Terug naar zoekresultaten

2.15.93 Inventaris van het archief van het College van Toezicht Sociale Verzekeringen (CTSV), 1995-2001

Het archief bevat archiefbescheiden gevormd door het College van Toezicht Sociale Verzekeringen. De archiefbescheiden zijn ontstaan als gevolg van de uitvoering van het toezicht op de uitvoering van de sociale verzekeringen
Voer een zoekterm in
VorigeVolgende

Archief

Titel

2.15.93
Inventaris van het archief van het College van Toezicht Sociale Verzekeringen (CTSV), 1995-2001

Auteur

Doc-Direkt

Versie

10-09-2018

Copyright

Nationaal Archief, Den Haag
2015 cc0

Beschrijving van het archief

Naam archiefblok

College van Toezicht Sociale Verzekeringen (CTSV)
CTSV

Periodisering

archiefvorming: 1995-2001
oudste stuk - jongste stuk: 1995-2001

Archiefbloknummer

S53

Omvang

; 1182 inventarisnummer(s) 21,00 meter

Taal van het archiefmateriaal

Het merendeel der stukken is in het.
Nederlands

Soort archiefmateriaal

Normale geschreven, getypte en gedrukte documenten. Geen bijzondere handschriften.

Archiefdienst

Nationaal Archief

Locatie

Den Haag

Archiefvormers

College van Toezicht Sociale Verzekeringen, , 1995 - 2001

Samenvatting van de inhoud van het archief

Het archief bevat archiefbescheiden gevormd door het College van Toezicht Sociale Verzekeringen. De archiefbescheiden zijn ontstaan als gevolg van de uitvoering van het toezicht op de uitvoering van de sociale verzekeringen

Archiefvorming

Geschiedenis van de archiefvormer
Het College van Toezicht Sociale Verzekeringen (CTSV) werd ingesteld per 1 januari 1995, ter vervanging van de Sociale Verzekeringsraad (SVR) die zich sinds 1952 had bezig gehouden met het toezicht op de uitvoeringsorganen voor sociale verzekeringen. Het toenmalige kabinet Kok-I vond de situatie waarin de sociale partners betrokken waren bij zowel de uitvoering van de sociale verzekeringen als het toezicht hierop ongewenst, omdat dit belangenverstrengeling in de hand zou werken. Door de instelling van het CTSV kwam het toezicht op de uitvoering van de sociale verzekeringen geheel in handen van onafhankelijke deskundigen.Onder de Organisatiewet Sociale Verzekeringen 1994 (art. 12) hield het CTSV toezicht op het Tijdelijk Instituut voor Coördinatie en Afstemming (TICA) en de bedrijfsverenigingen en had het tevens een informatievoorzieningstaak. Met de inwerkingtreding van de Organisatiewet Sociale Verzekeringen 1997 op 1 maart 1997 gingen het TICA en de bedrijfsverenigingen op in het Landelijk Instituut Sociale Verzekeringen (LISV). Vanaf dat moment hield het CTSV toezicht op de rechtmatigheid en doelmatigheid van de uitvoering van wetten door de Sociale Verzekeringsbank (SVB), het LISV en de uitvoeringsinstellingen. De informatievoorzieningstaak werd overgedragen aan het LISV en de SVB, ieder voor wat betreft de door hen uitgevoerde wetten.
Het bestuur van het college was bevoegd tot het vaststellen van:
  1. het plan van werkzaamheden voor het komende kalenderjaar en het meerjarenprogramma;
  2. de begroting van zijn uitvoeringskosten;
  3. de jaarrekening en het jaarverslag.
Daarnaast was het bestuur bevoegd tot het nemen van de volgende besluiten:
  1. het door het college te voeren toezichtbeleid of wijzigingen op dit beleid;
  2. adviezen of signalen aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) over zaken die verband houden met de werkzaamheden van het college zelf of over knelpunten en onvolkomenheden in wet- of regelgeving;
  3. richtlijnen die zijn gericht tot de SVB, het LISV of de uitvoeringsinstellingen;
  4. de verklaringen over de rechtmatigheid van uitgaven en ontvangsten;
  5. rapportages over de doelmatigheid van de uitvoering van wetten en uitvoeringsrapportages;
  6. besluiten inzake goedkeuring van besluiten die door de SVB of het LISV op grond van artikel 2 van de Regeling Voorlegging Besluiten College van Toezicht Sociale Verzekeringen zijn voorgelegd;
  7. aanwijzingen als bedoeld in artikel 14 van de Organisatiewet Sociale Verzekeringen 1997;
  8. besluiten inzake de goedkeuring van administratie-overeenkomsten tussen het LISV en de uitvoeringsinstellingen;
  9. mededelingen en beslissingen als bedoeld in artikel 74 van de Organisatiewet Sociale Verzekeringen 1997;
  10. het oordeel over de jaarovereenkomsten en de omvang van de kosten van de uitvoering van de overeenkomsten;
  11. de besluiten inzake vaststelling van de budgetten voor de uitvoeringskosten van de VSB en het LISV alsmede de vaststelling van eventuele wijzigingen van deze budgetten;
  12. adviezen die het College op grond van de Organisatiewet Sociale Verzekeringen 1997 mag uitbrengen;
  13. beslissingen op een bezwaarschrift;
  14. een mededeling aan de minister van SZW.
De directie verrichtte alle werkzaamheden betreffende de voorbereiding en de uitvoering van de besluiten van het bestuur.
Het CTSV onderzocht jaarlijks de rechtmatigheid van de uitgaven en ontvangsten bij zowel de werknemersverzekeringen (bij de uitvoeringsinstellingen en de bedrijfsverenigingen/LISV) als de volksverzekeringen (bij de SVB). Indien het CTSV tot een positief oordeel kwam werd een zogeheten rechtmatigheidsverklaring afgegeven. Ten aanzien van de doelmatigheid werd onderzocht of de uitvoering door de uitvoeringsorganen doelmatig geschiedde. Hiervan werd door het CTSV een doelmatigheidsrapportage opgesteld. Het CTSV bood de rechtmatigheidsverklaringen en de doelmatigheidsrapportage aan de minister van SZW. Daarnaast bracht het college rapporten uit die gebaseerd waren op onderzoeken naar de effecten van de uitvoering van sociale verzekeringswetten. Ook werd op verzoek van de minister SZW wet- en regelgeving getoetst op toezichtbaarheid (de zogeheten T-toets). Toezichtbaarheid wil zeggen dat de wetgeving zodanig is dat de toezichthouder naar behoren zijn wettelijke taak kan uitoefenen. Ook kon het CTSV op verzoek van de minister SZW onderzoek verrichten naar aanleiding van signalen over de uitvoering, bijv. onjuiste toepassing van wettelijke bepalingen of de rechtmatigheid van beleidsregels.
De uitvoeringsorganen moesten bepaalde besluiten (met name algemeen verbindende voorschriften en beleidsregels) ter kennis van het college brengen; een deel van deze besluiten behoefden voorafgaand aan hun inwerkingtreding goedkeuring van het CTSV.
In 1996 kampte het CTSV met grote bestuurlijke problemen. Het bestuur en de directie stonden lijnrecht tegenover elkaar. Een parlementaire commissie onder voorzitterschap van ir. J.P.C.M van Zijl onderzocht de zaak en concludeerde in haar rapport Heel het raderwerk dat de selectieprocedure bij de benoeming van de bestuursleden volstrekt ontoereikend was geweest. Het ministerie van SZW had bovendien niet genoeg begeleiding geboden bij de overgang van de Sociale Verzekeringsraad naar het CTSV. De commissie deed ook onderzoek naar de vraag in hoeverre de staatssecretaris van SZW druk had uitgeoefend op het CTSV om rapporten over de Ziektewet te vertragen en er dus toe had bijgedragen dat de Tweede kamer bij het debat over de privatisering van de Ziektewet onvoldoende was geïnformeerd. De Commissie Van Zijl concludeerde: 'De samenloop van uiteenlopende toevalligheden was groot genoeg om van een weinig geloofwaardige gang van zaken te spreken.' Een debat in de Tweede Kamer over het rapport van de Commissie Van Zijl op 28 juni 1996 leidde tot het aftreden van de staatssecretaris R.L.O. Linschoten van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Op 1 januari 2002 ging het personeel van CTSV samen met de ambtenaren van de Directie Toezicht van het Ministerie van SZW op in de Inspectie Werk en Inkomen (IWI). Het bestuursorgaan CTSV werd opgeheven.
Bronnen:
  • Besluit van de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid: ‘Goedkeuring Bestuursreglement CTSV 1997’, gepubliceerd in de Staatscourant 1997, nr. 100 / p. 12.
  • Besluit van College van Toezicht Sociale Verzekeringen: ‘Uitoefening taken en bevoegdheden Ctsv door kwartiermaker IWI’, gepubliceerd in de Staatscourant van 8 november 2001, nr. 217 / p. 21.
  • J. van der Meer, A. Wittkamp en J. Lendering, Verstrekkende zekerheid: Een institutioneel onderzoek op het beleidsterrein sociale zekerheid ten aanzien van de sociale verzekeringen, 1940-1997. PIVOT-rapport nummer 66. ’s-Gravenhage 2000.
  • R. Baan en M. Zonneveld, Verstrekkende zekerheid deel 2: Een tweede institutioneel onderzoek op het beleidsterrein sociale zekerheid ten aanzien van de sociale verzekeringen, (1940) 1997-heden. PIVOT-rapport nummer 66. ’s-Gravenhage 2005.
  • Parlement & Politiek: lemma ‘R.L.O. Linschoten’ http://www.parlement.com/9291000/biof/02739, 15-06-2009.
  • Parlement & Politiek: lemma ‘Parlementair onderzoek Ctsv-affaire (1996)’ http://www.parlement.com/9291000/modulesf/gl6etcg0, 16-06-2009.
  • 'Linschoten maakte cruciale taxatiefout in Ctsv-affaire', De Volkskrant 25 juni 1996. http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/article684536.ece/Linschoten_maakte_cruciale_taxatiefout_in_Ctsv-affaire 15-06-2009.
Geschiedenis van het archiefbeheer
Het archief van het CTSV is in eigen beheer gevormd en is vanuit het Ministerie van Sociale Zaken Werkgelegenheid in afwachting van bewerking in opslag genomen bij de CAS en is niet compleet. De archiefvormer heeft bij een eerdere bewerking archiefbescheiden voor vernietiging aangewezen, deze dossiers ontbraken dan ook. Het is niet bekend of deze archiefbescheiden ook daadwerkelijk zijn vernietigd.
Het archief heeft in 2009 een bewerking ondergaan op basis van de in dat jaar geldende selectielijsten. Onder het hoofdstuk selectie en vernietiging staat een opsomming van de gebruikte selectielijsten.
De verwerving van het archief
Het archief is in 2015 door Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid overgebracht naar het Nationaal Archief, krachtens artikel 12 van de Archiefwet 1995

Inhoud en structuur van het archief

Inhoud
De archieven beslaan voor het merendeel de periode 1995 – 2004. Het archief is de neerslag van het Nederlands beleid inzake de toezicht op de uitvoeringsorganen voor sociale verzekeringen.
Selectie en vernietiging
Voor de bewerking van het archief is gebruik gemaakt van de volgende selectielijsten:
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, het College van Toezicht Sociale Verzekeringen en rechtsvoorgangers en de overige onder de Minister ressorterende actoren op het beleidsterrein sociale verzekeringen over de periode 1940-1997. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 7 mei 2002, nr. 86 / p. 11 en gerectificeerd in de Staatscourant van 27 mei 2003, nr. 101 / p. 12. De lijst is geactualiseerd door de publicatie van de Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Sociale Verzekeringen over de periode [1940] 1997-2003, gepubliceerd in de Staatscourant van 12 januari 2006, nr. 9 / p. 12.
  • Selectielijst voor de neerslag van de handelingen van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de onder hem ressorterende actoren op het beleidsterrein Organisatie van de Rijksoverheid over de periode 1945-1999. Deze lijst is gepubliceerd in de Staatscourant van 16 december 2005, nr. 245 / p. 25 en geactualiseerd in de Staatscourant van 14 juni 2007, nr. 112 / p. 10.
Bij aanvang bestond het archief uit 37,2 meter. Na bewerking hiervan is in totaal 13,1 meter archief voor bewaring overgebleven. Daarnaast is er nog 3,8 meter archief afgescheiden omdat het stukken betrof van voor de cesuurdatum. De archiefstukken welke voor bewaring in aanmerking kwamen zijn overgedragen aan het Nationaal Archief. De archiefstukken die voor vernietiging in aanmerking kwamen, zijn na verkregen toestemming van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, afgevoerd door Van Gansewinkel Nederland BV en daar op de gebruikelijke wijze vernietigd.
Aanvullingen
Voor dit archief worden geen aanvullingen verwacht
Verantwoording van de bewerking
TEKST INVULLEN OF VERWIJDEREN
Ordening van het archief
Het archief was reeds geordend op handeling en dit is zo gelaten

Aanwijzingen voor de gebruiker

Openbaarheidsbeperkingen
Deels openbaar, deels beperkt openbaar (A).
Beperkingen aan het gebruik
Reproductie van originele archiefbescheiden uit dit archief is, behoudens de algemene regels die gelden voor het kopiëren van stukken, niet aan beperkingen onderhevig. Er zijn geen beperkingen krachtens het Auteursrecht
Materiële beperkingen
Het archief kent geen beperkingen voor het raadplegen van stukken als gevolg van slechte materiële staat.
Andere toegang
Voor dit archief is geen andere toegang beschikbaar
Aanvraaginstructie
Openbare archiefstukken kunnen online worden aangevraagd en gereserveerd. U kunt dit ook via de terminals in de studiezaal van het Nationaal Archief doen. Om te kunnen reserveren dient u de volgende stappen te volgen:
  1. Creëer een account of log in.
  2. Selecteer in de archiefinventaris een archiefstuk.
  3. Klik op ‘Reserveer’ en kies een tijdstip van inzage.
Citeerinstructie
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste éénmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Nationaal Archief, Den Haag, College van Toezicht Sociale Verzekeringen (CTSV), nummer toegang 2.15.93, inventarisnummer ...
VERKORT:
NL-HaNA, CTSV, 2.15.93, inv.nr. ...

Verwant materiaal

Bewaarplaats van originelen
Niet van toepassing
Beschikbaarheid van kopieën
Inventarisnummers van dit archief zijn niet in kopievorm beschikbaar
Afgescheiden archiefmateriaal
Niet van toepassing
Verwante archieven
Inventaris van het archief van de Sociale Verzekeringsraad, 1952 - 1994, toegangsnummer 2.25.17

Archiefbestanddelen