afdeling -bevordert een samenhangend departementaal accommodatiebeleid door middel van onder andere bouwkundige en beheersexperimenten, alsmede voorlichting en advisering. Ze levert een inbreng in het rijksbouwbeleid (op het terrein van het specifieke welzijn). Ze behandelt de afwikkeling van in het verleden verstrekte rijkssubsidies voor plaatselijke centrale accommodaties.
Beleidseenheid Werkgelegenheidszaken
Taak: begeleidt en coördineert de arbeidsplaatsenprogramma’s van het departement; coördineert de CRM bijdrage aan de interdepartementale voorbereiding van beleid gericht op voorkoming, bestrijding en opvang van niet-activiteit; ontwikkelt een beleid gericht op de stimulering van de maatschappelijke ontplooiing van niet-actieven en behartigt de belangen daarvan.
Hoofdafdeling Planning en Stedelijk Beleid
Afdeling Democratische planning
Het ontwikkelen van beleid, procedures en instrumenten ten behoeve van de systematische voorbereiding van beleidsbeslissingen op het terrein van het specifieke welzijn in samenwerking met de betrokken bevolking, zowel op het niveau van gemeente en provincie, als op rijksniveau (democratische welzijnsplanning). In dat verband draagt de afdeling ook bij aan de decentralisatie van welzijnsplanning als zodanig, en meer algemeen aan het democratiseringsproces in de samenleving, alsmede aan de ontwikkeling van het vrijwilligersbeleid
De afdeling vertegenwoordigde het departement in de Commissie Inspraak van de Raad voor Ruimtelijke Ordening.
Afdeling Stedelijk Beleid
Richt zich binnen de kaders van het verstedelijkingsbeleid en het decentralisatiebeleid op de ontwikkeling en de coördinatie van het CRM-beleid in stedelijke gebieden; is medeverantwoordelijk voor en coördineert het departementale stadsvernieuwingsbeleid evenals de inbreng daarvan in het interdepartementale beleid terzake, verricht (coördinerende) taken op het gebied van de verstedelijking, de stedelijke inrichting, de ruimtelijke ordening en de stedelijke meerjarenwelzijnsplanning.
De afdeling participeert in de Interdepartementale Coördinatiecommissie Stadsvernieuwing en in het interdepartementale overleg inzake de vier grote steden.
Bureau Beleidsontwikkeling en decentralisatie
Het Bureau draagt bij aan veranderingen in het departementale beleid die leiden tot de oplossing van knelpunten met betrekking tot het specifieke welzijn. Voorts verricht het werkzaamheden ter ondersteuning van de minister als coördinerend minister voor het Welzijnsbeleid en is ten behoeve van het departement contactpunt met het secretariaat van de Harmonisatieraad Welzijnsbeleid (HRWB).
Belangrijke aandachtspunten daarbij zijn decentralisatie, harmonisatie, democratisering coördinatie, financiering en planning van het welzijnsbeleid, alsmede harmonisatie van wet- en regelgeving in dit verband.
Afdeling Internationale Betrekkingen (1965), Centrale Directie Internationale Betrekkingen (1968 - 1982)
Het mede- voorbereiden coördineren tegen de achtergrond van de ontwikkelingen van het internationale CRM-beleid ten aanzien van het milieu, de ontwikkelingssamenwerking, de Europese Organisaties (EEG, Raad van Europa, Benelux), de Verenigde Naties en haar Gespecialiseerde Organisaties, de Internationale Culturele Betrekkingen in brede zin en de culturele verdragen in het bijzonder. Hieronder ressorteerden tevens de culturele voorlichting gericht op het buitenland voor zover betrekking hebbend op het werkterrein van het ministerie, de culturele uitwisselingprogramma’s met andere landen en het organiseren van internationale congressen en andere bijeenkomsten.
Het uitdragen van en vormgeven aan het Nederlands sociaal en cultureel welzijnsbeleid in het buitenland.
Het bevorderen en programmeren van bilaterale culturele samenwerkingsactiviteiten.
Afdeling Algemene Zaken
De analyse van internationale vraagstukken en ervaringen.
Voorbereidingen van een participatie in het samenstellen van adviezen ten aanzien van beleidsvorming op het terrein van internationale betrekkingen. Naast interne coördinatie tussen de afdelingen van de Centrale Directie verzorgt zij de coördinatie met de directoraten-generaal en overige centrale directies van het departement, waaronder ook is begrepen het behandelen van zaken betreffende de culturele samenwerking tussen landen van het Koninkrijk.
Voorts is de afdeling belast met de behandeling van begrotingsaangelegenheden, personeelszaken, vertaalwerkzaamheden en dergelijke.
Afdeling Voorlichting Buitenland Studiebezoeken en Congreszaken
Het verzorgen van de op het buitenland gerichte voorlichting waaronder (documentaire) tentoonstellingen, brochures en ander gedrukt materiaal. Het behandelen van subsidieaanvragen van Nederlandse Organisaties. Activiteiten in verband met het Europese Programma voor Sociale Ontwikkeling van de Verenigde Naties en het Europese Centrum voor Opleiding en Onderzoek te Wenen.
Het behartigen van buitenlandse en Nederlandse beurzenprogramma’s ten behoeve van studieprojecten op het terrein van dit departement. Het plannen en programmeren van buitenlandse bezoeken. Het (mede)organiseren van internationale bijeenkomsten in Nederland, alsmede het behartigen van de Nederlandse deelname aan internationale bijeenkomsten in het buitenland.
Afdeling Mondiale Samenwerking
Behartigen van zaken, het werkterrein van het ministerie betreffend, die aan de orde zijn in de Verenigde Naties, haar gespecialiseerde organisaties, andere mondiale organisaties en in het kader van de ontwikkelingsamenwerking
Nationale Unesco-Commissie
Verbindend orgaan tussen de Organisatie van de Verenigde Naties voor Onderwijs, Wetenschap en Cultuur en het Nederlandse volk
Afdeling Europese Samenwerking
Het behandelen van zaken betreffende de Raad van Europa, de Europese Economische Gemeenschap (EEG), en het volgen van ontwikkelingen in een aantal internationale niet- gouvernementele organisaties. Het deelnemen aan de voorbereiding van periodieke conferenties van Europese ministers van Cultuur, voor Natuurbescherming, Sport, en Gezinsaangelegenheden. Het lidmaatschap van een aantal interdepartementale commissies.
Afdeling Bilaterale Samenwerking
Voorbereiding van beleidsadviezen ten aanzien van de bilaterale culturele betrekkingen, analyseren van de informatie en documentatie in beleidsrelevante termen voor de departementsleiding, evenals het participeren in vergaderingen van Gemengde Commissies en Adviescommissies ter uitvoering van het beleid.
Het vervullen van het secretariaat van de Gemengde en Adviescommissies voor de werkterreinen van het departement, inhoudende het voorbereiden en organiseren van vergaderingen, coördinatie met vakafdelingen, opstellen van de vergaderstukken en het notuleren. Het doen uitvoeren van de aangegane verplichtingen, het beoordelen en behandelen van in het kader van de uitvoering binnenkomende subsidieaanvragen en de begrotingstechnische aspecten daarbij. Het bevorderen van contacten en uitwisselingen met landen waarmee geen cultureel verdrag is gesloten.
Civiele Verdediging en Beveiliging (1967 - 1971), Centrale Afdeling Civiele Verdediging en Bescherming (1972 - 1982)
Belast met en verantwoordelijk voor de beleidsvorming coördinatie advisering en initiëring op het gebied van de civiele verdediging, de bescherming - bedrijf(zelf)bescherming, rampenbestrijding, bescherming van cultuurgoederen - de maatschappelijke zorg in buitengewone omstandigheden en de dagelijkse actuele beveiliging van het ministerie en de daar onder ressorterende diensten en instellingen
Vertegenwoordigt het departement in het overleg met andere overheden en in interdepartementale verbanden met betrekking tot de genoemde aspecten.
De Centrale Afdeling heeft het toezicht en de supervisie op de uitvoering van de gestelde regelen.
Algemene Zaken, Afdeling Beleidsontwikkeling, Afdeling Beleidsuitvoering
Directie Kunsten (1965 - 1966), Directoraat-Generaal voor Culturele Zaken (1967 - 1982)
Secretaris-coördinator
Het zorgen voor de administratieve coördinatie binnen het directoraat-generaal en het meewerken aan de behandeling van aangelegenheden met betrekking tot de organisatie, personeelsformatie, de begroting en secretariaatswerkzaamheden.
Stafbureau/Stafafdeling Beleidsvoorbereiding
Het geven van een wetenschappelijke bijdrage in de beleidsvorming onder meer door het verrichten van studies en het adviseren met betrekking tot het geven van studie en onderzoek opdrachten; het bewerken van deze studies ten behoeve van de beleidsvorming; het toetsten van de feitelijke ontwikkelingen aan de beleidsdoeleinden.
Afdeling Oudheidkunde en Natuurbescherming (1965), Directie Oudheidkunde en Natuurbescherming (1966 - 1970), Directie Musea, Monumenten en Archieven (1971 - 1982)
Gericht op het behoud en de educatieve functie van culturele waarden door middel van een gericht beleid ten behoeve van de musea, monumenten, het oudheidkundig bodemonderzoek en de archieven. Het toegankelijk maken van deze waarden voor de bevolking.
In 1971 ging het beleid ten aanzien van het natuurbehoud naar het Directoraat-Generaal voor Volksontwikkeling en Openluchtrecreatie.
Afdeling Algemene Zaken en Secretariaat
Het behandelen van algemene en administratieve zaken ten behoeve van bijvoorbeeld de directie.
Hoofdafdeling Musea
Het coördineren van het beleid met betrekking tot rijks- en niet-rijksmusea.
Rijksconsulenten voor de Musea
De Rijksconsulenten voor de musea hebben tot taak bemiddelend en coördinerend werkzaam te zijn op het gebied van vooral niet aan het rijk toebehorende musea. Zij adviseren zowel de minister als de museumbeheerders.
Afdeling Beleidsontwikkeling
Het aandragen van bouwstenen voor de ontwikkeling van een overheidsvisie op de functie van de musea; het op basis hiervan planmatig uitstippelen van een overheidsbeleid op lange en middellange termijn.
Afdeling Museumbeheer
De zorg voor het operationele management op het beleidsterrein van de Hoofdafdeling Musea.
Afdeling Monumenten
Het voorbereiden en uitvoeren van beleid met betrekking tot monumentenbehoud, onder andere door het ontwikkelen van een beleid ten aanzien van de restauraties van monumenten en de financiering hiervan; het verlenen van subsidies aan instellingen die het behoud van monumenten als doelstelling hebben.
Afdeling Archieven
De zorg voor het archiefwezen in het kader van de Archiefwet 1962. Dit behelst onder andere de verantwoordelijkheid voor de apparaatszorg, de opleiding van archiefambtenaren, het ontwerpen van Algemene Maatregelen van Bestuur (AMvB’s) en Koninklijke Besluiten; het verlenen van subsidies aan instellingen die zich bezighouden met het archiefwezen.
Directoraat-Generaal voor Volksontwikkeling en Openluchtrecreatie (1965 - 1975), Directoraat-Generaal voor Natuurbehoud, Recreatie en Media (1976 - 1982)
De hier onder ressorterende Directie Sportzaken is hier niet opgenomen omdat het in zijn geheel is overgedragen aan het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Secretaris-Coördinator
Het zorgdragen voor de administratieve coördinatie binnen het directoraat-generaal, het medewerken aan de behandeling van aangelegenheden met betrekking tot de organisatie, de personeelsformatie en de begroting; de secretariaatswerkzaamheden.
Stafafdeling beleidsvoorbereiding
Het zorgdragen voor beleidsvoorbereiding ten behoeve van het directoraat-generaal, onder meer door het verrichten van studies en het adviseren terzake aan de departementsleiding en de beleidsafdelingen, door het ontwikkelen en coördineren van onderzoeksprogramma’s en het voeren van het onderzoeksbeleid; evenals het door verrichten van kwalitatieve en kwantitatieve beleidsanalyses een en ander ter toetsing van de feitelijke ontwikkelingen aan de beleidsdoeleinden en ten behoeve van systematische beleidsplanning.
Afdeling Openluchtrecreatie (1965), Hoofdafdeling Openluchtrecreatie (1966 - 1971), Directie Natuurbehoud en Openluchtrecreatie (1972 - 1982)
De bevordering van voorzieningen en activiteiten op het gebied van openluchtrecreatie en coördinatie van het rijksbeleid. In 1971 aangevuld met het voorbereiden en uitvoeren van het rijksbeleid ten aanzien van natuur- en landschapsbescherming.
Directieraad
Bureau Management Ondersteuning
Het adviseren en bijstaan van het hoofd van de hoofddirectie en de directieraad bij managementtaken; het bevorderen en coördineren van management-ontwikkeling binnen de hoofddirectie; het coördineren en ondersteunen van activiteiten in het kader van het internationale beleid van de hoofddirectie.
Zorg voor de informatievoorzieningprocessen binnen de hoofddirectie en het secretariaatswerk en aangelegenheden van algemene en administratieve aard voor het hoofd van de hoofddirectie en anderen.
Bureau Bestuurlijke en Juridische Aangelegenheden
Het behandelen van aangelegenheden van de hoofddirectie die in algemene zin een bestuurlijk of een juridisch karakter hebben, zoals parlementaire zaken, de wetgeving, de ministerraadstukken, de advisering door vaste colleges van advies en bijstand, alsmede de decentralisatie. Uit juridisch-bestuurlijk oogpunt adviseren over uitvoering van diverse wetten en regelingen, behandelen van Kroon- en AROB-beroepen.
Bureau Financieel-Economische Zaken
Het ontwikkelen van het financiële en economische beleid inzake natuurbehoud en openluchtrecreatie; voorbereiden van adviezen over financiële en economische aspecten van het beleid met betrekking tot natuurbehoud en openluchtrecreatie; bewaken van begrotingskredieten en betaalstromen binnen de hoofddirectie.
Directie Algemene Beleidsaangelegenheden (1981 - 1982)
Het ontwikkelen van een integrale visie op het beleid, op het gebied van natuurbehoud en openluchtrecreatie op langere termijn en de uitvoering daarvan en het ontwikkelen van het geïntegreerde beleid op het terrein van natuurbehoud en openluchtrecreatie en uitvoeren daarvan.
Directiesecretariaat
Het directiesecretariaat was onderverdeeld in twee taakgroepen. De Taakgroep Beleidsontwikkeling was belast met: het ontwikkelen van een integrale visie op het beleid inzake natuurbehoud en openluchtrecreatie en het opstellen van een beleidsontwikkelingsprogramma voor de lange termijn; bijdragen aan de coördinatie van meerjaren- en jaarprogramma’s; uitvoeren van beleidsanalyses; coördineren van onderzoek; leiding geven aan de binnen de hoofddirectie ingestelde projectgroepen.
De Taakgroep Maatschappelijke Aangelegenheden was belast met: het ontwikkelen en uitvoeren van een geïntegreerd beleid op het gebied van natuurbehoud en openluchtrecreatie ten opzichte van de particuliere organisaties, alsmede met betrekking tot natuur- en milieueducatie, recreantenvorming en recreantenvoorlichting en het ontwikkelen en uitvoeren van het beleid op het gebied van natuurbehoud en openluchtrecreatie betreffende sociaaleconomische vraagstukken, waaronder de werkgelegenheidsproblematiek, de arbeidsvoorwaarden en het vrijwilligerswerk.
Sector Ruimte, Landschap en Milieu
Het ontwikkelen en uitvoeren van een geïntegreerd beleid op het gebied van natuurbehoud en openluchtrecreatie met betrekking tot de ruimtelijke ordening, het milieubeheer, de milieuhygiëne en de nationale landschappen.
Taakgroep Ruimte en Landschap
Het coördineren van de inbreng van de hoofddirectie in de verschillende vormen en organen van planologisch overleg; adviseren over ruimtelijke ontwikkeling ten aanzien van het natuurbehoud en openluchtrecreatie; behandelen van aangelegenheden van algemene planologische aard; ontwikkelen en uitvoeren van het beleid ten aanzien van de nationale landschappen.
Taakgroep Milieuaangelegenheden
Het ontwikkelen en uitvoeren van een geïntegreerd beleid op het gebied van natuurbehoud en openluchtrecreatie met betrekking tot het milieubeheer en milieuhygiëne; samenwerken met het Ministerie van Volksgezondheid en Milieuhygiëne inzake het ontwikkelen van de milieueffectrapportage; het behandelen van aangelegenheden van algemene aard ten aanzien van het milieubeheer, de milieuhygiëne en de energieproblematiek.
Directie Natuur en Landschapsbescherming(1981 - 1982)
Het voorbereiden en uitvoeren van het rijksbeleid ten aanzien van de natuur- en landschapsbescherming door: het veiligstellen van natuurgebieden en het bevorderen van het behoud en herstel van landschappen, waaronder de toepassing van de Natuurbeschermingswet en de Natuurschoonwet 1928; de bescherming van flora en fauna, waaronder de toepassing van de Vogelwet 1936, van de Wet Bedreigde Uitheemse Diersoorten, van de besluiten Bescherming Inheemse Dier- en Plantensoorten en van het Besluit op de Uitheemse Dieren, eventueel in overleg met het Staatsbosbeheer; het samenwerken in internationaal verband op het gebied van het natuurbehoud.
Directiesecretariaat
Afdeling Natuurgebieden
Het voorbereiden en ontwikkelen van beleid tot het aankopen door de Staat van terreinen van natuurwetenschappelijke en landschappelijke waarde en subsidiëring van het aankopen ervan door particuliere natuurbeschermingsorganisaties; het beheer van staatsnatuurreservaten en het doen van investeringen daarin, het beheer van beschermde natuurmonumenten en staatsmonumenten, alsmede met betrekking tot de subsidiëring in het beheer van de natuurterreinen van particuliere natuurbeschermingsorganisaties; uitvoeren van de Natuurschoonwet 1928 (een en ander in samenwerking met het Staatsbosbeheer).
Sector Gebiedsbescherming en Soortenbehoud
Het voorbereiden en uitvoeren van het beleid betreffende de publiekrechtelijke bescherming van uit het oogpunt van natuur- en landschapbehoud waardevolle terreinen, betreffende het behoud van inheemse en uitheemse dier- en plantensoorten, evenals de bescherming van het individuele dier.
Taakgroep Fauna, Flora en Dierenbescherming
Het voorbereiden en uitvoeren van het beleid op het gebied van het behoud van dier- en plantensoorten. Het ontwikkelen en uitvoeren van het beleid betreffende de bescherming van het individuele dier door onder andere de zorg voor de uitvoering van het Besluit op de Uitheemse Dieren en van het Honden- en Kattenbesluit.
Taakgroep Gebiedsbescherming en Algemene Beheersaangelegenheden
Het voorbereiden en uitvoeren van beleid op het gebied van de veiligstelling van natuurgebieden met behulp van wettelijke regelingen, waaronder de Natuurbeschermingswet; mede vormgeven aan het algemene beleid op het gebied van het beheer van natuur en landschap.
Sector Ruimtelijk Kwaliteitsbeheer
Het ontwikkelen, programmeren en uitvoeren van beleid op landelijk niveau met betrekking tot; het ruimtelijk kwaliteitsbeheer ter zake van natuur en landschap, onder meer door middel van het analyseren en het beïnvloeden van het ruimtelijk beleid van andere maatschappelijke sectoren; de instandhouding en ontwikkeling van karakter en kwaliteit van de grote eenheden natuurgebied, de grote landschapseenheden en de grote wateren; het zorgdragen voor de opzet van een stelsel van nationale parken en het begeleiden van een gefaseerde realisering daarvan; het ontwikkelen van en vormgeven aan het beleid op landelijk niveau met betrekking tot natuur- en landschapsbehoud in relatie tot het landinrichtingsgebied.
Taakgroep Landinrichting
Het voorbereiden en uitvoeren van het beleid op landelijk niveau op het gebied van natuur- en landschapsbehoud in het kader van landinrichting; voorbereiden van en mede-vormgeven aan het beleid in het kader van de zogenaamde relatienota; mede vormgeven aan het beleid op het gebied van natuur- en landschapsbehoud met betrekking tot waardevolle agrarische cultuurlandschappen en grote landschapseenheden.
Taakgroep Ruimtelijk Sectorbeleid
Het voorbereiden van en mede-vormgeven aan: het beleid betreffende natuur- en landschapsbehoud met betrekking tot ruimtelijk relevante activiteiten van andere maatschappelijke sectoren; een beleidsmatige analysering en beïnvloeding op landelijk niveau van ruimtelijke plannen van andere maatschappelijke sectoren.
Taakgroep Grote Eenheden
Het voorbereiden van en mede-vormgeven aan het beleid op landelijk niveau met betrekking tot het behoud, de ontwikkeling en het beheer van de grote eenheden natuurgebieden en de grote landschapseenheden, alsmede de grote wateren.
Hoofdafdeling Openluchtrecreatie (1965 - 1970), Directie Openluchtrecreatie (1971 - 1982)
Het scheppen en garanderen van optimale mogelijkheden voor de vrijetijdsbesteding in niet-georganiseerd verband in de openlucht door onder meer het coördineren van het rijksbeleid en het bevorderen van voorzieningen en activiteiten op het gebied van de openluchtrecreatie.
Directiesecretariaat
Sector Recreatievormen en Algemeen Beleid
Het ontwikkelen, programmeren en uitvoeren van een beleid op het gebied van: recreatievormen; interdepartementale coördinatie op het gebied van openluchtrecreatie; het zorgdragen voor de voorbereiding, de totstandkoming en de herziening van het Structuurschema Openluchtrecreatie en het Rijksmeerjarenplan voor de Openluchtrecreatie; vanwege de directie analyseren van en bijdragen aan plannen van derden in het kader van ruimtelijk kwaliteitsbeheer; ontwikkelen van een beleid gericht op systematische planning op verschillende overheidsniveaus betreffende de openluchtrecreatie; bijdragen aan de ontwikkeling van een vrijetijdsbeleid.
Taakgroep Recreatievormen
Het ontwikkelen van landelijk beleid op het gebied van recreatievormen, met name ten aanzien van verblijfsrecreatie, dagrecreatie en watersport; het opstellen en bijstellen van behoefteramingen voor de verschillende vormen van openluchtrecreatie; intern en extern coördineren van de onderzoeksprogrammering op het gebied van openluchtrecreatie.
Taakgroep Algemeen Beleid
Het zorgdragen voor de: beleidsontwikkeling, -programmering en -strategie op het gebied van de openluchtrecreatie; interdepartementale coördinatie van het openluchtrecreatiebeleid; de interdepartementale coördinatie van het openluchtrecreatiebeleid. Het bevorderen van een zo groot mogelijke inschakeling van het particuliere initiatief bij de openluchtrecreatie. De zorg voor het ruimtelijke kwaliteitsbeheer terzake van de openluchtrecreatie.
Sector Beheer en Inrichting
Het ontwikkelen, programmeren en uitvoeren van een inrichtingsbeleid op landelijk niveau met betrekking tot recreatiegebieden; het bevorderen van het medegebruik en de landschapsontwikkeling ten aanzien van gebieden van belang voor openluchtrecreatie; het ontwikkelen van het beleid openluchtrecreatie ten aanzien van (rand) stedelijke gebieden; het bijdragen aan het opstellen van het Rijksmeerjarenplan voor de openluchtrecreatie; het ontwikkelen van een beheersbeleid op het gebied van de openluchtrecreatie op landelijk niveau; het inbrengen van het openluchtrecreatiebeleid in het kader van de landinrichting.
Taakgroep Beheer
Het zorgdragen voor en het bevorderen van de totstandkoming van regelingen en maatregelen, gericht op doelmatig beheer en gebruik van recreatievoorzieningen; het meewerken aan het financieel beleid van de directie evenals het bezien van de sociaaleconomische aspecten van het recreatiebeleid (werkgelegenheid); het programmeren van de te financieren activiteiten op het gebied van planning, aankoop van gronden, inrichting en beheer; het beleidsmatig hanteren en uitbouwen van het in dat verband ontwikkelde computersysteem.
Taakgroep Inrichting
Het initiëren en ontwikkelen van beleid met betrekking tot het tot stand brengen van voorzieningen op het landelijke gebied en de stedelijke recreatie; het zorgdragen voor planning en ontwikkeling van specifieke recreatiegebieden; het bepalen van de projectontwikkeling en de inbreng in de landinrichting ter zake; het bevorderen van het behoud van bestaand landschap en de totstandkoming van nieuw landschap ten behoeve van de openluchtrecreatie.
Hoofdafdeling Radio, Televisie en Pers (1965 - 1968), Directie Radio, Televisie en Pers (1969 - 1982)
Sector Algemene Beleidsontwikkeling
Het ontwikkelen van het algemene beleid op het gebied van massamedia; het behandelen van algemene vraagstukken; het bevorderen en begeleiden van wetenschappelijk onderzoek en deelnemen aan internationaal overleg op dit gebied.
Sector Juridische Zaken
Het voorbereiden en uitvoeren van wettelijke regelingen op het gebied van de massamedia; het behandelen van zaken die verband houden met internationale verdragen.
Sector Financiële en Technische Zaken
Het voorbereiden en uitvoeren van het financiële beleid op het gebied van de massamedia; behandelen van zaken op het gebied van zender- en studiebouw, kleurentelevisie, satelliettelevisie en draadomroep.
Sector Zendtijd en Algemene Zaken
Het voorbereiden en uitvoeren van het beleid op het gebied van de verdeling en het gebruik van zendtijd, draadomroep, educatieve en regionale omroep; het toezicht op de inhoud van de uitzendingen; het behandelen van klachten en verzoeken om inlichtingen.
Directie Maatschappelijke Ontwikkeling (1965), Directoraat-Generaal voor Maatschappelijke Ontwikkeling (1966 - 1982)
Afdeling Algemene Maatschappelijke Aangelegenheden (1975 - 1982)
De Afdeling Algemene Maatschappelijke Aangelegenheden ondersteunt en adviseert de directeur-generaal en de beleidssectoren bij de uitvoering van hun taken. Meer in het bijzonder betreft dit de bedrijfsvoering in het Directoraat-Generaal; de interne coördinatie van beleidsaangelegenheden, het verzorgen van de communicatie en informatie; de uitvoering van bijzondere opdrachten en een aantal permanente taken zoals het fungeren als coördinatiepunt voor vormgeving van een ontwikkelingsbeleid voor vrijwilligerswerk.
Beleidszaken van algemene aard en het ondersteunen van diverse afdelingen. In 1978 werd het beleid op het gebied van emancipatie afgestoten en het beleid op het gebied van “Huize Gerner” (conferentieoord) in Dalfsen toegevoegd.
Stafafdeling Beleidsvoorbereiding Maatschappelijke Ontwikkeling (SBMO) (1966 - 1982)
Het voorzien in de behoeften aan wetenschappelijk gefundeerde informatie, advisering en signalering, via onderzoek en studie, ter ondersteuning en onderbouwing van het beleid op alle niveaus van het directoraat-generaal.
Stafbureau Algemene Beleidsvoorbereiding
Studie, onderzoek en advisering met betrekking tot algemene thema’s, welke voor het DGMO-terrein in zijn geheel van belang zijn; idem met betrekking tot de bevordering van de samenhang tussen verschillende werkvormen; de zorg voor de instituten voor onderzoek en studie, welke zich op het DGMO-terrein bewegen; de zorg voor totstandkoming en het functioneren van kaders voor programmering van onderzoek en studie; een aantal ten aanzien van het DGMO coördinerende taken, onder meer krachtens het lidmaatschap van de DG in een aantal interdepartementale commissies.
Stafbureau Sociaal Onderzoek
Het initiëren en begeleiden van sociaalwetenschappelijk onderzoek op het terrein c.q. deelterreinen van het directoraat-generaal; het uitbrengen van adviezen aan de diverse beleidssectoren naar aanleiding van zodanig onderzoek, evenals naar aanleiding van zelfstandig verrichte studies; het meewerken aan de opstelling van onderzoekprogramma’s.
Bureau Financiële en Algemene Zaken
Directie Maatschappelijke Dienstverlening (1966 - 1982)
Projectorganisatie
De algemene voorbereiding van beleidsmaatregelen, regelgeving en nota’s ten aanzien van de decentralisatie van de Maatschappelijke Dienstverlening. Het verrichten van studie naar de gevolgen van de invoering van de Rijksbijdrageregelingen op het terrein van de maatschappelijke dienstverlening en het betrekken van de resultaten daarvan in een evaluatie van het beleid. Het leveren van een bijdrage in de voorbereiding van rijksplannen en -programma’s.
Afdeling Financiering Maatschappelijke Dienstverlening (1975 - 1982)
Het behandelen van zaken betreffende de onder de directie ressorterende subsidie- en bijdrageregelingen.
Hoofdafdeling Gezinsaangelegenheden (1967 - 1982)
Afdeling Algemeen Gezinsbeleid
Het bevorderen van voorzieningen gericht op het goed functioneren van groepen, gezinnen en personen in de samenleving; het beoordelen van maatregelen en ontwikkelingen in de samenleving op hun consequenties voor het gezin, één-oudergezinnen en alleenstaanden; emancipatoire aspecten van het gezinbeleid: beleid ten aanzien van vrouwenorganisaties, kinderdagverblijven, opvoedingsvoorlichting en consumenteninformatie.
Afdeling Maatschappelijk Gezinswerk
Het bevorderen van voorzieningen gericht op het maatschappelijke welzijn van persoon en gezin. Het behartigen van de beleidsontwikkeling op de terreinen van algemene immateriële hulpverlening, informatie en advies, preventie, sexualiteitsvragen en verslaving en ontwenning. Het behartigen van de beleidsontwikkeling en coördinatie met betrekking tot de immateriële hulpverlening aan oorlogsgetroffenen.
Afdeling Algemeen Gezinswerk (1965 - 1976), Afdeling Gezinsverzorging (1977 - 1982)
Het ontwikkelen van het beleid op het terrein van gezinsverzorging (waaronder begrepen de hulp aan bejaarden en gehandicapten).
Afdeling Volkskredietwezen (1974 - 1982)
Het ontwikkelen en uitvoeren van beleid gericht op het verantwoord doen aanbieden, verstrekken, opnemen en gebruiken van consumentenkrediet. Het verrichten en laten verrichten van onderzoek ten behoeve van te voeren beleid. Het geven van voorlichting. Het uitvoeren van de Wet op het Consumptief Geldkrediet en de Pandhuiswet; het meewerken aan de uitvoering van de Wet op het Afbetalingsstelsel 1961. Het voeren van het secretariaat van de Commissie Wet op het Consumptief Geldkrediet (adviesorgaan van de minister van CRM) en van de Coördinatiecommissie Consumptief Krediet.
Hoofdafdeling Bejaardenwerk en Sociale Revalidatie (1966 - 1982)
Afdeling Bejaardenwerk
Het ontwikkelen en voeren van beleid betreffende het welzijn van de oudere bevolking in het algemeen; de toepassing van de Wet op de Bejaardenoorden, alsmede de uitvoering van de tijdelijke Rijksbijdrageregeling Gecoördineerd Bejaardenwerk en overige regelen ten behoeve van het werk voor bejaarden. Het bevorderen van een gecoördineerd bejaardenbeleid, geïntegreerd in het algemeen welzijnsbeleid en van participatie van bejaarden in beleid en voorzieningen; het voeren van het secretariaat van de Interdepartementale Stuurgroep Bejaardenbeleid. Het behartigen van zaken aangaande de PAS 65, het sociaal-cultureel paspoort voor bejaarden.
Afdeling Sociale Revalidatie
De beleidsvoering op het gebied van maatschappelijke dienstverlening aan geestelijke, lichamelijk en/of zintuiglijke gehandicapten, thuislozen, ex-psychiatrische patiënten, ongehuwde moeders, en vrouwen en jongeren in bijzondere situaties. Het uitvoeren van subsidie en erkenningsregelingen. De uitvoering van de Tijdelijk Verstrekkingenwet Maatschappelijke Dienstverlening. Het uitoefenen van toezicht op dagverblijven en gezinsvervangende tehuizen voor gehandicapten, alsmede inrichtingen voor thuisloze personen en voor alleenstaande ouders en hun kind. Het voeren van het secretariaat van de Stuurgroep Planning Zwakzinnigenzorg.
Directie Opbouwerk (1965 - 1974), Directie Samenlevingsopbouw (1968 - 1975), Directie Sociaal-Cultureel Werk (1976 - 1982)
De directie is in de loop der jaren aan tal van organisatorische wijzigingen onderhevig geweest. Zo begon deze als Directie Opbouwwerk in 1966 en wijzigde de naam in 1968 in Directie Samenlevingsopbouw. Bij de reorganisatie in 1968 bleven de taakvelden van de nieuwe Directie Samenlevingsopbouw in grote lijnen gelijk aan die van zijn voorganger, de Directie Opbouwwerk, zij het dat er een herverdeling en differentiatie van taken plaatsvond evenals enige taakuitbreiding. Hetzelfde kan gezegd worden voor de reorganisatie in 1976, toen de naam van de Directie Samenlevingsopbouw veranderde in Directie Sociaal-Cultureel Werk. Wederom bracht dit een aantal organisatiewijzigingen met zich mee, evenals een toename van de taken en afdelingen. Een aantal onder de Directie Samenlevingsopbouw bestaande afdelingen bleef bestaan.
Het ontwikkelen en voeren van een samenhangend beleid gericht op het leveren van een doelmatige bijdrage aan de bewustwording, de educatieve en recreatieve ontplooiing; het verwerven van inzicht en vaardigheid van personen en groepen met betrekking tot hun actieve deelname aan de samenleving, met name in eigen woon-, werk- en leefsituatie. Deze taak werd gerealiseerd door middel van de volgende werkvormen: club- en buurthuiswerk; jeugd- en jongerenwerk; vormings- en ontwikkelingswerk; opbouwwerk; bibliotheekwerk, bijzonder jeugdwerk in internaatverband; emancipatiewerk.
Bureau Beleidsintegratie (1976 - 1982)
In nauwe samenwerking met de verschillende beleidssectoren een bijdrage leveren aan het tot stand komen van één samenhangend sociaalcultureel en educatief beleid en met het oog hierop aan een samenhangende beleidsbenadering. Het sociaalcultureel beleid beperkt zich niet tot het Ministerie van CRM, maar kent verschillende interdepartementale raakvlakken, onder meer op het terrein van de volwasseneneducatie, het jeugdbeleid, het niet-actievenbeleid, het emancipatiebeleid en het beleid ten aanzien van culturele minderheden.
Afdeling Financiële en Administratieve Zaken (1977 - 1982)
Het behandelen van de financiële en administratieve zaken voortvloeiend uit de onder de Directie Sociaalcultureel Werk ressorterende subsidiebijdrage- en garantieregeling, en de hiermee verband houdende activiteiten met betrekking tot de Rijksbegroting.
Sector Subsidie- en Bijdrageregelingen
De financieel, technische uitvoering van het beleid van de afdelingen van de directie zoals dat voortvloeit uit de vigerende subsidie- en rijksbijdrageregelingen in het bijzonder het beoordelen van begrotingen en financiële verantwoordingen evenals de definitieve vaststelling van de toe te kennen bedragen.
Sector Bijzondere Regelingen en Administratieve Zaken
Het registreren van het financiële proces met betrekking tot instellingen die gesubsidieerd worden krachtens regelingen behorende tot het werkgebied van de directie; bewaking van de relevante artikelen van de Rijksbegroting. Het behandelen van financiële en administratieve zaken voortvloeiend uit het functioneren van commissies ten behoeve van de directie; het arbeidsvoorwaardenbeleid voor gesubsidieerde instellingen en het toepassen van daarvoor aangewezen bijzondere regelingen. Het opstellen van gegevens voor de begroting, meerjarenramingen en slotregularisatiewet met betrekking tot het werkgebied van de directie. Het uitvoeren van bijzondere opdrachten.
Hoofdafdeling Jeugdzaken en Club- en Buurthuiswerk
Het vormen en voeren van beleid ten aanzien van het club- en buurthuiswerk en het jeugdwerk evenals het vormen en voeren van beleid ten aanzien van de jeugd als categorie in de samenleving.
Afdeling Jeugdzaken
Het vormen en voeren van een overheidsbeleid ten aanzien van algemene dan wel specifieke voorzieningen voor de categorie jeugd voor zover dat niet plaats vindt in club- en buurthuizen en jongerencentra en in het bijzonder jeugdwerk in internaatsverband.
Afdeling Club- en Buurthuiswerk
Het vormen en het voeren van een overheidsbeleid dat een bijdrage levert aan de ontplooiing van zelfwerkzaamheid van individuen en groepen door subsidiëring van geïntegreerde sociaal culturele voorzieningen in het directe woon- en leefmilieu.
Afdeling Bibliotheekwerk
Het bepalen van het rijksoverheidbeleid ten aanzien van het bibliotheekwerk en het (openbare) bibliotheekwerk de mogelijkheden bieden zijn doelstelling in overeenstemming met het overheidsbeleid te realiseren. Taken: het ontwikkelen van het beleid met betrekking tot bibliotheekwerk; het inpassen van dat beleid in het directie-, departements- en regeringsbeleid; het beoordelen van het beleidsmatig en bedrijfsorganisatorisch functioneren van het bibliotheekwerk en de bibliotheken; het ontwerpen van uitvoeringsbepalingen bij de Wet op het Openbare Bibliotheekwerk; het toepassen van de bepalingen van de wet en de uitvoeringsbepalingen.
Hoofdafdeling Vormings- en Opbouwwerk
Het vormen en voeren van beleid ten aanzien van het vormings- en opbouwwerk, dat een bijdrage levert aan de bewustwordings- en leerprocessen van personen en groepen door het bieden van mogelijkheden tot vermeerdering van kennis (buiten schoolverband), tot ontwikkeling van inzichten en vaardigheden en tot bepaling van standpunten en houdingen, mede gericht op het daadwerkelijk betrokken worden van de bevolking bij de vormgeving van de eigen woon-, werk- en leefsituatie. Het bevorderen van een samenhangend beleid binnen het departement en in relatie met betrokken departementen inzake de volwasseneducatie. Inhoud geven aan de coördinatie van bovenstaand beleid.
Afdeling Vormings- en Ontwikkelingswerk
Het leveren van een doelgerichte en systematische bijdrage aan bewustwordings- en leerprocessen van personen en groepen door het bieden van mogelijkheden tot vermeerdering van kennis, tot ontwikkeling van inzichten en vaardigheden en tot bepaling van standpunten en houdingen. Het samenwerken met andere ministeries op educatief gebied.
Afdeling Opbouwwerk
Het vormen en voeren van beleid dat gericht is op bewustwording van de bevolking van haar eigen situatie en het mobiliseren en activeren van de betrokken personen en groepen met het oog op het daadwerkelijk betrokken zijn bij de vormgeving en inrichting van de eigen woon-, werk- en leefsituatie. In dit kader houdt de afdeling zich bezig met onder andere het behartigen van zaken verband houdende met het beleid ten aanzien van: de inzet van opbouwwerk in ‘normale’ situaties, in situaties van achterstand in onderwijs (onderwijsopbouwwerk), in stadsvernieuwingssituaties; groepsvoorlichting woon- en leefmilieu; bijdragen aan de doeleinden van de samenlevingsopbouw vanuit levensbeschouwelijke kaders; het opbouwwerk in het kader van maatschappelijke actiekaders (bijvoorbeeld vakcentrales, vrouwenorganisaties).
Hoofdafdeling Culturele Minderheden (1976 - 1977), Directie Welzijn Minderheden (1978 - 1982)
Tussen 1976 - 1977 werkend onder de naam Hoofdafdeling Culturele Minderheden en in die jaren ressorterend onder de Directie Sociaal-Cultureel Werk.
De voorbereiding, vorming en uitvoering van het welzijnsbeleid ten aanzien van culturele minderheden vanuit de kernfuncties zorg, educatie en recreatie met als hoofdtaken: eerste opvang en inburgering; emancipatie, participatie en cultuurbeleving; inschakeling van algemene kaders en relatieverbetering. Het bevorderen van de integratie van de verschillende minderheden in de Nederlandse samenleving. Hieronder werd verstaan een toestand waarin leden van deze minderheidsgroeperingen zich maatschappelijk kunnen handhaven, optimaal kunnen bijdragen tot de maatschappelijke ontwikkeling en adequaat kunnen profiteren van de verworvenheden van deze ontwikkeling op basis van behoud van de eigen culturele identiteit.
Afdeling Algemene Zaken en Financieel Beleid
Het voeren van een financieel beleid voor de hele directie en de verantwoordelijkheid voor de bewaking ervan. Het geven van beleidsondersteunende adviezen en verstrekken van informatie over de uitgaven en bestedingen. Het zorgdragen voor naleving, vernieuwing en aanpassing van subsidie- en rijksbijdrageregelingen, alsmede het doen aansluiten op nieuwe ontwikkelingen; het coördineren en adviseren van werkzaamheden op het personeels-, huisvestings- en organisatieterrein van de directie; het beheer en de uitvoering van garantieregelingen, deskundigheidsbevordering van verhuiskostenregelingen; aanvullende werkzaamheden van algemene aard.
Afdeling Welzijn Woonwagenbewoners
De voorbereiding, vorming en uitvoering van beleid gericht op het maatschappelijke welzijn van de woonwagenbevolking en de gelegaliseerde buitenlandse zigeuners, in het bijzonder via het bevorderen van het functioneren van het welzijnswerk voor de woonwagenbewoners en gelegaliseerde buitenlandse zigeuners. Het in dit kader voeren van interdepartementaal overleg met betrekking tot aangelegenheden van onderwijs, werkgelegenheid, huisvesting, volksgezondheid, wetshandhaving en dergelijke.
Afdeling Molukkers
Het voorbereiden en uitvoering van beleid gericht op het bevorderen van de deelname van Molukkers aan de Nederlandse samenleving. In dit kader wordt plaatselijk opbouwwerk en sociaal cultureel werk gesubsidieerd, dat vorm geeft aan de milieu-opbouw ten behoeve van de Molukse gemeenschap en de relatie-opbouw met de plaatselijke Nederlandse samenleving. Taken: het beheren van het woonoord Lunetten te Vught; het uitvoeren van repatriëringsregelingen voor Molukkers die naar Indonesië terugkeren; het coördineren tussen de verschillende depertementen en de Molukse gemeenschap in het kader van de woningoverdracht van de Staat aan woningbouwcorporaties of gemeenten; het overdragen van kerkgebouwen ten behoeve van de Molukse gemeenschap van de Staat aan de gebruikers van die kerken.
Bureau Bijzondere regelingen en Repatriëring
Taak: het beheren van het woonoord Lunetten en te zijner tijd het mede afwikkelen van de procedure rond de herhuisvesting van de woonwagenbewoners; het behandelen van de aanvragen voor pensioenvervangende uitkeringen; het uitvoeren van de repratiëringsregelingen voor Molukkers die naar Indonesië terugkeren.
Afdeling Welzijn Buitenlanders
De voorbereiding, vorming en uitvoering van het beleid ten aanzien van het maatschappelijke en culturele welzijn van buitenlanders; het in dit kader voeren van interdepartementaal overleg; het verrichten van coördinatiewerkzaamheden met betrekking tot regionaal en plaatselijk beleid; het bevorderen van voorlichtingsactiviteiten zowel ten behoeve van de Nederlandse samenleving als ten behoeve van de buitenlanders; het entameren van beleidsvernieuwende projecten.
Afdeling Welzijn Antillianen en Surinamers
De voorbereiding, vorming en uitvoering van het beleid, dat zich vanuit de kernfuncties zorg, educatie en recreatie richt op ingezetenen van Surinaamse en Antilliaanse herkomst, die in een sociaaleconomische en culturele achterstandspositie verkeren; het verrichten van coördinerende werkzaamheden met betrekking tot het regionale en plaatselijke beleid; het bevorderen van voorlichtingsactiviteiten, zowel aan de betrokken Nederlandse instanties en instellingen als aan genoemde groepen.
Werkverband Vluchtelingen en Woningvoordrachten Minderheden (WVWM)
De voorbereiding, vorming en uitvoering van beleid ten aanzien van de door de regering individueel en groepsgewijs toegelaten vluchtelingen. Dit houdt onder meer in het opzetten en (doen) uitvoeren van een opvangbeleid en het uitvoeren van de zogenoemde Rijksvoorkeurswoningenregeling en het scheppen van voorwaarden welke gemeenten in staat stellen om aldaar gehuisveste vluchtelingen in de beginperiode op te vangen en te begeleiden bij het inburgeringsproces.
Bureau woningvoordrachten Minderheden (BWM)
Het claimen bij gemeenten van de voor de doelgroepen beschikbaar komende woningen; in overleg met de gemeenten de opleveringstermijn van de woningen vaststellen; adviseren/signaleren aan het hoofd WVWM waar en in welke hoeveelheden woningen beschikbaar komen, die eventueel voor het zogenaamde ‘in-huis-model’ bruikbaar zijn.
Directie Coördinatie Emancipatiebeleid (1978 - 1981)
Ingesteld in 1978 en in december 1981 werden de taken overgedragen aan het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
De directie was belast met het ontwikkelen van een samenhangend emancipatiebeleid. Dit beleid moest vooral als facetbeleid gestalte krijgen, hetgeen betekende dat vanuit de emancipatie-invalshoek ingespeeld moest worden op de beleidsvorming van andere sectoren binnen en buiten het departement. Hierbij valt te denken aan het integreren van het emancipatiebeleid in algemeen regeringsbeleid; scheppen van mogelijkheden voor de begeleiding, stimulering en ondersteuning van het emancipatieproces.
Directie Maatschappelijke Voorzieningen (1965 - 1966), Directie Bijstandszaken (1967 - 1981)
De voorbereiding en ontwikkeling naar vorm en inhoud van het bijstandsbeleid. De overdracht van het departementale bijstandsbeleid naar derden. Toetsing van het ABW- uitvoeringsbeleid op gemeentelijk en provinciaal niveau, met als oogmerk een doelmatige uitvoering van de wet. De evaluatie van het door het departement en door de uitvoerende organen gevoerde bijstandsbeleid.
Stafbureau Coördinatie en Algemeen Beheer, Bureau Algemene Administratieve Zaken, Bureau Medisch Adviseur
Stafafdeling Algemene en Juridische Zaken
Het behandelen van algemene en juridische aangelegenheden verband houdende met de Algemene Bijstandswet; het adviseren over bijzondere juridische aspecten van het bijstandsbeleid; het behandelen van alimentatiezaken, domicilievraagstukken en geschillen.
Hoofdafdeling Beleidsvoorbereiding en Financieringsbeleid
Het voorbereiden van een beleidsontwikkeling in het bijzonder door evaluerend onderzoek naar de uitgangspunten van het bijstandsbeleid, naar aard en samenstelling van het bijstandsbeleid en het verloop van de uitgaven.
Afdeling Onderzoek en Beleidsplanning, Afdeling Financieel-economische Zaken en Financiële Programmering
Hoofdafdeling Bijstandsbeleid en Welzijnsvoorzieningen
Afdeling Harmonisatie Bijstand Dienstverlening, Afdeling Bijstand Woonwagenbewoners
Hoofdafdeling Bijstandbeleid Uitkeringsregelingen
Afdeling Harmonisatie Uitkeringsbeleid, Afdeling Bijstand Zelfstandigen
Hoofdafdeling Coördinatie en Toetsing Bijstandsbeleid
Het toetsen van het gemeentelijke uitvoeringsbeleid met het oogmerk een doelmatige uitvoering van de wet, binnen het raam van de wettelijke doelstellingen en het algemeen sociaal- en welzijnsbeleid blijvend te bevorderen; informeren van gemeenten en het publiek; bevordering van de deskundigheid van bestuurders, uitvoerders en het behandelen van bij de Kroon ingediende bezwaarschriften als bedoeld in artikel 43 van de Algemene Bijstandswet
Afdeling Coördinatie en Programmering, Afdeling Organisatie Bijstandverlening, Afdeling Beroepszaken
Hoofdafdeling Verzetsdeelnemers en Vervolgden (1974 - 1978), Directie Verzetsdeelnemers en vervolgden (1979 - 1982)
Het Bureau is belast met de zorg van de Wet Uitkeringen Vervolgingsslachtoffers 1940 - 1945 en de buitengewone pensioenwetten. Daarnaast berust bij de directie de verantwoordelijkheid voor een doelmatig functioneren van de totale externe organisatie ten behoeve van bovenvermelde wetten; het bevorderen van een zo groot mogelijke coördinatie van de diverse voor de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog geldende wetten en regelingen, evenals het wetgevingsbeleid terzake. Het leggen en onderhouden van contacten met personen en organisaties uit de kringen van verzetsdeelnemers, vervolgingsslachtoffers en andere oorlogsgetroffenen.
Afdeling Beleidvorming, Afdeling Beleidsuitvoering
Afdeling Landelijk Contact (1965 - 1969), Hoofdbureau Landelijk Contact (1970 - 1982)
Onder het hoofdbureau ressorteren elf provinciale bureaus. Het hoofdbureau fungeert als buitendienst van het Directoraat-Generaal voor Maatschappelijke Ontwikkeling, de Centrale Directie Planning en Coördinatie, de Directie Bijstandszaken, de Centrale Directie Financiële en Economische Zaken en de Accountantsdienst.
Het als intermediair fungeren tussen enerzijds departementale beleidsonderdelen en anderzijds de provinciale en gemeentelijke overheden evenals de instellingen van het particuliere initiatief op de onderscheiden beleidsterreinen van deze departementale onderdelen. Tevens plegen de buitendienstambtenaren van Landelijk Contact, in daartoe geëigende situaties, overleg met andere buitendienstambtenaren van het departement zomede met buitendienstambtenaren van andere Rijksdiensten in de provincie. Voorts oefent het ten behoeve van de Centrale Directie Financiële en Economische Zaken en de Accountantsdienst toezicht uit op de rechtmatige en doelmatige besteding van gelden die als bijdragen, subsidies, enzovoort zijn uitgekeerd.
Organogram 1982
Embedded Image
Lijst van functionarissen
Datum Gebeurtenis
1965-1966 M. Vrolijk (PvdA)
1966-1971 M.A.M. Klompé (KVP)
1971-1973 P.J. Engels (KVP)
1973-1977 H.W. van Doorn (PPR)
1977-1981 M.H.M.F. Gardeniers-Berendsen (CDA)
1981-1982 A.A. van der Louw (PvdA)
1982 H.A. de Boer (CDA)
Datum Gebeurtenis
1965-1966 C. Egas (PvdA)
1967-1971 H.J. van de Poel, (KVP)
1971-1972 S. van Veenendaal-van Meggelen, (DS'70)
1971-1973 H.J.L. Vonhoff, (VVD)
1973-1977 W. Meijer, (PvdA)
1978-1981 J.G. Kraaijeveld-Wouters en (ARP) G.C. Wallis de Vries, (VVD)
1981 sep. - 1982 mei H.A. de Boer, (CDA)
1982 mei - okt. geen staatssecretaris
1981- okt. - nov. ad interim staatssecretaris: M.H.M F. Gardeniers-Berendsen, (CDA)
Datum Gebeurtenis
1966-1969 Ph. H.M. Werner
1970-1981 Dhr. Van Vliegen
1981-1982 W. Lemstra, (ARP)
Datum Gebeurtenis
1966-1973 Dhr. Hoekstra
1974-1977 Dhr. Moerman
1978-1982 Mevr. Waringa
Geschiedenis van het archiefbeheer
De verwerving van het archief
Het archief is krachtens bepalingen van de Archiefwet overgebracht.

Inhoud en structuur van het archief

Selectie en vernietiging
Voor de kerntaak van het Ministerie van CRM is bij de selectie van het archief gebruik gemaakt van de volgende selectielijsten:
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Oorlogsgetroffenen over de periode vanaf 1945. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscour
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Ouderenbeleid over de periode vanaf 1945. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 4 februari 2008, nr. 24 / p. 15;
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Kwaliteit van de Nederlandse Wetgeving over de periode vanaf 1945. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 14 februari 2007, nr. 32 / p. 14;
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Rijksbegroting over de periode 1945 - 2000. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 31 maart 2005, nr. 62 / p. 34;
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Flora en Fauna over de periode vanaf 1945. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 21 februari 2007, nr. 37 / p. 16;
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Monumentenzorg over de periode vanaf 1965. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 11 juni 2007, nr. 109 / p. 15;
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Bosbouw over de periode 1945 - 1983. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 12 december 2006, nr. 242 / p. 15;
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Rijkshuisvesting over de periode vanaf 1945. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 26 juli 2007, nr. 142 / p. 6;
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Voorlichting van de Rijksoverheid, over de periode 1945. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 14 juni 2007, nr. 112 / p. 10;
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Brandweerzorg, Rampenbestrijding en Crisisbeheersing over de periode vanaf 1945. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 15 juli 2008, nr. 134 / p. 9;
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Openluchtrecreatie in de periode 1946 - 1983. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 30 november 2005, nr. 233 / p. 12;
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Kunsten over de periode vanaf 1945. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 30 mei 2007, nr. 101 / p. 21 1;
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Arbeidsverhoudingen bij de Overheid over de periode 1945 - 1995 (1997). Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 16 oktober 2001, nr. 200 / p. 10. Bij het gebruik van deze lijst is rekening gehouden met de publicatie van het Basisselectiedocument voor de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het deelbeleidsterrein van Personeelszaken, t.w. het personeelsdossier. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 20 november 2007, nr. 225 / p. 15 en gerectificeerd in de Staatscourant van 18 december 2007, nr. 245 / p. 26;
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Arbeidsvoorwaarden Rijkspersoneel over de periode 1945 - 1996. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 16 oktober 2001, nr. 200 / p. 10. Bij het gebruik van deze lijst is rekening gehouden met de publicatie van het Basisselectiedocument voor de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het deelbeleidsterrein van Personeelszaken, t.w. het personeelsdossier. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 20 november 2007, nr. 225 / p. 15 en gerectificeerd in de Staatscourant van 18 december 2007, nr. 245 / p. 26;
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Formatiebeleid, Arbeidsmarktbeleid en Personeelsontwikkeling en Mobiliteit over de periode 1945 - 1996. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 16 oktober 2001, nr. 200 / p. 10. Bij het gebruik van deze lijst is rekening gehouden met de publicatie van het Basisselectiedocument voor de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het deelbeleidsterrein van Personeelszaken, t.w. het personeelsdossier. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 20 november 2007, nr. 225 / p. 15 en gerectificeerd in de Staatscourant van 18 december 2007, nr. 245 / p. 26;
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Personeelsinformatievoorziening en -administratie over de periode 1945 - 1996. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 16 oktober 2001, nr. 200 / p. 10. Bij het gebruik van deze lijst is rekening gehouden met de publicatie van het Basisselectiedocument voor de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het deelbeleidsterrein van Personeelszaken, t.w. het personeelsdossier. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 20 november 2007, nr. 225 / p. 15 en gerectificeerd in de Staatscourant van 18 december 2007, nr. 245 / p. 26;
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Natuur- en Landschapsbeheer over de periode vanaf 1945. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 7 december 2006, nr. 239 / p. 14;
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Sociale Voorzieningen over de periode 1940 - 2004. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 11 april 2006, nr. 72 / p. 13;
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Consumentenbeleid over de periode vanaf 1945. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 2 augustus 2007, nr. 147 / p. 18. 3;
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Overheidsinformatievoorziening over de periode 1945 - 1999. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 20 oktober 2003, nr. 202 / p. 12;
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Wetenschapsbeleid over de periode 1945 - 1999. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 26 september 2002, nr. 185 / p. 12;
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Gezondheid en Welzijn van Dieren over de periode vanaf 1945. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 5 juni 2007, nr. 105 / p. 9;
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Welzijn over de periode 1945 - 1996. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 20 februari 2004, nr. 35 / p. 19;
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Coördinatie Integratiebeleid Minderheden over de periode 1978 - 1999. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 8 april 2004, nr. 69 / p. 16;
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Auteursrecht. over de periode (1912) 1945 - 2000. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 29 november 2005, nr. 232 / p. 11;
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Ruimtelijke Ordening over de periode vanaf 1945. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 7 november 2002, nr.215 / p. 10;
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Cultuurbeheer over de periode 1945 - 2000. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 28 oktober 2004, nr. 208 / p. 20;
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Emancipatie en Gelijke Behandeling over de periode vanaf 1965. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 5 december 2003, nr. 236 / p. 13;
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Volkshuisvesting over de periode 1945 - 1996. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 4 augustus 2005, nr. 149 / p. 10;
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Friese Taal over de periode vanaf 1945. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 12 april 2007, nr. 71 / p. 12;
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Organisatie van de Rijksoverheid over de periode 1945 - 1999. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 16 december 2005, nr. 245 / p. 25.
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Media, Letteren en Bibliotheken over de periode vanaf 1945. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 28 maart 2008, nr. 61 / p. 22;
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Personeelszaken, t.w. het personeelsdossier. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 20 november 2007, nr. 225 / p. 15 en gerectificeerd in de Staatscourant van 18 december 2007, nr. 245 / p. 26.
Voor de selectie had het archief een omvang van 1210 meter. Het voor bewaren aangemerkte deel van het archief is na bewerking verzonden naar het Nationaal Archief te Den Haag. Dat bestaat, na materiële verzorging, uit 325 meter te bewaren archiefbescheiden.
De termijnstukken, met een omvang van ca. 8,625 meter, en vreemd archief, met een omvang van 71,625 meter zijn naar het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Cultuur teruggezonden.
De vernietiging van 805,1 meter archiefbescheiden is, na toestemming van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Cultuur, bij brief van 10 februari 2009, gerealiseerd door Van Gansewinkel Nederland BV.
Verantwoording van de bewerking
In 2007 is het archief van het Ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk (CRM) 1965 - 1982 aan de Centrale Archief Selectiedienst te Winschoten ter bewerking aangeboden. In 2008 is het archief geselecteerd en geïnventariseerd. Doel van de bewerking was het archief in een zodanige staat te brengen, dat het voldoet aan de normen voor de goede, geordende en toegankelijke staat en het overgebracht kan worden naar het Nationaal Archief.
Voor de materiële staat van het archief is de bewerking van het te bewaren gedeelte uitgevoerd conform artikel 11 van het Archiefbesluit en de Regeling Duurzaamheid Archiefbescheiden.
Ordening
De archiefbescheiden zijn primair geordend op grond van het organisatieschema van het ministerie uit de Staatsalmanak van 1982. Secundair gebeurde dit op chronologische volgorde. Vanwege het ruime werkgebied van het ministerie krijgen meerdere directies of afdelingen met dezelfde onderwerpen te maken maar elk vanuit zijn eigen gezichtspunt (hun takenpakket). Daardoor komen verschillende onderwerpen bij meerdere directies en afdelingen voor. Een voorbeeld is de Centrale Directie Wetgeving en Juridische Zaken (CDWJZ). Elk voorschrift van een andere directie gaat naar CDWJZ om te laten nagaan of het juridisch volgens de regels is. Daarnaast treft men het voorschrift ook aan bij de betreffende directie.
Uitzonderingen
De bewerking van het archief heeft plaats gevonden volgens de organisatie van het ministerie op basis van de Staatsalmanak van 1982. In onderstaande gevallen is van deze afspraken afgeweken.
Tijdens de bewerking is er bij de centrale afdelingen en directoraten-generaal onderscheid gemaakt tussen gedeponeerde commissies en niet-gedeponeerde commissies. Het herkennen daarvan is aan de hand van een aantal punten gebeurd:
  • Het is ingesteld door de minister;
  • Ze voeren zelf correspondentie, gericht aan en afkomstig van de commissie;
  • Er hebben ook leden van buiten het ministerie zitting in;
  • Gebruik van briefpapier met naam van de commissie.
De archiefbescheiden die aan deze punten voldoen zijn onder een rubriek ‘Gedeponeerde commissies’ onder de respectievelijke centrale afdeling of directoraat-generaal geplaatst. Niet-gedeponeerde commissies zijn geplaatst onder de directie of afdeling waar deze commissies onder ressorteerden
Omdat het aantal beschrijvingen onder rubriek 1.07 Centrale Directie Wetgeving en Juridische Zaken (CDWJZ) zo omvangrijk is geworden is deze rubriek op basis van de Basis Archiefcode onderverdeeld. De onder de directie ressorterende gedeponeerde commissies en niet-gedeponeerde commissies zijn tevens op basis van de archiefcode, zoals op de dossiers is aangetroffen, geplaatst en in tegenstelling tot het hierboven vermelde niet onder een rubriek gedeponeerde commissies.
In het archief zijn onder de Centrale Afdeling Planning en Coördinatie archiefbescheiden van de Interdepartementale Commissie Bijzonder Regionaal Welzijnsbeleid en haar taakvoorgangers aangetroffen. Deze commissie is een samenvoeging van de Interdepartementale Werkgroep/Commissie Ontwikkelingsgebieden/Probleemgebieden (ingesteld in 1953/1959/1960) en de Commissie voor Gebieden met Bijzondere Structuurveranderingen (ingesteld in 1964). Omdat deze commissie ook na de eindcesuur van het Ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk doorloopt werden deze archiefbescheiden overgedragen aan het Ministerie van Welzijn, Volkgezondheid en Cultuur.
Onder de rubriek Bureau Woningvoordrachten Minderheden ressorterende onder de rubriek Directie Welzijn Minderheden (WM) staat een reeks Bijstandsverlening aan naar Nederland emigrerende Rijksgenoten. Deze archiefbescheiden zijn op verzoek van het Nationaal Archief ingevolge artikel 5, onder lid e, van het Archiefbesluit 1995 van vernietiging uitgesloten.
Omdat na de herordening van het archief nog een aantal archiefbescheiden zijn nagekomen hebben deze de eerstvolgende inventarisnummers gekregen, 19330 - 19349, maar deze zijn wel op de juiste plek in de inventaris geplaatst. Tevens zijn nog een aantal beschrijvingen verplaatst. Daarom is als bijlage bij de inventaris opgenomen een concordantie van inventarisnummer naar paginanummer.
De inventarisnummers 421, 2765, 4632, 4835, 4897, 5186, 5192, 5567, 6042, 6194, 6292, 6293, 6367, 6736, 7272, 18165, 18181, 18189, 18200 – 18203 en 18205 zijn komen te vervallen.
De in het archief aangetroffen kaarten en tekeningen, welke groter zijn dan 2 x A4 zijn apart geborgen, genummerd van 30000 - 30089.
Cesuur van het archief
De cesuur van het archief loopt van (1910) 1965 - 1982 (1990). De begincesuur van 1965 is bepaald door de instelling van het ministerie bij Koninklijk Besluit van 14 april 1965 (Stb. 146). Het jaartal 1910 betreft voorstukken in een dossier dat doorloopt in de CRM-periode. De eindcesuur van 1982 valt samen met de instelling van het Ministerie van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur, ingesteld bij Koninklijk Besluit van 4 november 1982 (Stb. 613).
Onder de rubriek Bureau Woningvoordrachten Minderheden ressorterende onder de rubriek Directie Welzijn Minderheden (WM) staat een reeks Bijstandsverlening aan naar Nederland emigrerende Rijksgenoten. Het jaartal 1990 betreft archiefbescheiden gevormd in deze reeks. Omdat het als één serie is aangetroffen is besloten het ook als één archiefblok in deze inventaris op te nemen.

Aanwijzingen voor de gebruiker

Openbaarheidsbeperkingen
Deels openbaar, deels beperkt openbaar (A+B).
Beperkingen aan het gebruik
Reproductie van originele bescheiden uit dit archief is, behoudens de algemene regels die gelden voor het kopiëren van stukken, niet aan beperkingen onderhevig. Er zijn geen beperkingen krachtens het auteursrecht.
Materiële beperkingen
Het archief kent beperkingen voor het raadplegen van stukken als gevolg van slechte materiële staat.
Aanvraaginstructie
Openbare archiefstukken kunnen online worden aangevraagd en gereserveerd. U kunt dit ook via de terminals in de studiezaal van het Nationaal Archief doen. Om te kunnen reserveren dient u de volgende stappen te volgen:
  1. Creëer een account of log in.
  2. Selecteer in de archiefinventaris een archiefstuk.
  3. Klik op ‘Reserveer’ en kies een tijdstip van inzage.
Citeerinstructie
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste éénmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Nationaal Archief, Den Haag, Ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk, nummer toegang 2.27.19, inventarisnummer ...
VERKORT:
NL-HaNA, CRM, 2.27.19, inv.nr. ...

Verwant materiaal

Beschikbaarheid van kopieën
Inventarisnummers van dit archief zijn niet in kopievorm beschikbaar

Archiefbestanddelen