Terug naar zoekresultaten

2.14.123 Inventaris van het archief van de Directie Personeel en Organisatie en taakvoorgangers van het Ministerie van OCW, (1972) 1977-2003 (2008)

Voer een zoekterm in
VorigeVolgende

Archief

Titel

2.14.123
Inventaris van het archief van de Directie Personeel en Organisatie en taakvoorgangers van het Ministerie van OCW, (1972) 1977-2003 (2008)

Auteur

Doc-Direkt

Versie

07-07-2022

Copyright

Nationaal Archief, Den Haag
2017 cc0

Beschrijving van het archief

Naam archiefblok

Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap: Directie Personeel en Organisatie en taakvoorgangers
OCW /Dir. P&O

Periodisering

archiefvorming: 1977-2003
oudste stuk - jongste stuk: 1972-2008

Archiefbloknummer

O55

Omvang

; 407 inventarisnummer(s) 16,10 meter

Taal van het archiefmateriaal

Het merendeel der stukken is in het.
Nederlands

Soort archiefmateriaal

Normale geschreven, getypte en gedrukte documenten. Geen bijzondere handschriften.

Archiefdienst

Nationaal Archief, Den Haag

Locatie

Den Haag

Archiefvormers

Centrale Directie Personeelszaken (CD/PZ) Ondersteunende Directie Personeelszaken (PZ) Ondersteunende Directie Personeel en Organisatie Directie Personeel en Organisatie (P&O) Directie Human Recource Management Directie Personeel en Organisatie, , 1977 - 1991, , 1992 - 1993, , 1994 - 1997, , 1998 - 2003, , 2004 - 2006, , 2007 - 2008

Samenvatting van de inhoud van het archief

De aard van het archief is voornamelijk uitvoering. In het archief waren een drietal blokken te onderscheiden:
* Centrale Directie Personeelszaken (85 dozen)
* Directie Personeelszaken (371 dozen)
* Directie Personeel en Organisatie (732 dozen)
In een later stadium is nog een blok toegevoegd:
*Directie Human Resource Management en Directie Personeel en Organisatie (37 dozen)
De belangrijkste taken van de Directie Personeel en Organisatie waren het analyseren van relevante ontwikkelingen en ontwikkelingen met een algemeen beleidsdoelstelling met betrekking tot personeel en organisatie van het ministerie, scenario’s en instrumenten, alsook het vertalen van het rijksdienstbeleid met betrekking tot arbeidsvoorwaarden naar specifieke regels en maatregelen voor het ministerie. Verder zijn er veel series aangetroffen met betrekking tot declaraties, kinderopvang, verplichtingennummers, vorderingen extern en Bedrijfsgerichte Opleidingsprogramma lijsten (BOP-lijsten).

Archiefvorming

Geschiedenis van de archiefvormer
In 1977 hield de Centrale Directie Personeelszaken (CD/PZ) (opgericht in 1975) van het toenmalige Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen, tegenwoordig het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, zich bezig met alle personeelsaangelegenheden. De Centrale Directie had een aantal hoofdtaken:
  1. het uitvoeren van het personeelsbeleid;
  2. het afstemmen van het personeelsbeleid met de beleidsgebieden van het ministerie van Onderwijs en Wetenschappen en de maatschappelijke ontwikkelingen.
Ondanks een aantal kleinere en grotere reorganisaties van de Centrale Directie bleef de structuur van de directie en de taakuitvoering in grote lijnen door de jaren heen hetzelfde. In 1992 veranderde de Centrale Directie Personeelszaken in de Ondersteunende Directie Personeelszaken. Hier geldt grotendeels dat het vooral om een verandering van de naam van de directie ging en niet zo zeer om een diepere organisatorische verandering met een daarbij behorende nieuwe taakuitvoering. Veel bleef dus bij hetzelfde.
In de loop der jaren vielen wel enige onderafdelingen bij de Ondersteunende Directie Personeelszaken af en kwamen er nieuwe bij. In 1994 veranderde de naam in de Ondersteunende Directie Personeel en Organisatie en in 1998 werd dit de Directie Personeel en Organisatie. In 2003 werd de taak van de Directie Personeel en Organisatie als volgt omschreven:
  1. Analyseren van relevante ontwikkelingen en ontwikkelingen met een algemeen beleidsdoelstelling met betrekking tot personele en organisatie van het ministerie, scenario's en instrumenten;
  2. Vertalen van het rijksdienstbeleid met betrekking tot arbeidsvoorwaarden naar specifieke regels en maatregelen voor het ministerie;
  3. Behandelen van aangelegenheden met betrekking tot de rechtspositie en zorg;
  4. Voorbereiden van de apparaatskostenbegroting van het ministerie, het toedelen van apparaatbudgetten aan eenheden binnen het ministerie, het toezien op de besteding, planning en controle en het rapporteren aan de Bestuursraad;
  5. Adviseren en ondersteunen van het management van het ministerie bij de uitvoering van het personeels-en organisatiebeleid;
  6. Informeren van medewerkers;
  7. Voeren van de personele en financiële administratie en het verschaffen van informatie aan het management.
In de loop van 2003 heeft een reorganisatie plaatsgevonden van de Directie Personeel en Organisatie en veranderde deze voor de periode 2004 - 2006 in de Directie Human Resource Management
Directie Human Resource Management (HRM)
De Directie HRM was verantwoordelijk voor het tot stand komen van de departementale concernbrede, visie, kaderstelling, advisering, toetsing en uitvoering op het gebied van personeel en organisatie. Zij ontwikkelde en onderhield daartoe beleid en instrumenten, ondersteunde bij de eenduidige toepassing daarvan en genereerde management informatie.
In 2007 kreeg de directie opnieuw de naam Directie Personeel en Organisatie.
Organisatie:
1977 Centrale Directie Personeelszaken (CD/PZ)
  • Afdeling Bemanningszaken (PZ/BM)
    • Onderafdeling Personeelsvoorziening
  • Afdeling Personeelsbegeleiding (PZ/PB)
    • Onderafdeling Formatiezaken
    • Onderafdeling Vorming, Opleiding, Loopbaanplanning
  • Afdeling Personeelsresearch (PZ/PR)
  • Afdeling Administratie en Rechtspositie (PZ/AR)
    • Onderafdeling Administratie
    • Onderafdeling Rechtspositie
1978 - 1980 Centrale Directie Personeelszaken (CD/PZ)
  • Sectie Bedrijfsmaatschappelijk Werk
  • Afdeling Bemanningszaken (PZ/BM)
    • Onderafdeling Personeelsvoorziening
    • Onderafdeling Verplaatsingskosten en Woningzaken
  • Afdeling Personeelsbegeleiding (PZ/PB)
    • Onderafdeling Formatiezaken
    • Onderafdeling Vorming, Opleiding en Loopbaanbegeleiding
  • Afdeling Personeelsresearch (PZ/AR)
  • Afdeling Administratie en Rechtspositie (PZ/AR)
    • Onderafdeling Administratie
    • Onderafdeling Rechtspositie
1981 - 1985 Centrale Directie Personeelszaken (CD/PZ)
  • Bureau Maatschappelijk Werk (PZ/BMW)
  • Afdeling Bemanningszaken (PZ/BM)
    • Onderafdeling Personeelsvoorziening (PZ/BM/PV)
    • Onderafdeling Verplaatsingskosten en Woningzaken (PZ/BM/VW)
  • Afdeling Administratie en Rechtspositie (PZ/AR)
    • Onderafdeling Administratie (PZ/AR/A)
    • Onderafdeling Rechtspositie (PZ/AR/R)
  • Afdeling Vorming, Loopbaanbegeleiding en Onderzoek (PZ/VLO)
    • Onderafdeling Onderzoek en Ontwikkeling (PZ/VLO/OO)
    • Onderafdeling Vorming, Planning en Loopbaanontwikkeling (PZ/VLO/VL)
  • Afdeling Personeelsbegeleiding (PZ/PB)
1986-1989 CENTRALE DIRECTIE PERSONEELSZAKEN (CD/PZ)
  • Stafbureau
  • Bureau Maatschappelijk Werk (PZ/BMW)
  • Afdeling Personeelsontwikkeling en Begeleiding (PZ/PB)
  • Afdeling Arbeidsvoorwaarden (PZ/AV)
    • Bureau Interne Controle/Administratieve Organisatie
    • Onderafdeling Administratie
    • Onderafdeling Rechtspositie en Overlegzaken
    • Onderafdeling Informatievoorziening
  • Afdeling Formatiebeleid (PZ/FB)
    • Bureau Begrotingszaken
    • Bureau Formatiebeheer
1990-1991 CENTRALE DIRECTIE PERSONEELSZAKEN (CD/PZ)
  • Stafbureau Financieel-Economisch Beleid (PZ/FEB)
  • Stafbureau Interne Controle/Administratieve Organisatie (PZ/IC)
  • Bureau Bedrijfsmaatschappelijk Werk (PZ/BMW)
  • Afdeling Personeelsontwikkeling en Stroombeleid (PZ/PS)
  • Afdeling Arbeidsvoorwaarden, Juridische Zaken en Overlegzaken (PZ/AJO)
  • Afdeling Informatie en Gegevensverwerkin
  • Afdeling Formatiebeleid (PZ/FB)
1992-1993 ONDERSTEUNENDE DIRECTIE PERSONEELSZAKEN (PZ)
  • Stafbureau Financieel-Economisch Beleid (PZ/FEB)
  • Stafbureau Interne Controle/Administratieve Organisatie (PZ/IC)
  • Bureau Bedrijfsmaatschappelijk Werk (PZ/BMW)
  • Afdeling Personeelsontwikkeling en Stroombeleid (PZ/PS)
  • Afdeling Arbeidsvoorwaarden, Juridische Zaken en Overlegzaken (PZ/AJO)
  • Afdeling Formatiebeleid (PZ/FB)
1994-1995 ONDERSTEUNENDE DIRECTIE PERSONEEL EN ORGANISATIE
  • Afdeling Personeel en Organisatorische Zaken(POZ)
  • Afdeling Planning en Control
  • Bureau Maatschappelijk Werk (PenO/BMW)
1996-1997 ONDERSTEUNENDE DIRECTIE PERSONEEL EN ORGANISATIE
  • Afdeling Personeel en Organisatorische Zaken (POZ)
  • Afdeling Planning en Control (PenC)
  • Personeelsadviescentrum (PAC)
  • Bureau Maatschappelijk Werk (PAC/BMW)
1998-1999 DIRECTIE PERSONEEL EN ORGANISATIE (P&O)
  • Afdeling Personeel en Organisatorische Zaken (POZ)
  • Afdeling Planning en Control (PenC)
  • Personeelsadviescentrum (PAC)
  • Bureau Maatschappelijk Werk (PAC/BMW)
2000 - 2001 DIRECTIE PERSONEEL EN ORGANISATIE (PENO)
  • Bureau Bedrijfsvoering en Medezeggenschap (BBM)
  • Afdeling Juridische en Arbeidsvoorwaardelijke Zaken en Zorg (JAZZ)
  • Afdeling Financieel Beleid en Control (FBC)
  • Afdeling Mobiliteit, Personeelsontwikkeling en Organisatie (MPO)
  • Afdeling Personeelsbeheer en Informatie (PBI)
2002 DIRECTIE PERSONEEL EN ORGANISATIE (PENO)
  • Bureau Bedrijfsvoering (BB)
  • Afdeling Juridische en Arbeidsvoorwaardelijke Zaken en Zorg (JAZZ)
  • Afdeling Financieel Beleid en Control (FBC)
  • Afdeling Mobiliteit, Personeelsontwikkeling en Organisatie (MPO)
  • Afdeling Personeelsbeheer en Informatie (PBI)
  • Afdeling Advies
2003 DIRECTIE PERSONEEL EN ORGANISATIE (PENO)
  • Bureau Bedrijfsvoering (BB)
  • Afdeling Juridische en Arbeidsvoorwaardelijke Zaken en Zorg (JAZZ)
  • Afdeling Mobiliteit, Personeelsontwikkeling en Organisatie (MPO)
  • Afdeling Personeelsbeheer en Informatie (PBI)
  • Afdeling Advies
Na 2003 heeft een reorganisatie plaatsgevonden van de Directie Personeel en Organisatie en veranderde deze in de Directie Human Resource Management.
2004 - 2006 DIRECTIE HUMAN RESOURCE MANAGEMENT (HRM)
  • HRM Administratie en Informatie (A&I)
  • HRM Consult
  • HRM Information Quality (HRM IQ)
  • HRM Project en Advies (HRM P&A)
In 2007 kreeg de directie opnieuw de naam Directie Personeel en Organisatie
2007 - 2008 DIRECTIE PERSONEEL EN ORGANISATIE (P&O)
  • P&O Beheer
  • P&O Bedrijfsbureau
  • P&O Diensten
  • P&O Juridische Zaken
  • P&O Beleid en Organisatie
BIJZONDERE COMMISSIE
De taken van de Bijzondere Commissie zijn vastgelegd in het Algemeen Rijksambtenarenreglement. Bijzondere Commissies kunnen worden ingesteld voor ambtenaren werkzaam bij één of meer diensten, bedrijven of instellingen, met voor deze ambtenaren geldende bijzondere dienstvoorwaarden. De minister moet oordelen of het aantal ambtenaren voldoende is om de oprichting van een bijzondere commissie te wettigen. De bijzondere commissie houdt zich bezig met onderwerpen die buiten het centraal georganiseerd overleg en later het sectoroverleg rijkspersoneel vallen en specifiek betrekking hebben op het personeel van het desbetreffende ministerie. In afzonderlijke gevallen, wanneer de bijzondere dienstvoorwaarden van groepen ambtenaren dermate afwijken, kunnen er nog andere bijzondere commissies door de minister worden ingesteld. Zo kunnen er binnen één ministerie meerdere bijzondere commissies actief zijn. De bijzondere commissie adviseert aan de Centrale Commissie voor Georganiseerd Overleg in Ambtenarenzaken/Sectoroverleg Rijkspersoneel (CCGOA/SOR).
Geschiedenis van het archiefbeheer
Het archief van de Directie Personeel en Organisatie en taakvoorgangers van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over de periode (1972 -) 1977 - 2003 (- 2005) had oorspronkelijk een omvang van 148,5 meter. In een later stadium zijn daar 37 dozen van de Directie Human Resource Management en de Directie Personeel en Organisatie bijgekomen, wat een totale omvang gaf van 153,1 meter. De aard van het archief is voornamelijk uitvoering.
In het oorspronkelijk te selecteren archief waren een drietal blokken te onderscheiden:
  • Centrale Directie Personeelszaken (85 dozen)
  • Directie Personeelszaken (371 dozen)
  • Directie Personeel en Organisatie (732 dozen)
Het merendeel van de dozen had geen nader onderscheid op afdeling. De dozen uit het blok van de Centrale Directie Personeelszaken en de Directie Personeelszaken waren geordend op doosnummer. De doosnummers waren geordend op archiefcode. Deze liep op van -4.07 naar -4.08. Binnen de code was een nadere onderverdeling op onderwerp. Het blok van de Directie Personeel en Organisatie had geen duidelijke ordening. Hier zijn wel series in aangetroffen met betrekking tot declaraties, kinderopvang, verplichtingennummers, vorderingen extern en Bedrijfsgerichte Opleidingsprogramma lijsten (BOP-lijsten).
  • Directie Human Resource Management (37 dozen)
De aard van het archief van deze directie is ook voornamelijk uitvoering. De Directie HRM hield zich in het bijzonder bezig met personele en formatieve aangelegenheden.
De verwerving van het archief
Het archief is in 2017 door Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap overgebracht naar het Nationaal Archief, krachtens artikel 12 van de Archiefwet 1995

Inhoud en structuur van het archief

Inhoud
De belangrijkste taken van de Directie Personeel en Organisatie waren het analyseren van relevante ontwikkelingen en ontwikkelingen met een algemeen beleidsdoelstelling met betrekking tot personeel en organisatie van het ministerie, scenario’s en instrumenten, alsook het vertalen van het rijksdienstbeleid met betrekking tot arbeidsvoorwaarden naar specifieke regels en maatregelen voor het ministerie.
Selectie en vernietiging
Bij de bewerking zijn de volgende selectielijsten gebruikt:
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Rijksbegroting over de periode 1945 – 2000 en de daarbij behorende toelichting, gepubliceerd in de Staatscourant van 31 maart 2005, nr. 62 / pag. 34.
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Rijkshuisvesting over de periode vanaf 1945 en de daarbij behorende toelichting, gepubliceerd in de Staatscourant van 26 juli 2007, nr. 142 / pag. 6.
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen en de onder hem als vakminister ressorterende actoren op het deelbeleidsterrein Arbeidsverhoudingen bij de Overheid over de periode 1945 – 1995, gepubliceerd in de Staatscourant van 16 oktober 2001, nr. 200 / pag. 10. Bij het gebruik van deze lijst is rekening gehouden met de publicatie van het basisselectiedocument voor de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de onder hem ressorterende actoren op het deelbeleidsterrein van Personeelszaken, t.w. het personeelsdossier, gepubliceerd in de Staatscourant van 20 november 2007, nr. 225 / pag. 15 en gerectificeerd in de Staatscourant van 18 december 2007, nr. 245 / pag. 28.
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen en de onder hem als vakminister ressorterende actoren op het deelbeleidsterrein Arbeidsvoorwaarden Rijkspersoneel over de periode 1945 – 1996, gepubliceerd in de Staatscourant van 16 oktober 2001, nr. 200 / pag. 10. Bij het gebruik van deze lijst is rekening gehouden met de publicatie van het basisselectiedocument voor de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de onder hem ressorterende actoren op het deelbeleidsterrein van Personeelszaken, t.w. het personeelsdossier, gepubliceerd in de Staatscourant van 20 november 2007, nr. 225 / pag. 15 en gerectificeerd in de Staatscourant van 18 december 2007, nr. 245 / pag. 28.
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen en de onder hem als vakminister ressorterende actoren op het deelbeleidsterrein Formatiebeleid, Arbeidsmarktbeleid en Personeelsontwikkeling en Mobiliteit over de periode 1945 – 1996, gepubliceerd in de Staatscourant van 16 oktober 2001, nr. 200 / pag. 10. Bij het gebruik van deze lijst is rekening gehouden met de publicatie van het basisselectiedocument voor de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de onder hem ressorterende actoren op het deelbeleidsterrein van Personeelszaken, t.w. het personeelsdossier, gepubliceerd in de Staatscourant van 20 november 2007, nr. 225 / pag. 15 en gerectificeerd in de Staatscourant van 18 december 2007, nr. 245 / pag. 28.
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen en de onder hem als vakminister ressorterende actoren op het deelbeleidsterrein Arbeidsomstandigheden bij de Overheid over de periode 1945 – 1996, gepubliceerd in de Staatscourant van 16 oktober 2001, nr. 200 / pag. 10. Bij het gebruik van deze lijst is rekening gehouden met de publicatie van het basisselectiedocument voor de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de onder hem ressorterende actoren op het deelbeleidsterrein van Personeelszaken, t.w. het personeelsdossier, gepubliceerd in de Staatscourant van 20 november 2007, nr. 225 / pag. 15 en gerectificeerd in de Staatscourant van 18 december 2007, nr. 245 / pag. 28.
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen en de onder hem als vakminister ressorterende actoren op het deelbeleidsterrein Personeelsinformatievoorziening en -administratie over de periode 1945 – 1996, gepubliceerd in de Staatscourant van 16 oktober 2001, nr. 200 / pag. 10. Bij het gebruik van deze lijst is rekening gehouden met de publicatie van het basisselectiedocument voor de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de onder hem ressorterende actoren op het deelbeleidsterrein van Personeelszaken, t.w. het personeelsdossier, gepubliceerd in de Staatscourant van 20 november 2007, nr. 225 / pag. 15 en gerectificeerd in de Staatscourant van 18 december 2007, nr. 245 / pag. 28.
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Overheidsinformatievoorziening over de periode 1945 – 1999 en de daarbij behorende toelichting, gepubliceerd in de Staatscourant van 20 oktober 2003, nr. 202 / pag. 12.
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Bescherming van Persoonsgegevens over de periode 1968 - en de daarbij behorende toelichting, gepubliceerd in de Staatscourant van 16 april 2007, nr. 73 / pag. 9.
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Arbeidsvoorwaarden en Beroepskwaliteit in de sector onderwijs en wetenschappen over de periode 1945 – 2000 en de daarbij behorende toelichting, gepubliceerd in de Staatscourant van 9 juli 2004, nr. 129 / pag. 13.
  • Selectielijst voor de neerslag van de handeling van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Emancipatie en Gelijke Behandeling over de periode vanaf 1965 en de daarbij behorende toelichting, gepubliceerd in de Staatscourant van 5 december 2003, nr. 236 / pag. 13.
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Organisatie van de Rijksoverheid over de periode 1945 – 1999 en de daarbij behorende toelichting, gepubliceerd in de Staatscourant van 16 december 2005, nr. 245 / pag. 25.
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de onder hem ressorterende actoren op het deelbeleidsterrein van Personeelszaken, te weten het personeelsdossier en de daarbij behorende toelichting, gepubliceerd in de Staatscourant van 20 november 2007, nr. 225 / pag. 15.
Aanvullingen
Aan het oorspronkelijk te selecteren archief is in een later stadium van de bewerking het archiefblok Directie Human Resource Management 2004 - 2006 en Directie Personeel en Organisatie (2007 - 2008) (37 dozen) toegevoegd.
Verantwoording van de bewerking
De cesuur van dit archief is voor een deel een gegeven en voor een deel bepaald. Het ter bewerking aangeboden archief besloeg de periode (1964) 1977-2003 (2006). Daarmee is de begincesuur voor het oorspronkelijke archiefblok Directie Personeel en Organisatie en taakvoorgangers een gegeven. Voor 2003 is gekozen omdat het een logische knip was. De reden hiervoor was de reorganisatie van de Directie Personeel en Organisatie na 2003.
Tijdens de voorbereiding van het project zijn vooral stukken aangetroffen over de periode 1977 - 2003. Volgens de ''oude'' meegeleverde toegang op het archief zouden er ook stukken moeten zijn van voor 1977 met als grensjaar 1964. Deze zijn echter niet fysiek aangetroffen in het ter bewerking aangeboden archief. Tijdens de voorbereiding is nagevraagd of er digitale bescheiden waren gezien de wat recente periode 2000-2006 maar deze zijn niet voor bewerking aangeboden. Papier was leidend in die periode.
In een later stadium van de bewerking is het archiefblok van de Directie Human Resource Management (HRM), periode 2004 - 2006, en Directie Personeel en Organisatie, periode 2007 - 2008, toegevoegd. Dit is in het ketenoverleg van 1 mei 2014 besproken en goedgekeurd. Ook al was dit archief zeer jong, het betrof afgesloten dossiers die vervroegd overgedragen konden worden.
Gedurende de selectie is het bestand gesplitst in een bestand te bewaren (B)archief, omvang 17,25 meter, een bestand ''vreemd archief (VA)''omvang 1,625 meter, een bestand te vernietigen op termijn (VT) omvang 7 meter en een bestand te vernietigen (VVV) omvang 126 meter. Het te bewaren bestand is overgedragen aan het Nationaal Archief. Na goedkeuring door de zorgdrager van het vernietigingsvoorstel en zijn toestemming tot afvoer is het te vernietigen bestand conform het rijksoverheidscontract aangeboden aan Reiswolff BV ter vernietiging van de bescheiden. De bestanden te vernietigen op termijn en vreemd archief zijn overgedragen aan de zorgdrager.
Ordening van het archief
Daar de indeling van de archiefstukken binnen de verschillende blokken niet eenduidig was is er gekozen voor een nieuwe indeling van de inventaris. De rubrieken indeling is als volgt:
  • 1 Directie Personeel en Organisatie
  • 1.1 Organisatie en personeel
  • 1.2 Taakuitvoering
  • 1.2.01 Organisatie en reorganisatie
  • 1.2.02 Formatie
  • 1.2.03 Personele aangelegenheden
  • 1.2.04 Financiële aangelegenheden
  • 1.2.05 Juridische aangelegenheden
  • 1.2.06 Informatievoorziening
  • 1.2.07 Projecten
  • 1.2.08 Dienstcommissie
  • 2 Bijzondere Commissie (BC)
De stukken geplaatst onder de rubriek Dienstcommissie betreffen dossiers opgemaakt door de directie naar de taken betreffende of vanuit haar positie met de dienstcommissie. De stukken geplaatst onder de rubriek Bijzonder Commissie zijn opgemaakt door de commissie en als dusdanig gewaardeerd.

Aanwijzingen voor de gebruiker

Openbaarheidsbeperkingen
Deels openbaar, deels beperkt openbaar (A). Beperking betreft inv.nr. 226 (tot 2065)
Beperkingen aan het gebruik
Reproductie van originele bescheiden uit dit archief is, behoudens de algemene regels die gelden voor het kopiëren van stukken, niet aan beperkingen onderhevig. Voor zover bekend zijn er geen beperkingen krachtens het auteursrecht.
Materiële beperkingen
Het archief kent geen beperkingen voor het raadplegen van stukken als gevolg van slechte materiële staat.
Andere toegang
Voor dit archief is geen andere toegang beschikbaar.
Aanvraaginstructie
Openbare archiefstukken kunnen online worden aangevraagd en gereserveerd. U kunt dit ook via de terminals in de studiezaal van het Nationaal Archief doen. Om te kunnen reserveren dient u de volgende stappen te volgen:
  1. Creëer een account of log in.
  2. Selecteer in de archiefinventaris een archiefstuk.
  3. Klik op ‘Reserveer’ en kies een tijdstip van inzage.
Citeerinstructie
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste éénmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Nationaal Archief, Den Haag, Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap: Directie Personeel en Organisatie en taakvoorgangers, nummer toegang 2.14.123, inventarisnummer ...
VERKORT:
NL-HaNA, OCW /Dir. P&O, 2.14.123, inv.nr. ...

Verwant materiaal

Bewaarplaats van originelen
De originele bescheiden van dit archief berusten bij het Nationaal Archief.
Beschikbaarheid van kopieën
Inventarisnummers van dit archief zijn niet in kopievorm beschikbaar
Afgescheiden archiefmateriaal
N.V.T.

Archiefbestanddelen