Genomineerden Geschiedenisleraar 2019 bekend!

Klas op bezoek in het Nationaal Archief. Foto: Anne Reitsma
17 april 2019

Wie inspireert met zijn/haar kennis en enthousiasme leerlingen en is de beste geschiedenisleraar van 2019?

De beste geschiedenisleraar van het land

Voor het zesde jaar op rij kiest een vakjury, deze keer onder leiding van Noraly Beyer, journalist en presentator, de beste geschiedenisleraar Nederland. Leraren die met hun kennis en enthousiasme leerlingen inspireren. Leraren die leerlingen uitdagen door heden en verleden met elkaar te verbinden. De verkiezing geschiedenisleraar van het jaar wordt georganiseerd door het Rijksmuseum in samenwerking met het Nationaal Archief en de NTR.

De genomineerden voor 2019

  • Chantal Kleve - OBC Bemmel, Bemmel
  • Gert Timmermans – Greijdanus, Zwolle
  • Janine Brandsen – Staniscollege, Delft 
  • Jules Ramakers - Trevianum Scholengroep, Sittard
  • Keffin Hauser - Het Assink Lyceum, Haaksbergen
  • Klaas Niers - Hondsrug College, Emmen
  • Lars Boekestein - Scholen aan Zee, Julianadorp
  • Maarten Post - Berechja College, Urk
  • Maarten Westerduin - Kalsbeek College, Woerden 
  • Marike Barendse - Vossius Gymnasium, Amsterdam
  • Patrick van Sermondt - RSG Slingerbos, Harderwijk
  • Paul de Haan - VSO HetLingewaal, Gorinchem 
  • Ricardo Schenker - Karel de Grote, Nijmegen 
  • Willem Kiggen - Nuenens College, Nuenen

De zoektocht naar de beste geschiedenisleraar begon in maart van dit jaar. Leerlingen, directies en collega’s konden hun leraar voordragen.
De genomineerde geschiedenisleraren zijn volgens de jury allen top-kandidaten: zeer bevlogen en met uitzonderlijke kwaliteiten. De genomineerde leraren zijn niet alleen goede vertellers, zij smeden ook een persoonlijke band met hun leerlingen. In hun lessen zoeken deze leraren continu de relatie met de actualiteit. Zij weten hun leerlingen uit te dagen door didactische vormen af te wisselen. Leden van de vakjury, bestaande uit vooraanstaande historici en experts uit het onderwijsveld, wonen in mei de lessen van deze leraren bij. De jury maakt begin juni de top zes bekend.

De verkiezing

Iedereen kan zijn of haar favoriete geschiedenisleraar nomineren. Een vakjury onder voorzitterschap van Noraly Beyer, kiest de beste geschiedenisleraar van het land. Leraren die met hun kennis en enthousiasme leerlingen inspireren. Eind oktober 2019 wordt de winnaar Geschiedenisleraar 2019 bekend gemaakt in het Rijksmuseum. De winnende leraar is een jaar lang de ambassadeur van het geschiedenisonderwijs, neemt een lesvideo op, én mag met drie klassen naar het Rijksmuseum. Nummer twee en drie mogen met hun leerlingen naar het Nationaal Archief in Den Haag.

De Jury

De jury wordt voorgezeten door Noraly Beyer, journalist en presentator:
Geschiedenis helpt om te weten wie en wat we zijn. Weten waar we vandaan komen en wat er allemaal aan goed en kwaad achter ons ligt, versterkt begrip voor het heden en bevordert inzicht om nu en in de toekomst niet in herhaling te vallen.’

De jury bestaat daarnaast uit:

  • Hanneke Tuithof, lector vakdidactiek gammavakken Hogeschool Fontys en vakdidacticus UU
  • Rein Tielens, VWO 5, O.R.S. Lek en Linge, Culemborg
  • Florian Brouwer, VWO 5, O.R.S. Lek en Linge, Culemborg
  • Ton van der Schans, voorzitter Vereniging Geschiedenisleraren Nederland
  • Lucelle Deneer-Comvalius, Leraar van het Jaar voortgezet onderwijs 2019
  • Anne Tabak, docent Humanities International School Den Haag
  • Maria Holtrop, conservator geschiedenis Rijksmuseum
  • Hasan Evrengun, adjunct-eindredacteur Andere Tijden omroep NTR
  • Ina Dijkman, hoofd Dienstverlening Nationaal Archief
  • Valentijn Rambonnet, educator Rijksmuseum