Overheidsinformatie kent alsmaar veranderende verschijningsvormen, zoals chatberichten, e-mails en websites. Daarnaast wordt er ook steeds meer digitale overheidsinformatie geplaatst op sociale media platforms zoals X of LinkedIn. Het archiveren van deze vormen van informatie kan op verschillende punten een uitdaging zijn. De aanpak is niet in alle gevallen dezelfde en wordt mede ingegeven door de context en de randvoorwaarden. Samen met informatieprofessionals van centrale en decentrale overheden en archiefinstellingen heeft het Nationaal Archief kennisproducten voor het archiveren van digitale overheidsinformatie ontwikkeld. Hierin belichten we zowel wettelijke kaders als technische- en organisatorische keuzemogelijkheden. En zetten we voor elke keuze de voor- en nadelen voor duurzame toegankelijkheid op een rij.
- Informatieblad Archiveren chatberichten Het informatieblad Archiveren chatberichten behandelt de verschillende mogelijkheden voor archivering van chatberichten in berichtenapps. Zoals SMS, WhatsApp en Signal.
- Handreiking E-mail archiveren De handreiking E-mail archiveren gaat in op de verschillende archiveringsmethodes voor e-mail. Een mogelijke methode is automatische bulkopslag.
- Veelgestelde vragen selectielijst e-mailarchivering Deze pagina beantwoordt vragen over de implementatie van die aanpak (automatische bulkopslag) en over het opstellen van een bijhorende selectielijst.
- Handreiking Sociale media archivering Deze handreiking bevat informatie over en handvatten voor het archiveren van overheidsinformatie op sociale media. Hiermee kun je als organisatie zorgen dat de eigen overheidsinformatie duurzaam toegankelijk wordt en blijft.
- Richtlijn Archiveren overheidswebsites De richtlijn Archiveren overheidswebsites is een norm voor het archiveren van openbare overheidswebsites.