Bepalen archiveringsmethode

Informatieblad archiveren chatberichten

Er bestaan een aantal mogelijkheden om chatberichten te archiveren. Deze mogelijkheden gaan uit van het veiligstellen van chatberichten door ze te verplaatsen van de berichtenapp naar een door de organisatie beheerde omgeving. Momenteel zijn er namelijk nog geen best practices bekend die rechtstreeks archivering in of via de berichtenapp zelf (het werksysteem) mogelijk maken. 
En anders dan bij email of ander informatiesystemen zijn berichtenapps geen eigendom van de overheid. Het is daarom niet mogelijk om ontwerp- en beheerkeuzes te maken omtrent de berichtenapps zelf.

Door verplaatsing naar een beheerde omgeving kan de duurzame toegankelijkheid van de chatberichten geborgd worden. Duurzame toegankelijkheid wil zeggen dat de informatie vindbaar, beschikbaar, leesbaar interpreteerbaar en betrouwbaar moet zijn voor zolang als nodig.

Spanningsveld interpreteerbaarheid en betrouwbaarheid

Bij duurzame toegankelijkheid van chatberichten speelt expliciet het probleem tussen interpreteerbaarheid en betrouwbaarheid. Dit is van toepassing op alle archiveringsmogelijkheden die er zijn voor chatberichten. 
Omdat de informatie, en de context waarbinnen deze ontstaan is, alleen begrijpelijk is voor derden als er duiding aan gegeven wordt. Maar die duiding moet niet de content veranderen, en daarmee de betrouwbaarheid aantasten.

Alles uitklappen

In tegenstelling tot documenten of e-mail bestaat bij chatgesprekken geen structurering door bijv. een onderwerpregel. Ook de optie van een koppeling van meerdere gerelateerde berichten aan elkaar via een thread, zoals bij e-mail het geval is, ontbreekt bij chatberichten.   
Bovendien vinden chatgesprekken vaak plaats na andere mondelinge of schriftelijke communicatie. Een chatgesprek kan bijvoorbeeld als volgt verlopen:

A: Ben jij akkoord met het voorstel van Pietje? Kunnen we op deze manier aan de slag?
B: Ja, ik wil alleen wel dat de laatste alinea aangepast wordt zoals eerder besproken.
A: Doen we, en ik geef aan het team door we een go hebben.

Bij dit voorbeeld is er sprake van een besluit dat via het chatgesprek genomen en gecommuniceerd wordt. Voor de gesprekspartners A en B is het op dat moment duidelijk waar het besluit betrekking op heeft. Maar voor derden is dat moeilijk te duiden zonder nadere informatie. 

De context en duiding van waarop een chatbericht, of (deel)conversatie betrekking heeft is daarom van belang voor de interpreteerbaarheid van het gesprek. Die duiding kan echter alleen door de gesprekspartners gegeven worden en vergt aanvullende maatregelen. Dat brengt een administratieve werklast met zich mee. 

Ook is er risico op aantasting van de betrouwbaarheid in de vorm van authenticiteit: er wordt een nog niet eerder aanwezige start- en stopmoment aangebracht in een doorlopend gesprek om het onderwerp af te bakenen. 
De content wordt dan aangepast met een afbakening die niet als zodanig door de gebruikers was toegekend aan het chatgesprek toen dat vastgelegd werd in de berichtenapp. 

Dit probleem speelt bij alle archiveringsopties, of nu een gedeelte van het gesprek wordt veiliggesteld via bijvoorbeeld een screenshot, of de gehele conversatie via export/uitlezen.  

Advies

Om dit spanningsveld te beperken en zowel de betrouwbaarheid als de interpreteerbaarheid zoveel mogelijk te borgen, kan informatie over de context in de metadata opgenomen worden.
Een optie is het toevoegen van een onderwerp in de omschrijving van het chatgesprek op moment van opslag in een DMS. Zoals ‘chatgesprek over XXX door persoon Y en persoon Z op datum xx-xx-xxxx.
Zolang door automatische logging duidelijk is wie deze omschrijving wanneer toegevoegd heeft, is deze additionele duiding transparant. Daarnaast wordt de duiding in de metadata opgenomen en niet in de content van het chatgesprek zelf.

Archiveringskeuze

Welke archiveringskeuze het best bij de eigen organisatie past, is afhankelijk van een aantal factoren. Hier volgt een aantal keuzemogelijkheden met bijbehorende voor- en nadelen op het gebied van duurzame toegankelijkheid.

Alles uitklappen

Met behulp van de standaardfunctionaliteit op de mobiel een screenshot maken van een of meerdere bericht(en) en de data doorsturen naar e-mail om daarna eventueel op te slaan in een beheerde omgeving zoals een DMS. 

Toelichting 

Een screenshot kan alleen van (meerdere) individuele chatberichten gemaakt worden. Een gehele conversatie binnen een berichtenapp vastleggen vraagt om een groot aantal screenshots.
Het resultaat van de screenshot is een statische afbeelding in JPEG of PNG bestand die vastlegt wat de gebruiker van de berichtenapp op het device ziet. NB: Er is verschil tussen berichtenapps. Zo heeft Telegram een optie voor extra beveiliging die, als deze geactiveerd is, het maken van een screenshot onmogelijk maakt.

Onderdelen screenshot

Informatieobject of metadata

Onderdeel screenshot?

Tekstberichten

Ja. Afhankelijk van de gekozen selectie van berichten voor het maken van de screenshot.

Emoticons in tekstberichten

Ja.

Foto’s

Ja. Afhankelijk van de gekozen selectie van berichten voor het maken van de screenshot.

Video’s

Nee, alleen statische afbeelding van het videobericht, niet de dynamische videocontent.

Tekstbestand als bijlage

Nee. Bij een screenshot is alleen een klein deel van de bijlage zichtbaar. De bijlage als geheel is een apart bestand.  

Links naar externe websites

Ja, maar link is niet doorklikbaar omdat de screenshot een statische afbeelding is.

Live locatiebepalingen

Nee. Bij een screenshot is alleen te zien dat een live locatiebepaling gedeeld is.

Afzender chatbericht

Deels. Berichtenapps tonen in chatgesprekken alleen de naam van de gesprekspartner, niet de naam van gebruiker van de berichtenapp. Een screenshot toont daarom nooit op zichzelf de gebruiker zelf aan als afzender.

Daarnaast kunnen gebruikers zelf kiezen hoe ze hun eigen naam, en die van de gesprekspartner op slaan op het device. De getoonde naam kan daarom een ‘nickname’ zijn.

Ontvanger chatbericht

Deels. Berichtenapps tonen in chatgesprekken alleen de naam van de gesprekspartner, niet de naam van gebruiker van de berichtenapp. Een screenshot toont daarom nooit op zichzelf de gebruiker aan als ontvanger.

Daarnaast kunnen gebruikers zelf kiezen hoe ze hun eigen naam, en die van de gesprekspartner opslaan op het device. De getoonde naam kan daarom een ‘nickname’ zijn.

Overzicht deelnemers groepsapp

Nee. Bij berichtenapps met de mogelijkheid tot groepsapps zoals WhatsApp en Facebook Messenger is het niet mogelijk de lijst met deelnemers samen met de naam van de groepsapp op één screenshot te krijgen.

Datum en tijdstip verzenden bericht

Afhankelijk van berichtenapp. Bij WhatsApp wordt binnen het chatgesprek alleen het tijdstip van versturen getoond. Bij Signal en iMessage worden zowel de datum als het tijdstip onder ieder bericht vastgelegd en zijn daarmee ook in een screenshot zichtbaar.

Ontvangstbevestiging bericht op device

Afhankelijk van berichtenapp. Bij WhatsApp heeft de ontvangstbevestiging de vorm van twee (ipv 1) vinkjes bij een individueel chatbericht en is daarmee in een screenshot vast te leggen.

Leesbevestiging bericht

Afhankelijk van berichtenapp. Deze functionaliteit is niet in alle berichtenapps opgenomen. En de functionaliteit kan ook door de gebruiker uitgeschakeld worden.

Bij WhatsApp heeft de leesbevestiging de vorm van de blauwe vinkjes. Indien de gebruikers deze functionaliteit ingeschakeld hebben zijn de blauwe vinkjes te zien bij een individueel bericht en daarmee in een screenshot vast te leggen.

Base64 encoded thumbnail bij afbeeldingen (specifiek bij WhatsApp)

Nee.

Profielfoto gebruiker

Ja, mogelijk als verkleinde representatie binnen een screenshot of als aparte screenshot.

Voor- en nadelen voor duurzame toegankelijkheid screenshot
Kenmerken duurzame toegankelijkheid Voor- en nadelen

Vindbaar

Plus:

  • Met een screenshot kan een selectie van berichten gemaakt worden die aan een dossier en daarmee ordeningsstructuur van bijvoorbeeld een DMS te koppelen zijn.

Min:

  • Met screenshots is het veel werk een volledig chatgesprek vast te leggen. 
  • Niet alle informatieobjecten en metadata zijn vindbaar. Datum en tijdstip en naam gebruiker ontbreekt.
  • Er kan niet fulltext gezocht worden op de inhoud van het gesprek. Om de vindbaarheid te bevorderen is goede (additionele) metadatering van de context nodig.

Beschikbaar

Plus:

  • Via een screenshot kunnen een of meerdere berichten geëxporteerd worden naar een beheeromgeving buiten het device van de gebruiker waar de berichten beschikbaar zijn voor derden

Min:

  • Niet alle informatieobjecten en metadata zijn beschikbaar. Datum en tijdstip en naam gebruiker als verzender/afzender ontbreekt.

Leesbaar

Plus:

  • Het resultaat van de screenshot als JPG of PNG zijn open standaard bestandsformaten. Waarbij PNG ook een voorkeursformaat van het Nationaal Archief is.

Interpreteerbaar

Plus:

  • Omdat de screenshot een deel van het chatgesprek vastlegt zoals de gebruiker het zelf ziet, is de look & feel hetzelfde als in de live-omgeving.

Min:

  • Contextinformatie mist omdat het resultaat onvolledig is en bijvoorbeeld metadata rond naam en datum van verzenden/ontvangen afhankelijk is van de berichtenapp. 

    Contextinformatie mist ook omdat het selecteren van berichten voor vastleggen met een screenshot een handmatige en subjectieve keuze is.

    Gebruikers kunnen de leesbevestiging bij WhatsApp uitschakelen. Informatie over wanneer een bericht gelezen is kan in sommige gevallen zeer relevant zijn.

Betrouwbaar

Plus:

  • Het JPG-/PNGbestand kan minder makkelijk ongeautoriseerd bewerkt worden. Doordat een screenshot een foto is van een chatgesprek, is het herkenbaar en herleidbaar naar het chatgesprek door de consistentie in opmaak.

Min:

  • Het selecteren van berichten voor vastlegging met een screenshot is een subjectieve keuze. Er is geen zekerheid voor de latere raadpleger van de screenshot(s) dat deze een volledige weergave van een chatgesprek zijn.
  • Een screenshot toont alleen de naam van de gesprekspartner, niet de naam van de gebruiker van de berichtenapp. Daarmee is het aantonen van wie de verzender en ontvanger van de berichten niet met zekerheid vast te stellen.

    Ook kunnen zowel de namen van de afzender als de ontvanger als ‘nicknames’ zijn opgeslagen op het device. Om de authenticiteit van de identiteit van de gesprekspartners met zekerheid te kunnen vaststellen, zijn ook de telefoonnummers nodig, gekoppeld aan de namen. Bijvoorbeeld via het adresboek op het device.

Met behulp van de standaard functionaliteit aanwezig in de berichtenapp een export van een heel chatgesprek via e-mail doorsturen en deze mail eventueel op te slaan in DMS. Dit kan vooralsnog alleen binnen WhatsApp.

Toelichting 

Een export in WhatsApp kan alleen van een geheel chatgesprek per gesprekspartner of groepsapp gemaakt worden. Het is niet mogelijk een selectie van een deel van een chatgesprek te maken.
De export levert als resultaat een tekstbestand op dat bijvoorbeeld in Notepad te openen is. Het tekstbestand wordt samen met bijlagen in een zipfile verstuurd.
Dit levert het volgende op:

Onderdelen export WhatsApp

Informatieobject of metadata

Onderdeel export?

Tekstberichten

Ja.

Emoticons in tekstberichten

Ja, maar de opmaak van de emoticons verandert doordat de export het omzet naar een tekstbestand.

Foto’s

Ja, maar foto’s worden afzonderlijk van de tekstberichten als bijlage opgenomen. En de optie om foto’s bij te voegen moet handmatig gekozen worden. 

Video’s

Ja.

Tekstbestand als bijlage

Ja.

Links naar externe websites

Ja.

Live locatiebepalingen

Nee.

Afzender chatbericht

Ja.

Ontvanger chatbericht

Ja.

Overzicht deelnemers groepsapp

Nee.

Datum en tijdstip verzenden bericht

Ja.

Ontvangstbevestiging bericht op device

Nee.

Leesbevestiging bericht

Nee.

Base64 encoded thumbnail bij afbeeldingen (specifiek bij WhatsApp)

Ja.

Profielfoto gebruiker

Nee.

Voor- en nadelen voor duurzame toegankelijkheid exportfunctie WhatsApp
Kenmerken duurzame toegankelijkheid Voor- en nadelen

Vindbaar

Plus/min:

  • De gehele chat - niet een afzonderlijk bericht daarbinnen - kan gevonden worden door gebruikers die toegang hebben tot de mailbox of het DMS. 

    Maar afzonderlijke berichten kunnen moeilijker gevonden worden omdat de export van een geheel chatgesprek meerdere onderwerpen beslaat. Dat is moeilijk te koppelen aan de ordeningsstructuur van een DMS. Bewerken van de export om deze op te knippen en te koppelen aan dossiers tast de betrouwbaarheid aan. Zie kopje betrouwbaar

Plus:

  • Fulltext zoeken is mogelijk in het resultaat van de export.

Beschikbaar

Plus:

  • Via export kan een geheel chatgesprek geëxporteerd worden naar een beheeromgeving buiten het device van de gebruiker waar de berichten beschikbaar zijn voor derden.

Leesbaar

Plus:

  • Het resultaat van de export in een tekstbestand kan vanaf de meeste computers en andere devices geopend worden en is daarmee beschikbaar voor derden. 

Interpreteerbaar

Plus:

  • Metadata over naam van verzender en ontvanger en tijdstip van versturen is onderdeel van de export.

Min:

  • Niet alle informatieobjecten kunnen geëxporteerd worden. Onder andere audio,-en videobestanden, ontvangst- en leesbevestigingen, en de opmaak van bepaalde emoticons. Die informatie kan in sommige gevallen zeer relevant zijn. Zoals een tegenstrijdige smiley achter een serieus besluit. Of blauwe vinkjes die bewijzen dat een bericht op tijdstip X gelezen is.

Betrouwbaar

Min:

  • Zonder conversie naar bijvoorbeeld PDF/A kan het tekstbestand door iedereen bewerkt worden omdat een statische weergave van het tekstbestand niet mogelijk is. Tekst kan zodanig verwijderd of aangepast worden in de export dat een tekstbestand zelfs helemaal te falsificeren is.

Min:

  • Ook kunnen zowel de namen van de afzender als de ontvanger als ‘nicknames’ zijn opgeslagen op het device. Om de authenticiteit van de identiteit van de gesprekspartners met zekerheid te kunnen vaststellen zijn ook de telefoonnummers nodig, gekoppeld aan de namen. Bijvoorbeeld via het adresboek op het device.

Hard-/software-oplossing waarmee alle chatberichten (of een deel daarvan) fysiek worden uitgelezen van de mobiel. De data wordt geëxporteerd en vervolgens lokaal veiliggesteld in bijv. een DMS via een ‘KIOSK’(hard-en softwareoplossing) die dan beschikbaar moet zijn.

Toelichting

Bij deze archiveringsmogelijkheid wordt de telefoon aangesloten op de KIOSK, de hardware. De KIOSK functioneert als een doorgeefluik van de data op de telefoon naar een extern opslagmedium. Dat kan een harde schijf zijn maar bijvoorbeeld ook een netwerklocatie. Via de software van de KIOSK kan een selectie van alle data op de telefoon gemaakt worden die vervolgens verwerkt worden tot een rapport. Er zijn verschillende weergavemogelijkheden voor het rapport; van chatgesprek tot tabel. Het rapport wordt in een bestandsformaat naar keuze (XRY, XML, Excel of PDF) gegenereerd en opgeslagen worden op het aangesloten opslagmedium.
Dit levert het volgende op:

Onderdelen geautomatiseerde bulk export van chatberichten via uitlezen telefoon

Informatieobject of metadata

Onderdeel uitlezen?

Tekstberichten

Ja.

Emoticons in tekstberichten

Ja, afhankelijk van het type toestel kan er een additionele screenshot via de uitlees software voor nodig zijn.

Foto’s

Ja.

Video’s

Ja.

Tekstbestand als bijlage

Ja.

Links naar externe websites

Ja.

Live locatiebepalingen

Ja, weergegeven als verkleinde kaart

Afzender chatbericht

Ja.

Ontvanger chatbericht

Ja.

Deelnemers groepsapp

Ja.

Datum en tijdstip verzenden bericht

Ja.

Ontvangstbevestiging bericht op device

Ja, afhankelijk van het type toestel kan er een additionele screenshot via de uitlees software voor nodig zijn.

Leesbevestiging bericht

Ja, afhankelijk van het type toestel kan er een additionele screenshot via de uitlees software voor nodig zijn.

Base64 encoded thumbnail bij afbeeldingen (specifiek bij WhatsApp)

Ja. Daarnaast wordt de hashwaarde meegeleverd en kan daarmee ook dienen als uniek identificerend kenmerk voor afbeeldingen.

Profielfoto gebruiker

Ja.

Voor- en nadelen voor duurzame toegankelijkheid uitlezen
Kenmerken duurzame toegankelijkheid Voor- en nadelen

Vindbaar

Plus:

Er zijn verschillende selecties te maken in welke data uitgelezen wordt, van gedeeltelijk tot volledig.

Het is dus in principe zowel mogelijk een selectie van berichten te maken die aan een dossier en daarmee ordeningsstructuur van bijvoorbeeld een DMS te koppelen zijn. Als om een geheel chatgesprek veilig te stellen.

Binnen het uitleesresultaat is full-tekst zoeken mogelijk.

Beschikbaar

Plus:

Via het uitlezen kan zowel een selectie van chatberichten als een volledige weergave van alle chatgesprekken geëxporteerd worden naar een beheeromgeving buiten het device van de gebruiker waar de berichten beschikbaar zijn voor derden.

Leesbaar

Plus:

Het resultaat van het uitlezen is leesbaar in xry, XML of PDF-formaat.

Interpreteerbaar

Plus:

Het resultaat van het uitlezen is afhankelijk van de selectie een volledige weergave van zowel alle informatieobjecten als alle metadata.

Er zijn verschillende weergave mogelijkheden: wanneer gewenst kan een vergelijkbare look & feel als het chatgesprek gekozen worden. Het is ook mogelijk het chatgesprek in de vorm van een tabel weer te geven. 

Betrouwbaar

Plus:

Via het uitlezen kan een authentieke en volledige kopie van een (selectie van) chatbericht(en) of gehele chatconversatie worden gemaakt.

Doordat het telefoonnummer van zowel verzender als ontvanger meegenomen wordt is de authenticiteit van beide aantoonbaar.

Door de hoge betrouwbaarheid wordt deze oplossing gebruikt door forensische diensten en het resultaat is in rechtszalen aanvaard als bewijsmateriaal.

Het routeren van alle chatberichten, of een deel, via een aanvullende app op de mobiel. Deze kopieert de data op de achtergrond en tuurt de data automatisch door via servers van een commerciële partij naar overheidsservers. 
Er zijn momenteel commerciële leveranciers die een dergelijke mogelijkheid aanbieden voor zakelijke WhatsApp accounts. Voor privéaccounts (en daarmee individueel gebruik) zijn op dit moment nog geen aanbieders in Europa.
Wanneer over deze mogelijkheden meer bekend is, voegen we nadere informatie en een afwegingskader hierover toe.

Dit is het rechtstreeks afvangen van alle appberichten op de servers van de berichtenapp-dienst via een interface (API) die beschikbaar is gesteld aan een commerciële (3e) partij waarna de data vervolgens veilig wordt gesteld op overheidsservers. 
Deze mogelijkheid is waarschijnlijk moeilijk uitvoerbaar omdat o.a. WhatsApp en Signal gebruikmaken van end-to-end encryptie van berichten. Naar verwachting is toestemming van de leverancier van de berichtenapp nodig om de inhoud van berichten via een API af te vangen. Hierbij spelen ook privacy en beveiliging een rol.
Wanneer meer bekend is over deze mogelijkheid voegen we nadere informatie toe.