Terug naar zoekresultaten

2.15.84 Inventaris van het archief van de Directie Analyse en Onderzoek van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, (1976) 1994-2001 (2002)

Voer een zoekterm in
VorigeVolgende

Archief

Titel

2.15.84
Inventaris van het archief van de Directie Analyse en Onderzoek van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, (1976) 1994-2001 (2002)

Auteur

Doc-Direkt

Versie

06-04-2022

Copyright

Nationaal Archief, Den Haag
(c) 2015 cc0

Beschrijving van het archief

Naam archiefblok

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Directie Analyse en Onderzoek
SoZa / Analyse en Onderzoek

Periodisering

archiefvorming: 1994-2001
oudste stuk - jongste stuk: 1976-2002

Archiefbloknummer

S44

Omvang

1464 inventarisnummer(s)

Taal van het archiefmateriaal

Het merendeel der stukken is in het.
Nederlands

Soort archiefmateriaal

Normale geschreven, getypte en gedrukte documenten. Bevat tevens digitale dragers.

Archiefdienst

Nationaal Archief

Locatie

Den Haag

Archiefvormers

Directie Analyse en Onderzoek, , 1994-2001

Samenvatting van de inhoud van het archief

Het archief bevat stukken die betrekking hebben op het ontwikkelen, onderhouden en toepassen van instrumenten die gebruikt worden voor zowel beleids- als kwantitatieve analyses en onderzoek binnen het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Daarnaast bevat het archief voornamelijk onderzoeksrapporten op de verschillende beleidsterreinen van het ministerie als ook stukken die het ontwikkelen van beleid voor de ondersteuning van de informatievoorziening in het primaire beleidsproces beschrijven.

Archiefvorming

Geschiedenis van de archiefvormer
De Directie Analyse en Onderzoek (A&O) werd in 1994 ingesteld en was verantwoordelijk voor:
  • het ontwikkelen van beleid met betrekking tot het verlenen van ondersteuning bij de beleidsinformatievoorziening (data) door middel van het inventariseren van de informatiebehoefte en het toegankelijk maken van beleidsinformatie;
  • het ontwikkelen van beleid met betrekking tot en het verlenen van ondersteuning bij de beleidsinformatievoorziening via onderzoek door middel van het inventariseren van de onderzoeksbehoeften en het coördineren, programmeren, (doen) uitvoeren en begeleiden van beleid onderbouwend en -evaluerend onderzoek, alsmede het inventariseren en toegankelijk maken van dergelijk onderzoek;
  • het zorgdragen voor het ontwikkelen, onderhouden en toepassen van indicatoren;
  • het verzorgen van kwantitatieve analyses en het doorrekenen van de effecten van beleidsvoornemens;
  • het zorgdragen voor het ontwikkelen, onderhouden en toepassen van (integrale) ramingsmodellen en (integrale) kaders voor kwantitatieve beleidsanalyses.
Als specifieke bevoegdheden kreeg de directeur A&O:
  • het nemen van besluiten over en het vaststellen en ondertekenen van stukken die betrekking hebben op overeenkomsten met betrekking tot onderzoek en beleidsinformatievoorziening ten behoeve van de Directie A&O en andere directies van het ministerie. De onderzoekingen betreffen het gehele taakgebied van het ministerie, zoals arbeidsmarkt, bijstandszaken (sociale voorzieningen), sociale verzekeringen, arbeidsomstandigheden, arbeidsverhoudingen, emancipatie en millenniumproblematiek.
Organisatorisch bestond de Directie A&O uit een directeur, een bureau bedrijfsvoering, twee afdelingen raming & analyse I en II, een afdeling Informatie & Statistiek en een afdeling Onderzoek.
Bij de herinrichting van het ministerie in 1994 was er voor gekozen alle onderzoeksopdrachten bij de directeur Analyse en Onderzoek neer te leggen. Dit bleek in de praktijk niet wenselijk.
Vandaar dat in 1997 een scheiding werd aangebracht tussen:
  • onderzoek en het inhuren van externen voor de directe uitvoering van het beleid gekoppeld aan de taak van de verschillende directies,
  • en directie overstijgend onderzoek dat geheel SZW aangaat, en waarvoor de centrale taak van de Directie A&O noodzakelijk is.
In 1999-2000 werden de taken van de Directie A&O geherformuleerd en was deze als volgt ingericht:
  • Afdelingen Raming en Analyse I en II
    • het verzorgen van kwantitatieve analyses en het doorrekenen van de effecten van beleidsvoornemens;
    • het zorgdragen voor het ontwikkelen, onderhouden en toepassen van indicatoren en daarover adviseren.
  • Afdeling Beleidsinformatie en Statistiek
    • het ontwikkelen van beleid met betrekking tot het verlenen van ondersteuning bij de beleidsinformatievoorziening (data) door middel van het inventariseren van de informatiebehoefte, zo nodig beschikbaar maken van informatiebestanden en het toegankelijk maken van beleidsinformatie;
    • het zorgdragen voor het ontwikkelen, onderhouden en toepassen van (integrale) ramingsmodellen en (integrale) kaders voor kwantitatieve beleidsanalyses.
  • Afdeling Onderzoek
    • het ontwikkelen van beleid met betrekking tot en het verlenen van ondersteuning bij de beleidsinformatievoorziening via extern onderzoek door middel van het inventariseren van de onderzoeksbehoeften en het coördineren, programmeren, (doen) uitvoeren en begeleiden van beleid onderbouwend en -evaluerend onderzoek, alsmede het inventariseren en toegankelijk maken van dergelijk onderzoek en daarover adviseren.
  • Projectbureau Gegevensverkeer
    • de coördinatie van projecten gegevensverkeer en informatie- en communicatietechnologie- (ICT-)-ontwikkeling in de kolommen sociale zekerheid en arbeidsbemiddeling, voor zover behorend tot de verantwoordelijkheden van de Directie A&O;
    • regiefunctie SZW op het terrein gegevensverkeer en ICT in de kolommen sociale zekerheid en arbeidsbemiddeling, voor zover behorend tot de verantwoordelijkheden van de Directie A&O.
  • Bureau Bedrijfsvoering
    • het hoofd van het Bureau Bedrijfsvoering is verantwoordelijk voor alle PIOFAH-taken binnen de directie.
Op 1 januari 2002 werd de directie Analyse en Onderzoek opgeheven en werden de taken grotendeels overgenomen door de Directie Ramingen en Analyse.
Bronnen:
  • Algemeen organisatie en mandaatbesluit SZW 1995 (Staatscourant 1995, nr. 100)
  • Wijzigingsbesluit Algemeen organisatie en mandaatbesluit SZW 1995 (Staatscourant 1997, nr. 209 / pag. 10)
  • Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit Directie Analyse & Onderzoek 2000 (Staatscourant 13 oktober 2000, nr. 199)
  • Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit SZW 2002 (Staatscourant, 7 januari 2002, nr. 4).
Geschiedenis van het archiefbeheer
Het archief van de Directie Analyse en Onderzoek, 1994-2001, is in eigen beheer gevormd en is vanuit het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in afwachting van bewerking in opslag genomen bij de Centrale Archief Selectiedienst (CAS). Het archief was geordend op de door SZW gebruikte archiefcode en bestond voor een klein gedeelte uit beleidsstukken en voor het overgrote deel uit uitvoeringsstukken. De uitvoeringsstukken hadden merendeels betrekking op onderzoeksrapporten die onder de code 07.1456/-8.4822 waren geplaatst. Vanaf ongeveer 2000 werden er op de dozen ook trefwoorden gebruikt voor het toegankelijk maken van de onderzoeksrapporten.
Vanwege het ontbreken van dossierinventarissen kon niet met zekerheid vastgesteld worden dat het volledige archief over de periode 1994-2001 ter bewerking bij de CAS was aangeboden. En het was niet bekend of in het verleden in dit bestand al geselecteerd was.
Het archief is in 2015 door Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid overgebracht naar het Nationaal Archief, krachtens artikel 12 van de Archiefwet 1995
De verwerving van het archief

Inhoud en structuur van het archief

Inhoud
Het archief bevat archiefbescheiden gevormd door de Directie Analyse en Onderzoek en heeft betrekking op ondersteuning van het beleidsinformatievoorzieningsbeleid en het (doen) uitvoeren en begeleiden van beleid onderbouwend en -evaluerend onderzoek van de directies van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Selectie en vernietiging
Voor de bewerking van het archief van de Directie Analyse en Onderzoek is gebruik gemaakt van de volgende selectielijsten van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid:
  • [015] Selectielijst voor neerslag van handelingen op het beleidsterrein Rijksbegroting over de periode 1945-2000 (Stcrt. 2005, nr. 62)
  • [024] Selectielijst voor neerslag van handelingen op het beleidsterrein arbeidsomstandigheden vanaf 1940. (Stcrt. 2000, nr. 234)
  • [046] Selectielijst voor neerslag van handelingen op het beleidsterrein Voorlichting van de rijksoverheid, over de periode 1945 -. (Stcrt. 2007, nr. 112)
  • [047] Selectielijst voor neerslag van handelingen op het beleidsterrein Inkomens- en arbeidsvoorwaardenbeleid over de periode vanaf 1945. (Stcrt. 2007, nr. 34)
  • [066] Selectielijst voor neerslag van handelingen op het beleidsterrein Sociale Verzekeringen over de periode [1940] 1945 –2003. (Stcrt. 2002, nrs. 85, 86 en 87 en geactualiseerd bij Stcrt 2003, nr. 101)
  • [072] Selectielijst voor neerslag van handelingen op het beleidsterrein Arbeidsverhoudingen over de periode 1945-1994 (Stcrt. 2002, nr. 70, en gerectificeerd bij Stcrt. 2003, nr. 39)
  • [075] Selectielijst voor neerslag van handelingen op het deelbeleidsterrein formatiebeleid, arbeidsmarktbeleid en personeelsontwikkeling en mobiliteit over de periode 1945-1996. (Stcrt. 2001, nr. 201, rekening houdend met wijzigingen bij Stcrt. 2007, nr. 225 en gerectificeerd bij Stcrt. 2007, nr. 245)
  • [088] Selectielijst voor neerslag van handelingen op het beleidsterrein bezitsvorming over de periode 1945-1994. (Stcrt. 2001, nr. 89)
  • [089] Selectielijst voor neerslag van handelingen op het beleidsterrein Sociale Voorzieningen, over de periode 1940-2004 (Stcrt. 2001, nr. 39 en geactualiseerd bij Stcrt. 2006, nr. 72)
  • [092] Selectielijst voor neerslag van handelingen op het beleidsterrein Overheidsinformatievoorziening over de periode 1945–1999 (Stcrt. 2003, nr. 202)
  • [113] Selectielijst voor neerslag van handelingen op het beleidsterrein Coördinatie Integratiebeleid Minderheden over de periode 1978–1999 (Stcrt. 2004, nr. 69)
  • [131] Selectielijst voor neerslag van handelingen op het beleidsterrein Emancipatie en gelijke behandeling over de periode vanaf 1965. (Stcrt. 2003, nr. 236)
  • [134A] Selectielijst voor neerslag van handelingen op het beleidsterrein Arbeidsvoorzieningenbeleid over de periode vanaf 1945. (Stcrt. 2005, nr. 9)
  • [143] Selectielijst voor neerslag van handelingen op het beleidsterrein Organisatie van de Rijksoverheid over de periode 1945–1999. (Stcrt. 2005, nr. 245). Rekening houdend met de actualisatie bij Stcrt. 2007, nr. 12
  • [168] Basisselectiedocument voor de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de onder hem ressorterende actoren op het deelbeleidsterrein van personeelszaken, t.w. het personeelsdossier (Stcrt. 2007, nr. 225), rekening houdend met de gepubliceerde rectificatie bij Stcrt. 2007, nr. 245
De archiefstukken die voor vernietiging in aanmerking kwamen, 55 meter, zijn na verkregen toestemming van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, afgevoerd door Van Gansewinkel BV en daar op de gebruikelijke wijze vernietigd.
Aanvullingen
Voor dit archief worden geen aanvullingen verwacht.
Verantwoording van de bewerking
Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft de Centrale Archief Selectiedienst opdracht gegeven de archiefbescheiden betreffende de Directie Analyse en Onderzoek, 1994-2001, in goede, geordende en toegankelijke staat te brengen opdat deze archieven kunnen worden overgebracht naar het Nationaal Archief.
Voor de bewerking van het archief werd een archiefbewerkingsplan samengesteld dat de basis vormt voor de bewerking. In het plan, dat werd goedgekeurd door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en het Nationaal Archief, zijn afspraken met betrekking tot de selectie, ontsluiting, materiële verzorging en de overbrenging geregeld.
De begincesuur voor deze toegang is het jaar 1994. De eindcesuur is gelegen in het jaar 2001. In deze toegang is een aantal archiefbescheiden opgenomen, waarvan de datering niet binnen de archiefblokperiode vallen.
Bij aanvang van de bewerking bestond het archief uit 117,5 meter. Na bewerking hiervan is in totaal 52 meter archief voor bewaring overgebleven. De archiefstukken die voor bewaring in aanmerking kwamen zijn overgedragen aan het Nationaal Archief.
Ten behoeve van de overbrenging naar het Nationaal Archief dient het archief onder andere te voldoen aan de eisen met betrekking tot de duurzaamheid van archiefbescheiden zoals vastgelegd in de Archiefregeling 2009. Concreet betekent dit dat de volgende stappen zijn uitgevoerd:
  • alle ijzerwerk (paperclips, nietjes, hechtmechanieken e.d.) is verwijderd;
  • foto's, lichtdrukken en andere materialen die aan sterkere chemische reacties dan goed papier onderhevig zijn, zijn voorzien van afzonderlijke four flaps;
  • omslagen, archiefdozen en etiketten voldoen aan de ICN-kwaliteitseis.
Ordening van het archief
Het eindresultaat van de bewerking is een klassieke toegang. De toegang is zoveel mogelijk conform het archiefbewerkingsplan ingedeeld. Deze (Sub)rubrieken zijn onderverdeeld in subrubrieken welke geordend zijn van algemeen naar bijzonder. Binnen de subrubrieken zijn de beschrijvingen chronologisch geordend en waar wenselijk in reeksen ondergebracht.
De dossiers met betrekking tot het (doen) uitvoeren en begeleiden van beleid onderbouwend en -evaluerend onderzoek van de SZW-directies zijn op de volgende wijze ingedeeld:
  • algemeen
  • opdrachtverlening en rapportages
    1. reeks opdrachtverlening
    2. reeks rapportages
  • overige
In de toegang zijn veel reeksen opgenomen waarbij de eenheden elkaar in datering overlappen. Bij de bewerking is zo veel mogelijk geprobeerd dit te voorkomen, maar vanwege de omvang de dossiers was dit niet altijd mogelijk.

Aanwijzingen voor de gebruiker

Openbaarheidsbeperkingen
Volledig openbaar.
Beperkingen aan het gebruik
Reproductie van originele bescheiden uit dit archief is, behoudens de algemene regels die gelden voor het kopiëren van stukken, niet aan beperkingen onderhevig. Er zijn geen beperkingen krachtens het auteursrecht.
Materiële beperkingen
Het archief kent geen beperkingen voor het raadplegen van stukken als gevolg van slechte materiële staat.
Aanvraaginstructie
Openbare archiefstukken kunnen online worden aangevraagd en gereserveerd. U kunt dit ook via de terminals in de studiezaal van het Nationaal Archief doen. Om te kunnen reserveren dient u de volgende stappen te volgen:
  1. Creëer een account of log in.
  2. Selecteer in de archiefinventaris een archiefstuk.
  3. Klik op ‘Reserveer’ en kies een tijdstip van inzage.
Citeerinstructie
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste éénmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Nationaal Archief, Den Haag, Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Directie Analyse en Onderzoek, nummer toegang 2.15.84, inventarisnummer ...
VERKORT:
NL-HaNA, SoZa / Analyse en Onderzoek, 2.15.84, inv.nr. ...

Verwant materiaal

Beschikbaarheid van kopieën
Inventarisnummers van dit archief zijn niet in kopievorm beschikbaar
Verwante archieven
  • Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid: Directoraat-Generaal voor Algemene Beleidsaangelegenheden en daaronder ressorterende diensten en commissies, (1950) 1980-1994 (1996), nummer toegang 2.15.47
  • Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid; Bureau Programma Ondersteuning 1995-2001, nummer toegang 2.15.87
  • Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid: College van Toezicht Sociale Verzekeringen CTSV) , 1995-2001, nummer toegang 2.15.93
  • Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid: Directie Sociale Verzekeringen (SV) en taakvoorgangers, 1990-2001, nummer toegang 2.15.96
  • Stafafdeling Beleidsontwikkeling (en –planning), 1975 - 1989 en de Directie Financieel-Economisch Beleid en Onderzoek en taakvoorganger, 1982 - 1994 van het Directoraat-Generaal Sociale Zekerheid en taakvoorganger van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheden, nummer toegang 2.15.91

Archiefbestanddelen