De geschiedenis komt heel dichtbij - vind het nu in het Nationaal Archief

Naamsbekendheidscampagne van start
24 juli 2018

‘Na het eerste dossier móest ik even naar buiten’, aldus Ad van Liempt op een abri. ‘Ik voelde liefde tussen mijn voormoeder en haar eigenaar’, zegt de bekende stem van Noraly Beyer op de radio. En in een online video vertelt Karla Peijs ‘dat ze die muur van water weer op zich af ziet komen’. 

Jodenverraad, de slavernij en de watersnoodramp komen heel dichtbij in het Nationaal Archief. Dat maakt een nieuwe campagne de komende weken duidelijk met posters, radiospots en online video’s.

Het Nationaal Archief start deze week met een campagne om meer naamsbekendheid te verkrijgen. Oud-nieuwslezeres Noraly Beyer, hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder, historicus Ad van Liempt, voormalig minister Karla Peijs en geschiedenisleraar van het jaar Tom de Kruif zijn de boegbeelden van de campagne. Zij kwamen in het Nationaal Archief oog in oog te staan met de geschiedenis. In de campagne vertellen zij elk over de archiefstukken en onderwerpen die hen persoonlijk hebben geraakt.

De campagnefoto’s zijn gemaakt door fotograaf/acteur Thom Hoffman, een groot liefhebber van het Nationaal Archief. Hoffman: “Ik kom er regelmatig en voel me er als een kind in de speeltuin. Een archief gaat pas leven als mensen het gebruiken. Daarom wilde ik graag meewerken aan deze campagne. Mijn campagnefoto’s tonen de gebruikers van de archieven. Zij zijn een venster om naar ons verleden te kijken. Zelf raadpleeg ik het Nationaal Archief vooral voor de Indische Beeldbank BBNI, die foto’s bevat die ik wil gebruiken voor een fototentoonstelling.

Het Nationaal Archief zorgt dat alles wat er aan archieven binnenkomt voor altijd wordt bewaard, toegankelijk is en zichtbaar blijft. De echte waarde van een archief zit in het gebruik ervan. Daarom zorgt het Nationaal Archief dat iedereen zo laagdrempelig mogelijk gebruik kan maken van de uitgebreide collectie in de studiezaal en via www.nationaalarchief.nl. Deze naamsbekendheidscampagne gaat bijdragen aan een groter gebruik. Iedereen kan de beelden zien die we de komende weken tonen in abri’s, maar ook online en op de radio. In oktober zal de campagne opnieuw te zien zijn. De campagne is ontwikkeld door GH+O Communicatie en Creatie.

Over het Nationaal Archief

In het Nationaal Archief vind je antwoord op vragen over jouw leven, onze geschiedenis en onze samenleving. Je ontdekt er hoe het recente en verre verleden ons dagelijks leven beïnvloedt en je kunt er zelf zoeken in archieven. In 137 kilometer papieren archieven, 15 miljoen foto’s, 300.000 kaarten en 1,2 petabyte aan digitale bestanden, wordt duizend jaar geschiedenis tastbaar.