Niet raadpleegbaar
Het is aannemelijk dat de meeste foto’s gemaakt zullen zijn in Maassluis en Rotterdam. Datering ca 1910-1930
Levie Coltof (1861-1928) was een joodse fotograaf. Na gewerkt te hebben in Hoogezand (tot 1878) en als slager in Oude Pekela (tot 1885) was hij vanaf 1911 werkzaam in Maassluis. Eerst als godsdienstleraar, daarna als fotograaf. Op de carte-de-vistes van zijn studio staat 'L. Coltof & Co., Weg F 53, Maassluis'. Vervolgens was hij werkzaam als fotograaf in Rotterdam (1911 – 1924) en in Den Haag (1924 – 1928). Hij was de vader van Abraham Colthof (1886-1942) die ook fotograaf van beroep was. Abraham kwam tijdens de Tweede Wereldoorlog om in Auschwitz. Op hun foto’s zien we veel werklieden (in het bijzonder kuipers) en schepen in de haven van Maassluis, scheepswerven, straatbeelden en foto’s van muurreclames met opschrift ‘Fotografie L. Coltof & Co. Weg F53’.
Herkomst onbekend
Niet raadpleegbaar
Schenking door dhr. d. Legger, Wageningen, december 2020
Schenking door mw Bruggeman-Tóth, Alphen a/d Rijn, januari 2021
Henri Christaan van Bergen werd geboren 7 feb. 1879 te Delft en overleed op 3 feb. 1955 te Den Haag. Hij trouwde in 1906 met Johanna Christina Schönstedt (21 mei 1881 Buitenzorg- ?jan. 1975(?) Den Haag). Uit het huwelijk werden twee kinderen geboren: Christina Huiberta van Bergen-van Bergen (1908-?) en Annie Elisabeth Constance Glaser-van Bergen (1914-?), beiden inmiddels overleden. H.C. van Bergen behaalde Akte Lager onderwijs 19 juli 1897, Akte Hoofdonderwijzer 8 juli 1900, Akte schoolonderwijs Frans 20 aug. 1901. Was werkzaam in het onderwijs te Delft 1898-1901. Daarna Gouvernementsonderwijzer in Djokja tot in elk geval 1906 (jaar van huwelijk). Na 1906 werkte hij als Inspecteur bij het Inlandsch Onderwijs Nederlands-Indië.
Woonplaatsen daarna: Delft (rond 1920), Soerabaya (rond 1922-1925), Bilthoven (datum?), Den Haag tot 1955.
De heer Van Bergen was ook werkzaam als docent Maleis en schreef samen met F. Engler een Voorstel tot moderniseering van het Nederlandsch. Hij was heel lang zeer actief in de theosofische beweging, verdiepte zich in de Javaanse cultuur en talen waaronder Soendanees. Wat betreft familierelaties: hij had drie broers en drie zusters. Er waren (familie)contacten met de families Molijn, Van Noorden en Nienhuis
Niet raadpleegbaar
Niet raadpleegbaar
Niet raadpleegbaar
Niet raadpleegbaar
Niet raadpleegbaar
Niet raadpleegbaar
Niet raadpleegbaar
Niet raadpleegbaar
Niet raadpleegbaar
De Economic Cooperation Administration (ECA) was een Amerikaanse overheidsdienst opgezet in 1948 om de besteding van Marshallhulpgelden te begeleiden. De ECA had een kantoor in de hoofdstad van elk van de zestien landen die participeerden in het Marshall Plan om de (uitvoering van de) ‘Marshall Plan development projects’ in ieder Europees land te administreren. De ECA werd in 1951 opgeheven en opgevolgd door de Mutual Security Agency .
Schenking door U. Postma, Bedum, maart 2021
Niet raadpleegbaar
Herkomst onbekend
Losse daglichtdrukken (10 stuks)
De maker van de dia’s en foto’s, Hugo Hillenaar, werkte als aalmoezenier bij de Nederlandse Marine te Curaçao. Fotograferen is zijn favoriete hobby. Eén of twee dagen na de staking en opstand wordt hij per Jeep rondgeleid door mariniers in Willemstad. Tevens wordt hij in een marine-helikopter rondgevlogen boven de verwoestingen van de stad.
Schenking dhr en mw Martin en Anneke Hillenaar, Nijmegen, 19 april 2021
Hugo Cornelus Hillenaar: geboren op 15 september 1927 te Vlaardingen, overleden op 8 juli 1979 te Middelburg. Volgt een opleiding tot priester in Sint Michielsgestel en aan het seminarie te Haaren. Tot priester gewijd in Den Bosch op 30 mei 1953. Krijgt als beroep vloot-aalmoezenier. Van begin 1969 tot eind 1970 werkzaam in Curaçao, Landhuis Ascencion, als hoofd opleiding geestelijke verzorging. Hij was een hartstochtelijk amateurfotograaf. Het overige fotografische werk van de heer Hugo Hillenaar is helaas enkele jaren na zijn overlijden weggegooid.
Na zijn overlijden is zijn fotocollectie in bezit gekomen van zijn broer, de heer Martin Hillenaar, die samen met zijn echtgenote Anneke Hillenaar eind jaren ’60 ook op Curaçao woonde. Naar aanleiding van de berichtgeving in de media over de 50-jarige herdenking van de staking en opstand hebben zij contact laten zoeken met het Nationaal Archief. De dia’s zijn bijzonder omdat ze in kleur zijn en voor zover bekend zijn er geen andere kleurenfoto’s van de verwoestingen (wel bewegend beeld). De heer en mevrouw Hillenaar hebben de auteursrechten overgedragen aan het Nationaal Archief maar hechten aan naamsvermelding van de fotograaf bij opname van het materiaal in publicatie
Niet raadpleegbaar
Anonieme schenking, april 2021
Niet raadpleegbaar
Schenking mw M. Hallegraeff, Zoetermeer, april/mei 2021
Niet raadpleegbaar
Schenking mw H. Monteban, Amerongen, mei 2021
Niet raadpleegbaar
De foto’s zijn per stuk gestoken in een mapje met op de voorzijde de opdruk ‘foto-handel a.m.a. susan, regentesseplein’. De fotostudio van Arie Matthijs Abraham Susan (1880-1948) was gevestigd op de Regentesselaan 195 te Den Haag en had later ook filialen aan de Willem de Zwijgerlaan 28, het Regentesseplein en de Dierenselaan71-73.
De foto’s zijn afkomstig uit de nalatenschap van de heer J.W. Maassen. Zijn naam staat in potlood op een van de envelopjes. Betreft beelden van de verwoestingen, mensen op straat temidden van de ruïnes en (opruim?)werkzaamheden. In een aantal gevallen is met potlood de plaats op de foto ook beschreven. Datering: mei 1940 of later.
Schenking door mw A. van Doorne-Maassen, Amersfoort, oktober 2021
Niet raadpleegbaar
Aangeboden aan Johanna Schurink.
Herkomst onbekend: depotvondst 2015
Niet raadpleegbaar
Herkomst onbekend: depotvondst 2022.
Niet raadpleegbaar
- interieur werkplaats voor houtbewerking
- ongeval met stoomtram
- stereofoto van de verplaatsing van een gebouwtje met een drijvende bok
Herkomst onbekend: depotvondst 2022.
Niet raadpleegbaar
Schenking J.L. Cannegieter te Wageningen, kleindochter van Anton Tummers (2021).
Anton Tummers en Oliveira Bode woonden van 1909 tot 1923 in Makassar.
Het werk van Hans Sas is van hoge kwaliteit en interessant omdat het door de thematiek – het landschap (in het bijzonder dat in Groningen), het agrarische bedrijf en het agrarisch leven – mooi aansluit bij veel andere landschaps- en boerenfotografie in de collectie: bijvoorbeeld die van fotografen als Charles Breijer, Aart Klein, Cas Oorthuys, Paul C. Pet, Dolf Toussaint en vele anderen. Daarmee staat het werk in een lange traditie.
Tot begin jaren ‘90 waren er heel wat fotografen die zich specialiseerden in beeld dat gebruikt werd in de land- en tuinbouwvoorlichting. Er was een reeks bladen dat daarover publiceerde zoals Agrarisch Dagblad, De Boerderij, Boer en Tuinder, Oogst, Nieuwe Oogst, De Zelfkazer, Landbouwmechanisatie, Friesch Landbouwblad, Vakblad Bloemisterij en Zuivelzicht. Dit soort vakbladen kwam minimaal wekelijks uit voor de groep van meer dan 150.000 agrariërs. Na de Tweede wereldoorlog bestond die groep aanvankelijk nog uit zo’n 400.000 mensen. Met het krimpen van deze beroepsgroep nam ook de markt voor dit soort gespecialiseerde tijdschriften af, net als die voor gespecialiseerde fotografen. De opkomst van digitalisering en digitale fotografie zette de vergoedingen voor fotografen onder druk; redacties stuurden hun redacteuren op pad met een digitale camera en begonnen zelf foto’s te maken. Fotograaf Hans Sas is altijd bezig gebleven met het thema van het landschap, agrarische bedrijven en de mensen die deze bedrijven runnen. Aan de hand van zijn werk kan daarvan ook een recent beeld worden gegeven.
Fotograaf Hans Sas (geboren 1941) heeft een selectie van zijn werk geschonken, bestaande uit in totaal 64 afdrukken
Schenking mw M. van de Kamp, Den Haag, maart 2022
De Amsterdamse advocaat Jacques Wijsman (1889-1921) werd op oudejaarsavond 1921 in de trein van Amsterdam naar Den Haag vermoord maar de zaak werd nooit opgelost.
Omdat zowel Jacques Wijsman als zijn zuster geen kinderen had, eindigden de laatste familiepapieren en foto’s bij een nicht van zijn moeder, Wilhelmina Sack. Via haar kleinzoon Christiaan van Heteren werden deze geschonken aan Maartje van de Kamp, archiefspecialist bij het Nationaal Archief, die een documentaire over deze zaak maakte. Zij schonk ze aan het Nationaal Archief als aanvulling op genoemde archieven.
Niet duidelijk of dat visistekaartje bij de enveloppe hoort
Behalve vier kleurenafdrukken (formaat 8.5x8.5, gedateerd in witte rand met stempel jun. 1967) zijn het verder allemaal zwart/wit afdrukken. Sommige zijn op de achterzijde handmatig genummerd.
Schenking door de heer J.G. Majoor, Sneek, januari 2022
Ingevolge het statuut van het koninkrijk der Nederlanden van 8 februari 1954 werd Suriname autonoom. Eén van de in het statuut vermelde gemeenschappelijke aangelegenheden van het koninkrijk was de defensie van het land. Er werd bepaald dat de handhaving van de onafhankelijkheid en de verdediging van Suriname een koninkrijks aangelegenheid was. Dit hield dus in dat Suriname geen leger of vloot zou hebben waarover het naar eigen goeddunken kon beschikken. De troepenmacht bleef onder de bevoegdheden van het ministerie van Defensie vallen. De organisatie die op 11 augustus 1959 tot stand kwam bleef behoudens kleine wijzigingen en verschuivingen tot de onafhankelijkheid dezelfde toen de Surinaamse krijgsmacht (S.K.M.) de taken van de TRIS overnam en deze werd opgeheven. De troepenmacht hield zich de laatste jaren voornamelijk bezig met civiele bezigheden zoals het begeleiden van wetenschappelijke expedities, het in kaart brengen van Suriname, het verschaffen van geneeskundige zorg, het in stand houden van wegen, het bouwen van recreatieruimtes en klinieken en het verlenen van steun bij sportwedstrijden.
Het fotoalbum is van Hanny Boers (Amsterdam 1923 - Den Haag 1992). Het is een verslag van de reis die ze maakte met haar jongere zus, Eveline Boers (Amsterdam 1926 - Den Haag 2021) door Europa. Het bevat kiekjes van Parijs, Madrid, Toledo en een onbekende kustplaats. Hanny en Eveline waren beide aanwezig op de Dam op 7 mei 1945 toen het bevrijdingsfeest daar eindigde in een schietpartij. Hun reis moet kort na de oorlog geweest zijn. We zien beelden van vrij lege steden, bezienswaardigheden, straatbeelden, pleinen, terrassen, een stierengevecht in een arena en de zussen poserend op een dakterras in nieuwe jurken. Aan het eind van de reis verbleven ze ergens aan de kust waar een van hen wordt gefotografeerd terwijl ze met (Spaanse?) mannen over het strand flaneert. De meeste foto’s in dit album zijn vermoedelijk door Eveline genomen. In het album zitten enkele goed gelukte en meer artistieke opnames. Het album laat een stuk geschiedenis zien zoals we niet vaak vastgelegd zien in de officiële geschiedschrijving. In dit tijdperk waren vrouwen feitelijk voor alles aan mannen gebonden. De foto’s geven een heel andere indruk: twee jonge vrouwen, samen op reis in een net bevrijd Europa. Hoewel beide zussen zich later levenslang aan een partner zouden verbinden, bleven ze veel waarde hechten aan hun eigen ruimte en activiteiten.
Schenking door mw M. Boers, Den Haag, 26 april 2022
Hanny en Eveline kwamen uit een Amsterdams gezin van zes kinderen, vier zussen en twee broers, die allemaal een avontuurlijk leven leidden. Hanny woonde en werkte in Rio de Janeiro, Londen, Moskou en Brussel, als secretaresse in diplomatieke dienst. Daar onmoette ze haar echtgenoot, Jaap van der Lee (1918-2013), oudoom van de schenker. Ze trouwden in 1962. Van der Lee was werkzaam bij de Europese Commissie (landbouw, dekolonisatie) en daarna als burgemeester van Dordrecht en Eindhoven en bij de Raad van State. Hanny was in al die functies zijn sociale gezicht, steun en toeverlaat. Ze hadden geen kinderen. Eveline trouwde in 1955 met mijningenieur Ton Verbiest. Ze verhuisden naar het toenmalige Belgisch-Congo. Nadat op 30 juni 1960 de soevereiniteit werd overgedragen aan de Republiek Congo, keerden ze - via Brussel, waar Hanny inmiddels woonde – terug naar Nederland. Eveline en Ton kregen vijf kinderen.
Schenking door Ronald Bos, Zoetermeer, 31 mei 2022
Op een van de foto’s staat met ballpoint geschreven ‘Den Haag – Abortus Demonstratie ’81. De foto’s zijn gemaakt door de schenkster die destijds als medeorganisator en mededemonstrant hierbij betrokken was. Haar toelichting luidt: <De bezetting van het Binnenhof gebeurde door vrouwen die met bussen uit het hele land daarvoor naar Den Haag waren gekomen. Vanaf 7u ’s ochtends waren alle ingangen van het Binnenhof bezet – tot en met die van de fietsenkelder toe. Daardoor konden de telefonistes niet de fietsenkelder in en was het Binnenhof tot 10u ’s ochtends ook telefonisch niet bereikbaar. Ook Kamervoorzitter Dolman mocht er niet in. Hij wilde door de rij demonstranten voor de hoofdingang heen dringen, maar kreeg te horen: ‘Nee meneer, het is bezet’. Ik was destijds ombudsvrouw bij de landelijke stichting Ombudsvrouw (m.b.t. gelijke behandeling van vrouwen op de arbeidsmarkt). Ons kantoor was destijds op de Van Boetzelaerlaan in Den Haag. De datum van de Binnenhofbezetting was 28 april 1981. Dat maak ik op uit de tekst bij een krantenfoto van Hedy d’Ancona, die op die dag de nieuwe abortuswetgeving moest verdedigen in de Eerste Kamer. De kans dat de wet zou worden tegengehouden door christelijke partijen was aanwezig.
Schenking door mw M. Kirkels, Leiden, september 2022