Archief
Titel
2.27.16 Inventaris van het archief van de Centrale Raad van de Volksgezondheid, (1955) 1958-1982 (1983)
Auteur
C. de QuaastenietVersie
23-06-2021
Copyright
Nationaal Archief, Den Haag
2008 cc0Beschrijving van het archief
Naam archiefblok
Centrale Raad voor de Volksgezondheid Centr. Raad Volksgezondheid
Periodisering
archiefvorming: 1958-1982 oudste stuk - jongste stuk: 1955-1983
Archiefbloknummer
X8Omvang
; 1003 inventarisnummer(s) 21,80 meterTaal van het archiefmateriaal
Het merendeel der stukken is in het.
Nederlands
Soort archiefmateriaal
Normale geschreven, getypte en gedrukte documenten, geen bijzondere handschriften.Archiefdienst
Nationaal ArchiefLocatie
Den HaagArchiefvormers
Centrale Raad voor de Volksgezondheid (1958-1982)Samenvatting van de inhoud van het archief
Het archief bevat series jaarverslagen, agenda's en notulen, stukken betreffende de organisatie en haar personeel en een serie aan de minister c.q. staatssecretaris uitgebrachte adviezen. Verder bevat het stukken betreffende onder meer organisaties binnen en buiten de gezondheidszorg, bedrijfsgezondheidszorg, eerstelijnsgezondheidszorg, jeugdgezondheidszorg, geestelijke gezondheidszorg, gezondheidsvoorzieningen (bijv. ambulancevervoer en instellingen zoals bejaardenoorden, verpleegtehuizen en wijkgezondheidszorg), geneesmiddelen en medische hulpmiddelen, medische beroepen en opleidingen, voeding en productveiligheid (bijv. Warenwet en Vleeskeuringswet), gezondheidsvoorlichting, en verzekeringen zoals ziektekostenverzekering en arbeidsongeschiktheidsverzekering.Archiefvorming
Geschiedenis van de archiefvormer
De Centrale Raad voor de Volksgezondheid
Deze archiefinventaris heeft betrekking op het archief van de Centrale Raad voor de Volksgezondheid over de periode (1955-)1958-1982(-1983). Vóór de Centrale Raad voor de Volksgezondheid was er van 1945 tot 1958 de Centrale Commissie voor de Volksgezondheid.
De grondslag voor het bestaan van de Centrale Raad voor de Volksgezondheid lag besloten in de Wet van 18 januari 1956, houdende nieuwe wettelijke voorschriften met betrekking tot de organisatie van de zorg voor de volksgezondheid (Gezondheidswet). In hoofdstuk II van deze wet waren in vijf paragrafen regelen vastgesteld betreffende de zetel en de taak, de samenstelling, de commissies, de werkwijze, en de vergoedingen.
De taak van de Centrale Raad voor de Volksgezondheid werd in artikel 3 omschreven als "het door overleg samenwerking te bevorderen tussen de minister (belast met zaken betreffende de volksgezondheid) en de openbare lichamen en diensten, en de particuliere rechtspersonen en instellingen, die zelf of wier leden werkzaam zijn op het gebied van de volksgezondheid".
De samenstelling bestond uit ten hoogste 35 leden. Vaste leden waren de voorzitter van de raad, de hoofdinspecteurs van de Volksgezondheid, de hoofdinspecteur belast met het staatstoezicht op krankzinnigen en krankzinnigengestichten, de algemene directeur van het Rijksinstituut voor de Volksgezondheid en de voorzitter van de Gezondheidsraad. Verder konden door de minister personen van openbare lichamen en diensten en van de particuliere rechtspersonen en instellingen als lid worden aangewezen. Bij ontstentenis kon de minister plaatsvervangers aanwijzen. De Directeur-generaal van de Volksgezondheid was bevoegd vergaderingen bij te wonen en had daarbij een adviserende stem.
Paragraaf 3 van de Wet van 18 januari 1956 beschreef dat de raad werd bijgestaan door zelf te benoemen vaste en tijdelijke commissies van advies en bijstand.
Paragraaf 4 omschreef de werkwijze van de raad. Adviezen konden op verzoek maar ook uit eigen beweging worden uitgebracht. Artikel 16 zei dat voor het uitbrengen van adviezen van de raad en zijn commissies een meerderheid in de raad het daarmee eens moest zijn.
Volgens artikel 19 regelde een algemene maatregel van bestuur de begroting, het beheer van geldmiddelen, en de rekening en verantwoording van de raad.
Jaarlijks bracht de raad een verslag uit van zijn werkzaamheden.
De werkzaamheden van de raad begonnen per 1 december 1957 terwijl de officiële installatie op 28 april 1958 was. Voor het laatst vergaderde de raad in november 1982 onder de naam Centrale Raad voor de Volksgezondheid. Daarna ging de raad heten Nationale Raad voor de Volksgezondheid en kreeg een meer uitgebreide opdracht en een aangepaste samenstelling. Een vijfentwintig jarig bestaan van de Centrale Raad werd bijna bereikt.
Voor de werkwijze van de raad wordt verwezen naar de inventarisnummers 92, 94, 102 en 106.
Gegevens over de samenstelling van de raad vindt men onder de nummers 86-90, 95-98 en 106.
Meer specifiek geven de nummers 124-133 informatie betreffende de indiensttredingen en ontslagen van voorzitters en secretarissen. De functie van voorzitter was bij de Centrale Raad voor de Volksgezondheid doorgaans een nogal brede functie. De voorzitters waren meer dan alleen gespreksleiders bij vergaderingen. Zij namen zelf initiatieven, gingen persoonlijk op informatie uit, brachten bezoeken aan bewindslieden en de directeuren-generaal van de Volksgezondheid. Kortom de voorzitters van de raad waren echte voortrekkers.
De serie agenda's en notulen van de vergaderingen van de raad vindt men in de inventarisnummers 1-26 en van het Comité van Gedelegeerden 27-56.
Een overzicht van uitgebrachte adviezen vindt men in de inventarisnummers 141-157.
Lijst van commissies en werkgroepen
- Begeleidingscommissie Planning
- Comité van Gedelegeerden
- Commissie 4e advies Verpleeghuizen
- Commissie afstemming indicatiebeleid bejaardenvoorzieningen
- Commissie Arbeidsongeschiktheidsverzekering
- Commissie beroepen in de individuele gezondheidszorg (BIG)
- Commissie eerste medische hulpverlening
- Commissie Eerstelijns Gezondheidszorg
- Commissie Eigen Risico
- Commissie Experiment Diagnostisch Centrum
- Commissie Extra-murale zorg
- Commissie Financieel Overzicht
- Commissie Financiering Maatschappelijke Gezondheidszorg
- Commissie fluoridering drinkwater
- Commissie Geestelijke Gezondheidszorg
- Commissie Geneeskundige Verzorging Recreatiegebieden
- Commissie Geslachtsziektenbestrijding
- Commissie Gezondheidsvoorlichting en -Opvoeding
- Commissie Informatie Aangeboren Afwijkingen
- Commissie Kinderuitzending
- Commissie Lijkbezorging
- Commissie medisch maatschappelijke werk in de intramurale gezondheidszorg
- Commissie Medische Sportbegeleiding
- Commissie Medische Sportkeuring
- Commissie Nomenclatuur Extramurale Gezondheidszorgvoorzieningen
- Commissie Ontwikkeling Opleidingen Verpleegkunde
- Commissie Opleiding Vroedvrouwen
- Commissie Organisatie Jeugdgezondheidszorg
- Commissie Organisatie positieve en preventieve gezondheidszorg voor de jeugd
- Commissie Paramedische beroepen
- Commissie Parttime Hulpkrachten in Inrichtingen
- Commissie Plaats Volksgezondheid
- Commissie Planning
- Commissie Programma Volksgezondheid
- Commissie Psychiatrische Patiënten
- Commissie Rechten van de Patiënt
- Commissie Regionalisatie Gezondheidszorg
- Commissie Schoolgeneeskundige Diensten
- Commissie Sectie
- Commissie spastische kinderen
- Commissie Subsidiëring Georganiseerde Gezondheidszorg
- Commissie Tandheelkundige Voorzieningen
- Commissie Verloskundige Zorg
- Commissie Verpleegtehuizen
- Commissie Verstrekking Verloskundige
- Commissie Vervolgaangifte Connatale afwijkingen
- Commissie Vestigingsbeleid
- Commissie Volksverzekering Grote Risico's
- Commissie Voorontwerp Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg (BIG)
- Commissie Wet op de Dierproeven
- Commissie Wijkgezondheidszorg
- Commissie Wijkverpleging Grote Steden
- Commissie Wijkverpleging
- Commissie Ziekenverzorgsters
- Gezamenlijke Commissies Bedrijfsgezondheidszorg
- Informatiecommissie voor de Commissie Organisatie Jeugdgezondheidszorg
- Kerngroep Ontwikkeling Opleidingen Verpleegkunde
- Stuurgroep Specialisaties
- Stuurgroep van de Subcommissie Opleidingen
- Subcommissie Opleidingen
- Vaste Commissie Milieuhygiëne
- Vaste Commissie van Advies en Bijstand voor de Verpleging
- Voorbereidingscie van de Vaste Cie. van Advies en Bijstand voor de Verpleging
- Voorbereidingscommissie Eerstelijns Gezondheidszorg
- Voorlopige Stuurgroep van de Commissie Eerstelijns Gezondheidszorg
- Werkgroep (Specialisten-)registratie
- Werkgroep Adviesaanvrage Herziening A-opleiding
- Werkgroep Behandelingsovereenkomst arts en patiënt
- Werkgroep Besluit Afbreking Zwangerschap
- Werkgroep bestudering Profiel van de verpleegkundige
- Werkgroep Bevoegdhedenregeling voor Verpleegkundigen
- Werkgroep bevoegdheid opticien
- Werkgroep consequenties wett. regeling en erkenning van verpleegk. specialisaties
- Werkgroep democratisch en doelmatig functioneren van gesubsidieerde instellingen
- Werkgroep Echelonnering
- Werkgroep Financieel Overzicht Gezondheidszorg
- Werkgroep Geestelijke gezondheidszorg
- Werkgroep georganiseerde Jeugdtandverzorging
- Werkgroep Herziening Praktijk- en Rapportboekje voor de A-opleiding
- Werkgroep Herziening Praktijk- en Rapportboekje voor de B-opleiding
- Werkgroep Herziening Praktijk- en Rapportboekje voor de Z.V.-opleiding
- Werkgroep Herziening Praktijk- en Rapportboekje voor de Z-opleiding
- Werkgroep inzake de Sociale Gezondheidszorg
- Werkgroep Jeugdgezondheidszorg
- Werkgroep Kraamzorg
- Werkgroep Kwaliteit van de Beroepsuitoefening
- Werkgroep medisch contract
- Werkgroep medische proeven op mensen
- Werkgroep medische revalidatie-inrichtingen
- Werkgroep Ontwerp van Wet op de verpleegkundigen
- Werkgroep Ontwerp-besluit Centrale Scholen
- Werkgroep positie verpleegkundige dienstverlening
- Werkgroep Preventie op het terrein van de Tandheelkunde
- Werkgroep Rapport van der Burg
- Werkgroep Regionale Financiering
- Werkgroep Regionalisatie Milieuhygiëne
- Werkgroep registratie verpleegkundigen
- Werkgroep Spastische kinderen
- Werkgroep Taak van de Verpleegkundige
- Werkgroep taak, verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid van de ziekenverzorgster
- Werkgroep Tandheelkundige zorg voor volwassenen
- Werkgroep Tuchtrechtspraak
- Werkgroep Universitaire Opleiding Verpleegkundigen
- Werkgroep Voorlichting van de Vaste Commissie Milieuhygiëne
- Werkgroep vraag- en aanbodontwikkeling van de huisartsenzorg
- Werkgroep wettelijke regelingen
- Werkgroep Wonen
- Werkgroepen bedrijfsgezondheidszorg/algemene gezondheidszorg
Geschiedenis van het archiefbeheer
De Wet van 18 januari 1956 vermeldt in artikel 8 dat de raad zou worden bijgestaan door een secretariaat met een secretaris en daaronder een aantal werkzame personen. Op dit secretariaatsbureau werd het archief verzameld en geordend. De secretaris (later algemeen secretaris) kan dan ook als verantwoordelijke voor het archief worden gezien.
In de praktijk was het archief van de Centrale Raad voor de Volksgezondheid ondergebracht op één en dezelfde plaats als het archief van de Gezondheidsraad. Dat is goed te zien op het schema wat is toegevoegd aan het Rapport betreffende de organisatie en formatie van het administratieve apparaat van de Gezondheidsraad/Centrale Raad voor de Volksgezondheid van februari 1961. Zie hiervoor inventarisnummer 123.
In de jaren 1956-1966 zijn regelmatig stukken van de Gezondheidsraad en de Centrale Raad voor de Volksgezondheid administratief met elkaar verward. Deze verwarring uit zich in een aantal ingekomen brieven gericht aan de Centrale Raad voor de Volksgezondheid die een ingekomen stempel hebben van de Gezondheidsraad. Verder stukken gericht aan de Gezondheidsraad die behandeld zijn door de Centrale Raad voor de Volksgezondheid en daarom opgenomen in hun codering en nummering van de stukken.
Redenen hiervoor waren het dubbele voorzitterschap van dhr. dr. J. Wester in die jaren, en dus het feit dat beide raden opereerden vanuit hetzelfde pand aan de dr. Kuyperstraat 8 (later 8 en 12) te Den Haag. Vanaf 1973 waren beide raden gehuisvest aan de J.C. van Markenlaan 5 te Rijswijk.
Inventarisnummer 113 geeft informatie over het archief en het beheer daarvan. Inventarisnummer 105 bevat een overzicht van als klapper gebruikte codenummers alsook alfabetische trefwoordenlijsten van onderwerpen.
Na de opheffing van de Centrale Raad voor de Volksgezondheid is het archief blijven staan bij de taakopvolger Nationale Raad voor de Volksgezondheid. Redenen hiervoor waren dat de secretaris moest kunnen teruggrijpen naar de informatie in de afgesloten dossiers maar ook om de geschiedenis van de raad te onderzoeken en te beschrijven.
In maart 1997, toen de naam Nationale Raad voor de Volksgezondheid al weer was veranderd in Voorlopige Raad voor de Volksgezondheid en Zorggerelateerde Dienstverlening, is het archief in beheer overgedragen aan het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en opgeslagen in het archievendepot van VWS te Steenbergen (N-Br).
In 2003 is het archief verplaatst naar het ministerie te Den Haag waar het door de medewerker semi-statisch archief is bewerkt, dat wil zeggen geordend, beschreven, de nietjes eruit gehaald, van zuur materiaal ontdaan en in deze archiefinventaris opgesteld, met als doel overbrenging naar het Nationaal Archief zodat het kan worden geraadpleegd in het kader van cultuurhistorisch onderzoek.
In 2008 heeft overbrenging naar het Nationaal Archief plaatsgevonden.
Het archief is krachtens bepalingen van de Archiefwet overgebracht.
Inhoud en structuur van het archief
Selectie en vernietiging
Bij het begin van de bewerking bevatte het archief 337 smalle archiefdozen van 9 stuks in een meter, houdende 841 mappen met een totale lengte van 371/2 meter.
Bij het selecteren op bewaren en vernietigen van de archiefstukken is de op 25 juni 2007 met nummer C/S&A/07/1578 vastgestelde Selectielijst neerslag handelingen Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Advisering in de gezondheidszorg vanaf 1945 geraadpleegd en als leidraad gehanteerd. In dit document staan genummerde handelingen omschreven.
De te bewaren archiefstukken vielen onder de nummers 21, 22, 24, 29, 31, 34, 35 en 36. De te vernietigen archiefstukken vielen onder de nummers 23, t/m 28, 30, 32, 33 en 37.
Verder zijn er vanwege het feit dat bepaalde stukken niet omschreven zijn in de bovengenoemde selectielijst archiefstukken vernietigd aan de hand van de Lijst van voor vernietiging in aanmerking komende archiefbescheiden van het Departement van Volksgezondheid en Milieuhygiëne en de daaronder ressorterende organen van 22 april 1982 (.07-.08-lijst).
Ten slotte dient te worden vermeld dat dubbelen zijn vernietigd.
Van de 11,500 meters die voor vernietiging vatbaar waren is een overzicht behouden in de archiefdocumentatie van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Aan resterend materiaal zoals dubbelen, dossieromslagen en halfgevulde dozen is 3,375 vernietigd.
Na de bewerking resteerden er 181 'Amsterdamse' (zuurvrije) archiefdozen, houdende 1000 mappen met een totale lengte van 22,625 meter.
Verantwoording van de bewerking
De in deze archiefinventaris gepresenteerde dossiervolgorde is één van algemeen naar bijzonder. De oorspronkelijke dossiervolgorde is geherstructureerd zodat onderwerpen in een bepaalde logische volgorde kwamen te staan. Per onderwerp zijn dossiers chronologisch onder elkaar gezet. De oorspronkelijke ordening van de inhoud van de dossiers is grotendeels in tact gelaten.
Slechts in een enkel geval is de inhoud van een dossier veranderd. Het betreft hier het dossier van de wettelijke regeling voor het geneeskundig schooltoezicht en schoolgeneeskundige diensten. Van dit dossier zijn er in de praktijk twee verschillende administraties geweest. Een van de Gezondheidsraad en één van de Centrale Raad voor de Volksgezondheid. Beide raden gebruikten een eigen nummering voor hun inkomende en uitgaande stukken. Voor het onderwerp van de wettelijke regeling voor geneeskundig schooltoezicht zijn echter de administraties van beide raden aangetroffen in het archief van de Centrale Raad. Bij de ordening zijn beide stukkenseries in één dossier gebracht waarbij daarom de verschillende nummerseries door elkaar lopen.
Bij de aanvang van de bewerking waren alle dozen voorzien van een archiefcode, een looptijd en een omschrijving van de doosinhoud. De inhoud van de dozen klopten met hun opschrift.
Het archief op zich was goed verzorgd en zag er goed uit.
Een aantal dossiers was dubbel aangemaakt. Deze dubbele dossiers bevatten stukken die met dezelfde nummers gestempeld waren. De dubbelen zijn verwijderd zodat er één dossier per zaak overbleef.
Ten behoeve van een goede inventarisstructuur zijn onderwerpen bijeen gebracht en de dossiers chronologisch onder elkaar gezet. Slecht voor twee gevallen is een zie-ook verwijzing gemaakt omdat zaken in een verzameldossier verweven zaten. Verzameldossiers zijn in tact gelaten.
Aanwijzingen voor de gebruiker
Openbaarheidsbeperkingen
Volledig openbaar.
Beperkingen aan het gebruik
Reproductie van originele bescheiden uit dit archief is, behoudens de algemene regels die gelden voor het kopiëren van stukken, niet aan beperkingen onderhevig. Er zijn geen beperkingen krachtens het auteursrecht.
Materiële beperkingen
Het archief kent geen beperkingen voor het raadplegen van stukken als gevolg van slechte materiële staat.
Aanvraaginstructie
Openbare archiefstukken kunnen online worden aangevraagd en gereserveerd. U kunt dit ook via de terminals in de studiezaal van het Nationaal Archief doen. Om te kunnen reserveren dient u de volgende stappen te volgen:
- Creëer een account of log in.
- Selecteer in de archiefinventaris een archiefstuk.
- Klik op ‘Reserveer’ en kies een tijdstip van inzage.
Citeerinstructie
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste éénmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Nationaal Archief, Den Haag, Centrale Raad voor de Volksgezondheid, nummer toegang 2.27.16, inventarisnummer ...
VERKORT:
NL-HaNA, Centr. Raad Volksgezondheid, 2.27.16, inv.nr. ...
Verwant materiaal
Inventarisnummers van dit archief zijn niet in kopievorm beschikbaar
2.27.15 - Inventaris van het archief van de Centrale Commissie voor de Volksgezondheid 1945-1957 (1959)