Digitaal toegankelijk maken van de website

Gelders Archief pakte het zo aan
Foto van Rachel Westerveld van het Gelders Archief.
22 juni 2021

Alle overheidswebsites moeten vanaf september 2020 voldoen aan de richtlijnen voor digitale toegankelijkheid. Rachel Westerveld van het Gelders Archief ging deze uitdaging aan: ‘Iedereen moet begrijpelijk gebruik kunnen maken van onze faciliteiten.’

Richtlijnen als leidraad

Westerveld is uitgegaan van de richtlijnen van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid. Hierin staan vijftig criteria waaraan een website moet voldoen. Vervolgens bracht ze in kaart welke en in hoeverre de benodigde kennis aanwezig was in de eigen organisatie. Dat bleek niet het geval. ‘We hebben toen externe partijen benaderd. De partij die het prettigst en meest helder communiceerde, heel klantgericht was en snel handelde, daar zijn we mee in zee gegaan.’

Inbedden in de organisatie

Op basis van de vijftig criteria heeft het externe bureau een inspectierapport gemaakt. Westerveld: ‘Zo wisten we waar we stonden, op welke punten we nog niet voldeden en wat we konden doen om daar wel aan te voldoen. Hiervan heb ik een actielijst gemaakt, waar vanuit ik aan de slag ben gegaan. Aan de hand van het inspectierapport hebben we intern veel aanpassingen zelf kunnen doen. Van de terugkerende zaken hebben we een aantekening gemaakt met actiepunten die we in de lijn op moeten pakken. Een werkinstructie in de vorm van een checklist. Bijvoorbeeld als je een artikel plaatst, denk dan aan de volgende punten, zoals het meegeven van een alternatieve tekst aan afbeeldingen. Dit is handig voor de collega’s die wel eens teksten op onze website plaatsen. Zo blijft digitale toegankelijkheid een continue proces, en is het onderdeel van ons werk geworden.’

Puntjes op de i

De website van het Gelders Archief voldoet op dit moment aan de meeste criteria. ‘We zijn bezig met het oplossen van de laatste punten die nog openstaan. Dit hebben we vermeld in de verplichte toegankelijkheidsverklaring.’

Nog een laatste tip?

‘Bied de mogelijkheid aan je websitebezoekers om contact op te nemen over onderdelen van je website die nog niet digitaal toegankelijk zijn. En als je een nieuwe website bouwt, zorg dat je weet waar je op moet letten. Dus bijvoorbeeld op contactformulieren, kleuren, taalinstellingen, navigatie, taalgebruik en audiovisuele ondersteuning. Bekijk ook zeker de website digitoegankelijk.nl. Hierop staat veel nuttige informatie.’

Lees het volledige interview op de best practice-pagina op kia.pleio.nl