Terug naar zoekresultaten

3.330.03 Inventaris van de (dubbele) registers van de Burgerlijke Stand van de gemeenten in de provincie Zuid-Holland 1951 - 1960

Het archief bevat de dubbele registers van de burgerlijke stand, met de akten van geboorten, van huwelijk en echtscheidng en van overlijden, opgemaakt door de ambtenaren van de burgerlijke stand in de gemeenten in Zuid-Holland.
Voer een zoekterm in
VorigeVolgende

Archief

Titel

3.330.03
Inventaris van de (dubbele) registers van de Burgerlijke Stand van de gemeenten in de provincie Zuid-Holland 1951 - 1960

Auteur

CAS 574

Versie

24-10-2024

Copyright

Nationaal Archief, Den Haag
2003 cc0

Beschrijving van het archief

Naam archiefblok

Registers Burgerlijke Stand Zuid-Holland / gemeenten A-Z 1951-1960
BS Zuid-Holland 1951-1960

Periodisering

oudste stuk - jongste stuk: 1951-1960

Archiefbloknummer

37186

Omvang

6693 inventarisnummer(s) 154,00 meter

Taal van het archiefmateriaal

Het merendeel der stukken is in het
Nederlands

Soort archiefmateriaal

Normale geschreven, getypte en gedrukte documenten, geen bijzondere handschriften.

Archiefdienst

Nationaal Archief

Locatie

Den Haag

Archiefvormers

Arrondissementsrechtbank te Dordrecht Arrondissementsrechtbank te 's-Gravenhage Arrondissementsrechtbank te Rotterdam Beheerder van de Centrale bewaarplaats voor de dubbelen van de akten van de burgerlijke stand te Schaarsbergen, 1990-2000

Samenvatting van de inhoud van het archief

Het archief bevat de dubbele registers van de burgerlijke stand, met de akten van geboorten, van huwelijk en echtscheidng en van overlijden, opgemaakt door de ambtenaren van de burgerlijke stand in de gemeenten in Zuid-Holland.

Archiefvorming

Geschiedenis van de archiefvormer
De burgerlijke stand is de overheidsboekhouding betreffende de burgerlijke staat van personen en omvat voornamelijk de registers met en toegangen op akten van geboorten, huwelijken (met aantekening van eventuele echtscheiding) en overlijden in gemeenten.
Vóór 1811 geschiedde de inschrijving in kerkelijke doop-, trouw- en begraafboeken, waarvan de vereiste volledigheid, nauwkeurigheid en openbaarheid te wensen overliet. Met de inlijving door de Fransen van aanvankelijk eerst zuidelijke delen van de (Bataafse) Republiek der Nederlanden in 1795 begon de overheidsboekhouding van de burgerlijke staat van personen, met name dus die van geboorte, huwelijk en overlijden. Dit op grond van een Franse wet van 20 september 1792, die bepaalde dat de overheid en zij alleen tot de betrokken registratie bevoegd was. Na de inlijving van het Koninkrijk Holland (1806-1810) ging voorjaar 1811 de verplichte persoonsregistratie in geheel ons land van start. Een Keizerlijk Decreet van 18 augustus 1811 bepaalde dat iedereen binnen een jaar een vaste naam moest hebben.
Geschiedenis van het archiefbeheer
De registers van de burgerlijke stand worden in tweevoud bijgehouden. Het ene exemplaar blijft bij de gemeente en gaat na verloop van tijd naar het gemeente- of streekarchief/streekarchivariaat. Het andere (de 'dubbele') gaat naar de arrondissementsrechtbank en komt vandaar in het rijksarchief in de hoofdstad van de betrokken provincie terecht. Daar worden dus de dubbelen bewaard van alle registers van de burgerlijke stand uit de hele provincie.
Tot 1990 werden de dubbelen van de registers van geboorten, huwelijken (met kantmelding van echtscheidingen) en overlijden ingeleverd bij en bewaard bij de griffie van de arrondissementsrechtbanken. In dat jaar zijn de registers gecentraliseerd in een centrale archiefbewaarplaats in Schaarsbergen. Sinds 1 juli 2000 worden de na die datum daterende dubbelen, hun toegangen en latere vermeldingen opgeslagen bij de Centrale Justitiële Documentatie (CJD) te Almelo.
De verwerving van het archief
Het archief is krachtens bepalingen van de Archiefwet overgebracht.

Inhoud en structuur van het archief

Inhoud
Soorten registers van de burgerlijke stand
Als iemand wordt geboren, trouwt of overlijdt wordt daarvan een akte opgemaakt in respectievelijk de registers van de burgerlijke stand voor geboorten, huwelijken en overlijden van de betrokken gemeente. Die registers bevatten dus akten van alle geboorten, huwelijken en overlijden die in die gemeente hebben plaatsgevonden.
Van 1811-1879 waren er 4 soorten registers: een register van geboorten, van huwelijken en echtscheidingen, van huwelijksaangiften en -afkondigingen en van overlijden. Van 1879-1913 waren er 5 soorten, toen het register van huwelijksaangiften en -afkondigingen werd gesplitst. Van 1913-1935 waren er 6 soorten, met een register van huwelijkstoestemmingen er bij. In 1935 verviel het register van huwelijksafkondigingen en in 1995 de registers van huwelijksaangiften (ondertrouw) en -toestemmingen. Tenslotte bracht de invoering in 1998 van een register van geregistreerde partners het aantal weer op 4.
De registers van de burgerlijke stand bevatten akten betreffende geboorten, huwelijken, echtscheidingen en overlijden. In de marge van de akten staan soms kanttekeningen, die alleen maar verbeteringen of invoegingen van de ernaast staande tekst zijn, en kantmeldingen die - meestal ondertekend - naar een latere akte verwijzen. Voorbeelden van kantmeldingen zijn de verwijzing op een geboorteakte naar een erkenningsakte en die op een huwelijksakte naar een echtscheidingsakte.
De geboorteakte bevat de achternaam en voornamen van het aangegeven kind, de datum en het tijdstip van geboorte, het geboorteadres, alsmede de naam, het beroep en de woonplaats van de ouders en de aangever.
De huwelijksakte bevat de datum van het huwelijk, alsmede de naam, de leeftijd, het beroep en de woonplaats van de bruid en bruidegom, hun ouders en getuigen.
De overlijdensakte bevat de naam, het beroep, de leeftijd en de woonplaats (soms ook het adres) van de overledene, de datum en het tijdstip van overlijden, de naam en het beroep van de aangevers, (meestal) de naam en woonplaats van de ouders en de naam van de huwelijkspartner.
Toegangen op de registers
Reeds op 20 juli 1807, toen in ons land de burgerlijke stand nog slechts zeer plaatselijk bekend was, bepaalde een keizerlijk decreet dat jaarlijkse en tienjaarlijkse 'tafels' op de registers van de burgerlijke stand moesten worden gemaakt. In werkelijkheid waren het alfabetische indices of kortweg klappers. Deze maatregel ging bij de inlijving in 1811 voor het hele land gelden. Per Koninklijk Besluit van 12 januari 1938 werd dit decreet bevestigd en aangevuld. De ambtenaar van de burgerlijke stand werd verplicht jaarlijks vóór 1 juli over de ingeschreven akten van geboorte, huwelijk, echtscheiding en overlijden van het afgelopen jaar 4 aparte jaarlijkse tafels te maken en om de 5 of 10 jaar vijf- of tienjaarlijkse verzamelklappers. De tienjaarlijkse (tussen haakjes vijfjaarlijkse) klappers belopen de jaren 1813-1822, 1823-1832, …, 1923-1932, 1933-1940 (1933-1935, 1936-1940), 1941-1950 (1941-1945, 1946-1950), 1951-1960 (1951-1955, 1956-1960), etc. De vijfjaarlijkse klappers zijn per 1 januari 1990 afgeschaft.
Deze klappers zijn per gemeente opgemaakt en bevatten in alfabetische volgorde de namen van iedereen die in die periode in de betrokken gemeente is geboren, gehuwd, gescheiden en overleden. Achter elke naam in de klapper wordt de datum van de akte vermeld van de betrokken persoon.
U zoekt de geboorteregister van uw grootvader, [naam]. Alvorens u kunt zoeken dient u te weten in welke gemeente uw grootvader geboren is. Ook is het nodig om bij benadering het geboortejaar te weten. U kunt dan in de tien- c.q. vijfjarenklappers alfabetisch zoeken op achternaam. Bij de achternaam zit dan een aktenummer met jaartal van het desbetreffende register.
Kennisgevingen van latere vermeldingen en kantmeldingen in de registers
In de marge van akten in de registers van de burgerlijke stand is plaats voor verbeteringen en aanvullingen. Een kanttekening is alleen een verbetering. Daarentegen verwijzen de meestal ondertekende kantmeldingen naar een andere akte ('latere vermelding'), opgemaakt ter aanvulling van de gekantmelde akte. Bij beschikking van 2 november 1956 van de minister van Justitie werd via een Centraal Kantmeldingenregister geregeld dat ook in de dubbelen kantmeldingen werden geplaatst. De registers van latere vermeldingen zijn primair geordend op provincie, daarbinnen op gemeente, soort akte (geboorte, huwelijk, echtscheiding, overlijden), het jaar waarop de vermelding betrekking heeft en het nummer van de akte waarnaar de vermelding verwijst. De latere vermeldingen zijn losbladig en gezamenlijk (geboorte, huwelijk, echtscheiding, overlijden) per gemeente beschreven.
Selectie en vernietiging
Er is niet geselecteerd ter vernietiging, dus alle aangeleverde archiefbestanddelen zijn bewaard, materieel verzorgd en door beschrijving toegankelijk gemaakt. De omvang van het blok Zuid-Holland 1951-1960 is 157 meter.
Verantwoording van de bewerking
Opdrachtgever van de bewerking was de Centrale Justitiële Documentatie (CJD) van de Directie Rechtspleging van het Ministerie van Justitie. De dubbelen werden geleverd vanuit de centrale archiefbewaarplaats te Schaarsbergen.
Ordening van het archief
De indeling van de toegang op de dubbelen van de burgerlijke stand in de provincie is per blok, in dit geval blok 1951 - 1960, vervolgens op rubriek (registers van geboorten, registers van huwelijken en echtscheidingen, registers van overlijden, tienjaarlijkse/vijfjaarlijkse klappers op voornoemde registers en kennisgevingen van latere vermeldingen) en binnen de rubriek alfabetisch op gemeentenaam en tenslotte per gemeente chronologisch op jaar.

Aanwijzingen voor de gebruiker

Openbaarheidsbeperkingen
Deels openbaar, deels beperkt openbaar (B). Volgens regels Burgerlijke Stand geldt de beperking voor overlijden voor 50 jaar, huwelijk 75 jaar en geboorte 100 jaar. Voor tienjaarlijkse klappers geldt het laatste jaar als jaar van vervallen beperking.
Beperkingen aan het gebruik
Reproductie van originele bescheiden uit dit archief is, behoudens de algemene regels die gelden voor het kopiëren van stukken, niet aan beperkingen onderhevig. Er zijn geen beperkingen krachtens het auteursrecht.
Materiële beperkingen
Het archief kent geen beperkingen voor het raadplegen van stukken als gevolg van kwetsbare of slechte materiële staat.
Aanvraaginstructie
Openbare archiefstukken kunnen online worden aangevraagd en gereserveerd. U kunt dit ook via de terminals in de studiezaal van het Nationaal Archief doen. Om te kunnen reserveren dient u de volgende stappen te volgen:
  1. Creëer een account of log in.
  2. Selecteer in de archiefinventaris een archiefstuk.
  3. Klik op ‘Reserveer’ en kies een tijdstip van inzage.
Citeerinstructie
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste éénmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Nationaal Archief, Den Haag, Registers Burgerlijke Stand Zuid-Holland / gemeenten A-Z 1951-1960, nummer toegang 3.330.03, inventarisnummer ...
VERKORT:
NL-HaNA, BS Zuid-Holland 1951-1960, 3.330.03, inv.nr. ...

Verwant materiaal

Beschikbaarheid van kopieën
Inventarisnummers van dit archief zijn niet in kopievorm beschikbaar
De registers van de burgerlijke stand, beschreven in deze archieftoegang, zijn in originali beschikbaar bij de secretarieën van de gemeenten en, de oudere exemplaren, bij de gemeentelijke archiefdiensten of de archiefdiensten waarbij de gemeenten zijn aangesloten.
Afgescheiden archiefmateriaal
In 2014 zijn de registers van de gemeenten Asperen en Heukelum overgedragen aan het Gelders Archief te Arnhem. De reisters van de gemeenten Everdingen, Hagestein en Vianen zijn in dat jaar overgebracht naar Het Utrechts Archief te Utrecht.

Archiefbestanddelen