Selectielijsten ter inzage

Welke informatie bewaard blijft of vernietigd moet worden, de waardering en selectie van informatie, legt de overheid vast in selectielijsten (en aanvullende hotspotlijsten). Elke overheidsorganisatie heeft een eigen selectielijst. Dat is wettelijk verplicht. Voordat een organisatie de nieuwe of herziene selectielijst kan gebruiken, heeft u als burger zes weken de tijd om op de selectielijst te reageren door een zienswijze in te dienen.

Een nog niet vastgestelde selectielijst ligt altijd zes weken ter inzage op onze studiezaal en website.

Momenteel liggen de volgende selectielijsten ter inzage: 

  • Selectielijst van het ministerie van Buitenlandse Zaken voor automatisch bewaarde e-mail conform de Handreiking Bewaren van e-mail Rijksoverheid vanaf 1 mei 2024. 
    Ter inzage van 1 maart 2024 tot 12 april 2024.
  • Selectielijst van de KNMG ten aanzien van de publiekrechtelijke taken van de Registratiecommissie Geneeskundig Specialisten (RGS) en taakvoorgangers vanaf 1 oktober 1998. 
    Ter inzage van 1 maart 2024 tot 12 april 2024.

Wat is een zienswijze

Een zienswijze is een reactie of mening op een voorgenomen besluit van een overheidsorganisatie. In dit geval over de waardering en selectie van informatie. Dit recht is geregeld in de Algemene wet bestuursrecht, artikel 3.4. In een zienswijze kunt u aangeven met welke punten u het niet eens bent in de selectielijst en een toelichting geven. De overheidsorganisatie neemt uw zienswijze mee in de uiteindelijke beslissing over het vaststellen van de selectielijst.

Geef uw mening en deel uw zienswijze

De overheid is er voor de samenleving. Als begeleider van het opstellen van selectielijsten vraagt het Nationaal Archief u dan ook mee te denken over welke overheidsinformatie bewaard en vernietigd moet worden. En gebruik te maken van het recht om een zienswijze in te dienen.  

Hoe kan ik een zienswijze indienen?

U heeft zes weken om met een zienswijze te reageren op een voorgenomen selectielijst. Om het u gemakkelijk te maken, bieden we een invulformulier aan. 

Formulier zienswijze selectielijst

U kunt er ook voor kiezen om uw zienswijze op een van de volgende manieren in te dienen:

  • Per post; richt uw zienswijze aan: Nationaal Archief, t.a.v.  de algemene rijksarchivaris, Postbus 90520, 2509 LM  Den Haag.
  • Per e-mail aan info@nationaalarchief.nl
  • Mondeling: maak hiervoor een afspraak door te mailen naar info@nationaalarchief.nl of te bellen naar 070 3315400.

Vermeld altijd bij het onderwerp van de brief of mail: Zienswijze selectielijst [titel].

Zodra we uw zienswijze ontvangen, krijgt u een ontvangstbevestiging.

Hoe wordt uw zienswijze behandeld?

Na ontvangst, delen we uw zienswijze op de conceptselectielijst, zonder uw persoonlijke gegevens, met de organisatie.  En bespreken deze. Na de inzagetermijn van zes weken, ontvangt u bericht of uw zienswijze geleid heeft tot  aanpassingen op de conceptselectielijst. In het verslag overleg (een bijlage bij de selectielijst) staat welke aanpassingen worden overgenomen. En welke niet, met een uitleg daarbij. 

Leeswijzer selectielijst

De conceptselectielijst bestaat uit de volgende hoofdstukken: 

  1. inleiding (met daarin de aanleiding, reikwijdte en ingangsdatum van de selectielijst);
  2. verantwoording (selectiedoelstelling,  wetgeving, verantwoording op hoofdlijnen van de keuzes die zijn gemaakt voor het wel/niet bewaren van informatie);
  3. informatie over de organisatie (hoe zit de organisatie in elkaar, wat zijn de kerntaken,, wat is de relatie met andere overheidsorganisaties, etc.); 
  4. processen ( werkprocessen van de organisatie en het belang van deze processen voor waardering en selectie).

Hoe wordt de selectielijst definitief vastgesteld?

De algemene rijksarchivaris en de overheidsorganisatie stellen samen de selectielijst definitief vast. Dit wordt in de Staatscourant bekendgemaakt. De vastgestelde selectielijsten zijn te vinden op onze website.