Deze handreiking richt zich op de mogelijke risico’s én kansen rondom duurzame toegankelijkheid van overheidsinformatie. Als de duurzame toegankelijkheid van overheidsinformatie niet voldoende geborgd is, kan dat negatieve gevolgen hebben. En andersom: het kan positieve gevolgen hebben wanneer je overheidsinformatie wél duurzaam toegankelijk maakt. In de lijst hieronder zetten we deze kansen en risico’s op een rijtje:
Type | Risico’s Als duurzame toegankelijkheid van overheidsinformatie onvoldoende geborgd is, dan | Kansen Als duurzame toegankelijkheid van overheidsinformatie geborgd is, dan |
|---|---|---|
Besluitvorming | kunnen door het ontbreken van duidelijk metagegevensbeheer bestuurders geen goed onderbouwde besluiten nemen. | kan de overheidsorganisatie duidelijker aantonen wat ze besluit omdat de overheidsinformatie betrouwbaar en goed te interpreteren is. |
Kosten en milieubelasting | kunnen door het niet tijdig vernietigen van overheidsinformatie de opslagkosten toenemen. En daarmee de belasting voor het milieu die met deze opslag gemoeid is. | wordt er bijvoorbeeld door het ontdubbelen van gegevens en tijdige vernietiging bespaard op kosten voor opslag en het verminderen van de klimaatlast. |
Tijdverlies en moreel medewerkers | kunnen door het ontbreken van een goede zoekfunctie medewerkers onnodig veel tijd kwijt raken aan het uitvoeren van taken. Dit heeft een negatief effect op het werkplezier. | is de medewerker minder tijd kwijt aan het uitvoeren van zijn taken omdat overheidsinformatie makkelijk te vinden is. Dit bevordert het werkplezier. |
Reconstructie | wordt het door het ontbreken van betrouwbare en interpreteerbare overheidsinformatie moeilijker om verantwoording af te leggen over het handelen. | stelt het de overheidsorganisatie in staat om transparant te zijn over haar eigen handelen. Ze stelt overheidsinformatie beschikbaar aan degenen die er recht op hebben of maakt deze actief openbaar op basis van de Wet open overheid (Woo). |
Naleving informatie-wetgeving | is de organisatie door het ontbreken van (onder andere) goed toegangsbeheer minder in staat om tegemoet te komen aan de vereisten vanuit informatiewetgeving. Zoals de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO). | door onder andere tijdig te vernietigen en te zorgen voor betrouwbare informatie voldoet de overheidsorganisatie aan wet- en regelgeving als de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en BIO. |
Naleving overige wetgeving | is de organisatie minder in staat om te voldoen aan vereisten vanuit sectorale wetgeving. | is de organisatie in staat om makkelijker te voldoen aan vereisten die vanuit sectorale wetgeving gesteld worden |
Dienstverlening | kan door het niet tijdig vinden van overheidsinformatie de dienstverlening aan de burger in de knel komen. | kan de overheidsorganisatie met betrouwbare overheidsinformatie goede dienstverlening leveren. |
Vertrouwen bij burgers en ketenpartners | kan het vertrouwen bij de burgers en ketenpartners worden geschaad door onbetrouwbare overheidsinformatie beschikbaar te stellen. | kan de overheidsorganisatie verantwoording afleggen richting de burger en andere belanghebbenden en is er vertrouwen binnen een ketensamenwerking omdat gebruik wordt gemaakt van dezelfde broninformatie. |
Deze lijst is afgeleid van module 1 van het DUTO-raamwerk. Deze lijst kun je gebruiken als hulpmiddel bij het stappenplan en de quickscan.
Tip: Maak de generieke gevolgen in de lijst specifiek voor de context van jouw organisatie. Benoem bijvoorbeeld welke sectorale wetgeving alleen nageleefd kan worden als informatiebeheer op orde is.