Jikkemien Kuypers is beste Geschiedenisleraar 2018

Klas op bezoek in het Nationaal Archief. Foto: Anne Reitsma
27 oktober 2018

Jikkemien Kuypers, docent geschiedenis aan de SG Newton in Hoorn, is uitgeroepen tot Geschiedenisleraar van het jaar 2018. De winnaar van de vijfde editie van de verkiezing is zojuist, aan de vooravond van de Nacht van de Geschiedenis, bekendgemaakt. In aanwezigheid van bijna 100 leerlingen ontving Jikkemien Kuypers de prijs uit handen van historicus Maarten van Rossem tijdens een feestelijke bijeenkomst in het Rijksmuseum.

Juryvoorzitter Martine Gosselink, Hoofd Geschiedenis Rijksmuseum: “Jikkemien Kuypers is op een missie; volgens haar kunnen de eisen die aan vmbo’ers gesteld worden in de hele breedte omhoog. En in die mening is ze behoorlijk fanatiek. Elk jaar weer bewijzen de prestaties van haar leerlingen dat ze gelijk heeft. Haar vakdidactisch arsenaal om leerlingen te bereiken is onuitputtelijk. Jikkemien krijgt het voor elkaar dat leerlingen zelfs het meest abstracte onderwerp, staatsinrichting, leuk gaan vinden.”

Jikkemien Kuypers geeft geschiedenis in het vmbo van de SG Newton. Zij zal als titelwinnaar een jaar lang fungeren als ambassadeur van het Nederlandse geschiedenisonderwijs. Jikkemien Kuypers werd gekozen uit meer dan 100 geschiedenisleraren uit het voortgezet onderwijs in heel Nederland. In de finale nam zij het op tegen Marcel Heilig van het Herbert Vissers College uit Nieuw-Vennep en Stijn de Wit van het Amsterdamse IJburg College.

Speciale Jubileumprijs

Ter gelegenheid van het eerste jubileum van de Geschiedenisleraar van Jaar werd Jan de Vries, docent geschiedenis van het Liemers College uit Zevenaar, door de jury geroemd voor zijn ‘bijzondere bijdragen aan de ontwikkeling van het geschiedenisonderwijs’. Jan de Vries ontwikkelde een manier van actief historisch denken die door vele leraren wordt omarmd waardoor leerlingen met nog meer plezier het vak geschiedenis volgen.

Gosselink: “Elk jaar zoeken we naar de topklasse geschiedenisdocenten, de mannen en vrouwen in de klas. Maar we hebben ook aan de theoretische kant uitzonderlijk talent nodig. Jan de Vries is iemand die deze beide facetten in zich heeft. Hij excelleert binnen zijn vak vanwege de onderwijskundige bijdragen die hij levert aan de verdere ontwikkeling van het vak geschiedenis. Hij brengt echt iets teweeg in de onderwijswereld en tilt het vak naar een hoger niveau.”

De verkiezing

De verkiezing van de beste geschiedenisleraar werd dit jaar voor de vijfde keer georganiseerd door het Rijksmuseum, de NTR en het Nationaal Archief. Schoolbesturen, collega-docenten én leerlingen konden hun geschiedenisleraar als kandidaat aanmelden. Een jury van prominente didactici en historici onder leiding van de juryvoorzitter Martine Gosselink selecteerde uit de aanmeldingen vijftien docenten en bezocht hen op school. Deze bezoeken leverden een shortlist op van zes leraren waarvan videoportretten werden gemaakt. Uit deze shortlist werden de drie genomineerden gekozen en vervolgens de Geschiedenisleraar van het jaar.

Achtergrond

Goed geschiedenisonderwijs gaat om het ontwikkelen van een historisch besef en om het kritisch leren leggen van verbanden tussen heden en verleden. Een goede geschiedenisleraar is daarom een docent die leerlingen uitdaagt met lessen waarin zij leren historische zaken in een context te plaatsen. De NTR als educatieve omroep en het Rijksmuseum en het Nationaal Archief als cultureel-historische instituut onderschrijven het belang van goed geschiedenisonderwijs en de cruciale rol die de geschiedenisleraar daarin vervult. Vandaar hun gezamenlijk initiatief tot de verkiezing.