Hybride archief overbrengen

Digitaal werken en archiveren zijn bij overheidsorganisaties de laatste jaren de norm geworden. In de transitie hiernaartoe zijn vaak nog hybride archieven gevormd. Deze bestaan deels uit papieren informatie en deels uit digitale informatie.

Het overbrengen van hybride archief biedt de nodige uitdagingen. In de eerste plaats hebben papieren en digitale archieven een ander verwervingsproces met eigen (keten)afhankelijkheden. Om een hybride overbrenging goed te laten verlopen moeten beide processen optimaal op elkaar aansluiten. Dit is in de praktijk erg lastig. 
Het realiseren van de ontsluiting is een andere uitdaging. Zo is het presenteren van beide stromen in één geïntegreerde toegang een zeer arbeidsintensieve activiteit. Daarbij is de kans dat de structuren van het papieren en digitale deel van een hybride archief met elkaar overeenkomen erg klein.

Gezien de vele uitdagingen is het algemene advies om hybride archieven zoveel mogelijk volledig digitaal aan te leveren door over te gaan op vervanging. Een andere oplossing is om een splitsing te maken en het papieren en digitale deel van het archief apart over te brengen. 

Voor meer informatie over het proces van overbrengen bezoekt u onderstaande pagina’s: